Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Sønnen min skal feire jul i sammen med faren sin og hans kjæreste. De skal være hos henne. Nå er saken den at han har vokst i fra fintøyet. Har bare ei skjorte som passer. Jeg har ikke anledning til å kjøpe nytt tøy til ham. Bør jeg gi beskjed til faren eller skal jeg bare sende med det som passer. Det betyr vel egentlig olabukse og finskjorte.
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 (endret) Har tenkt tanken at jeg skal gi beskjed. Nå er saken den at far knapt har betalt for et klesplagg til ungene sine. Han gadd ikke engang å kjøpe noen ekstra truser og sokker å ha liggendes da de var mindre. I tillegg så har jeg måttet betale for både konfirmasjon og tannregulering. Nå er situasjonen litt anderledes økonomisk og jeg ser at jeg ikke kan forsvare det å kjøpe fintøy når jeg i stede kunne kjøpt brukstøy. Men uansett så føler jeg litt på å sende sønnen min avgårde uten full pakke. Særlig når han skal være i sammen med og hos kjæresten til faren og kanskje møte noen av hennes familie. Endret 27. november 2006 av Persille
Lizzee Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Jeg skjønner deg så godt!! På den ene siden så ønsker du at sønnen din skal ha fine klær til jul. Du tenker på ham og at du ønsker det beste for ham. Du har ikke lyst til at han skal komme til pappaen sin uten pentøy og situasjonen som da måtte oppstå... Ikke noe hyggelig for gutten det. Istedenfor å lage masse "mas" vil du sikkert helst ordne dette selv - men økonomien sier noe annet. På den andre siden har du lyst til å kreve at pappaen sørger for at gutten får pentøy til jul (for en gang skyld...), spesielt nå som du ikke har økonomi til å kjøpe så mye. Ettersom du alltid har vært den som har kjøpt klær og utstyr til barna så tar nok eksen din dette for gitt. Jeg forslår at du tar en prat med ham så snart som mulig. Foreslå at dere kjøper pentøy annet hvert år? Jeg og min eks gjør det. Du kan jo også høre med de hvor mye man pleier å pynte seg dit hvor de skal være. Det kan jo hende at penskjorte og olabukse er greit? Men hvis de andre stiller stivpyntet så spørs det jo om din sønn synes det er så hyggelig å komme i olabukse. Det viktige er at du for avklart dette så snart som mulig - plutselig er det jul vet du.
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 Takk for innspill. Lezzee. Du satte ord på de tankene jeg har gjordt meg. Skal sende en mail til faren og høre hva han har å si omkring dette.
Hermula Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 ... og så er det masse fint å finne i bruktbutikker dersom det er noen på stedet der du eller faren bor!
Sola^ Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Kanskje det er mogleg å låne/arve finbukse av nokon andre. Eller viss du har god kontakt med slekt så kan du høyre med besteforeldre/tanter/onkler om han kan få finbukse i julegave litt på forskudd.
Rannva Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Jeg har aldri vært i en sånn familiesituasjon selv, og vet jo ikke hvordan det pleier å fungere, men jeg synes det høres naturlig ut at den som skal ha gutten i julen, sørger for klær. Faren burde absolutt kunne ordne klær til ham, men sansynligvis må han gjøres oppmerksom på det. Mange menn tenker ikke på sånn, de er vant til å få alt ferdig servert. Både når de er sammen med moren til barnet og dersom de er skilt.
Gjest Ballerina Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Kanskje meg som skilsmissebarn kan komme med et lite innspill... da jeg pleide å feire jul hos pappa så var det han som kjøpte finklær til meg! ...men kanskje det er annerledes for oss jenter for vi vil ha klær, og siden jeg var hos pappa var det han jeg maste på Pappa har heller aldri vært med på å betale noe særlig, men akkurat juleklær byttet de på!
Gjest blixen Skrevet 5. desember 2006 #10 Skrevet 5. desember 2006 Eller så kan du kjøpe et pent antrekk som senere blir brukstøy? Da blir det i alle fall ikke hengende til pynt i skapet etterpå. I tilfelle far ikke blir med på notene, mener jeg... Når det gjelder bruktbutikker som fretex osv, så synes jeg ikke det er noe spes billig. Jeg så et stilig, rocka antrekk for gutt på HM; svart bukse og skjorte og vest av noe slag. Det skal jeg foreslå for min sønn på 13, blir vel kanskje max 600 kr. (Men har man dårlig råd, så er det vanskelig, I know!)
*Emma* Skrevet 5. desember 2006 #11 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Jeg så et stilig, rocka antrekk for gutt på HM; svart bukse og skjorte og vest av noe slag. Det skal jeg foreslå for min sønn på 13, blir vel kanskje max 600 kr. (Men har man dårlig råd, så er det vanskelig, I know!) ← Det var jo ikke så billig. Jeg kjøpte stilig grå (litt mønstrete) bukse og strikket genser m sånne "diamant ruter" på H&M til min sønn for under 400kr. Han er 7 år og stor fornøyd!! Men dette var vel ingen "jeg har funnet billigst pentøy tråd Men til saken...jeg syns godt at pappan kan kjøpe tøy til gutten når han skal feire med ham! Endret 5. desember 2006 av *Emma*
Karamba Skrevet 5. desember 2006 #12 Skrevet 5. desember 2006 Forstår situasjonen som du er i. Kan ikke være så greit å sende sønnen din avgårde uten finklær i jula. Men jeg synes at du bør ta en prat med faren til sønnen din. Skulle bare mangle om han ikke kunne kjøpe noen klær til sin egen sønn. Dessuten så skulle en tro at han også bare vil sønnens beste. Han har vel sikkert bare tatt det som en selvfølge at du tar deg av klesinnkjøpene. Men det er ikke rett at det bare er du som skal ha den utgiften selv om han betaler bidrag. Kommer ikke langt med det. Det ordner seg nok skal du se! Lykke til!
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2006 #13 Skrevet 5. desember 2006 Forstår situasjonen som du er i. Kan ikke være så greit å sende sønnen din avgårde uten finklær i jula. Men jeg synes at du bør ta en prat med faren til sønnen din. Skulle bare mangle om han ikke kunne kjøpe noen klær til sin egen sønn. Dessuten så skulle en tro at han også bare vil sønnens beste. Han har vel sikkert bare tatt det som en selvfølge at du tar deg av klesinnkjøpene. Men det er ikke rett at det bare er du som skal ha den utgiften selv om han betaler bidrag. Kommer ikke langt med det. Det ordner seg nok skal du se! Lykke til! ← Jeg har sendt en mail til faren om det og ikke fått noen tilbakemelding. Saken er at faren er lite interessert i å prioritere ungene. Ikke når det går ut av hans lommebok iallfall. Som jeg skrev tidligere så er det uansett jeg som står for alle kostnader uavhengig om det dekkes av bidrag eller ikke. Jeg har iallfall gjort mitt. Håper og tror at jula bli bra for sønnen min uansett
Gjest Turi Skrevet 5. desember 2006 #14 Skrevet 5. desember 2006 Nå er jo julen en familiedag, og jeg syns ikke det er en dag man skal brenne av mye penger på å ta seg best mulig ut. Guttungen her skal ha på seg olabukse for det er det eneste han ønsker seg. Vi var litt i tvil først, men herlighet, det er jo bare oss og besteforeldre - ikke noe å stresse seg bort av. Har du snakket med sønnen din om dette? Han er tydeligvis 15+ (siden konfirmert), og kan sikkert uttale seg selv. Syns han det er ok med olabukse, eller vil han heller kjøpe en sort bukse som kan brukes til vanlig etterpå. Hva syns han om å ta det opp med faren selv? Er han 15+ er han gammel nok til det egentlig. Snart er bidragsplikten for far borte også (husker ikke om det er 16 eller 18?), det er på tide at han venner seg til å betale litt for hverdagsting.
fil Skrevet 5. desember 2006 #15 Skrevet 5. desember 2006 Hva om du/dere gi ungen en ny bukse i julegave? Kan du og faren spleise på en tøff dongeribukse? Syns det er viktig at unger lærer seg at julegaver også kan være nytteting, feks klær. Syns en hvit skjorte, en svart dongeribukse og litt gele i håret er kjempefint/tøft til gutter. Dongeribuksa bruker han til vanlig skolebukse etterpå. Kjøpte ny bukse til gutten vår til 149,- (Cubus). Hvitskjorta og slipset hadde han fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå