Gjest Frk Åberg Skrevet 27. november 2006 #21 Skrevet 27. november 2006 Jeg er vel også en typisk nordmann. Liker ikke at folk jeg ikke kjenner kommer for nær. Står alltid tettere når jeg snakker med venner/familie/kjæreste enn andre. Er heller ingen stor klemmer. Jeg var verre før jeg ble sammen med kjæresten. Nå merker jeg at jeg har behov for nærhet, men det ante jeg ingenting om før. Klemmer mye på kjæresten. Men klemmer ikke så mange i familien. Klemte pappa en gang for et par år siden. Før det hadde vi vel ikke klemt siden jeg var barn. Han er ingen klemmer, og jeg vil ikke trenge meg på. Mamma derimot vil gjerne ha klemmer, men fordi hun nærmest tvang seg til å klemme oss barna da vi var små, har jeg vært litt var for det. Men klemmer henne når jeg er hjemme på ferie og når jeg drar igjen. Klemmer venner jeg ikke har sett på lenge, eller hvis vi ikke sees på en stund. Eller hvis de er lei seg. Og på nyttårsaften. Ikke ellers. Tror jeg delvis er litt redd for å bli avvist, at de skal syns jeg er påtrengende, eller at det blir en misforståelse sånn at de ikke skjønner at jeg prøver å klemme dem Da jeg bodde i Frankrike en periode, traff jeg på mange som hadde en helt annen intimsone enn meg (franksmenn, italienere, spanjoler). Når jeg ble presentert for nye folk, så strakte jeg fram en kjølig hånd for å hilse, og de nærmest overfalt meg med kyssing på begge kinn. Jeg syns det var ganske ubehagelig når man hilste sånn på noen man nettopp hadde truffet. Så ja, jeg tror det er store kulturforskjeller. Jeg var bl.a. sammen med noen andre skandinavere, og de reagerte med samme forskrekkelse som meg.
Colargol Skrevet 27. november 2006 #22 Skrevet 27. november 2006 Jeg er vel også en typisk nordmann. Liker ikke at folk jeg ikke kjenner kommer for nær. Står alltid tettere når jeg snakker med venner/familie/kjæreste enn andre. Er heller ingen stor klemmer. ← Dette er ikke negativt rettet mot deg Frk Åberg bare for å si fra! Bare lurer på om det å ha en stor intimsone er typisk for nordmenn? Stemmer det? Nå vet jo jeg hvordan jeg er, men det er få jeg kjenner som har problemer med det å klemme eller være litt nær på andre måter. Dvs. de fleste jeg kjenner har et helt naturlig forhold til å klemme venner, familie og kjæreste til hverdags. Forstår jo selvfølgelig at noen har en større sone enn andre, men at det er typisk nordmenn å ikke klemme/være nær??
Gjest Pax Skrevet 27. november 2006 #23 Skrevet 27. november 2006 Bare lurer på om det å ha en stor intimsone er typisk for nordmenn? Stemmer det? ← Det stemmer, det er til og med forsket på det! (og før noen ber meg om å dokumentere det, det kan jeg ikke, var noe jeg leste i en eller annen artikkel for noen år siden)
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #24 Skrevet 27. november 2006 Veldig lik deg, Embla. Er ingen klemmer, for å si det slik. Dessuten varierer størrelsen på intimsonen etter hvordan kjemi jeg har med ulike mennesker. ← slenger meg på denne.
Gjest Pax Skrevet 27. november 2006 #25 Skrevet 27. november 2006 Intmsonen min har minket gjennom årene. Intimsonen rent psykisk har også minket - hat blitt mer privat ang tanker, følelser og slikt.
Gulphild Skrevet 27. november 2006 #26 Skrevet 27. november 2006 Jo mindre sted man er fra, jo større intimsone har man. Oslofolk har mindre intimsone enn folk fra de pittesmå snåttisstedene. Men ellers stemmer det med at intimsone avhenger av kultur.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. november 2006 #27 Skrevet 27. november 2006 Jeg vil bare føye til at fysisk intimsone ikke trenger å henge sammen med hvor mye man ellers deler av seg selv. Selv om jeg ikke er en klemmer, tror jeg de som kjenner meg vil si at jeg er en veldig åpen person.
Riona Skrevet 27. november 2006 #28 Skrevet 27. november 2006 he, he, vi nordmenn er nå litt rare... jeg liker forresten heller ikke for mye nærkontakt med ukjente folk men har gjennom jobben min måtte lære meg å nærme meg folk litt mer.
Snøkule Skrevet 27. november 2006 #29 Skrevet 27. november 2006 Stor intimsone... Liker ikke nærkontakt fra andre enn kjæresten min og selvfølgelig barna våre. Synes det er koselig å klemme nære familiemedlemmer, men det blir litt stivt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. april 2010 #30 Skrevet 25. april 2010 Er det noen forskjeller på mann og kvinne, når det gjelder intimsone?
Gjest Trajan Skrevet 25. april 2010 #31 Skrevet 25. april 2010 (endret) Min intimsone er veldig stor Endret 25. april 2010 av Trajan
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #32 Skrevet 26. april 2010 Jeg vil ha de fleste mennesker på god avstand. Kommer de for nærme får jeg pustebesvær og går automatisk litt bakover. Samtidig er jeg en utrolig kosete og klemmete person på noen få heldige utvalgte. Jeg klemmer venner når jeg treffer dem, men det er mer av høflighet og vane og egentlig ikke noe jeg er komfortabel med. De fleste skjønner hvor intimgrensa mi går, og da er det lettere å gi dem en klem også.
LitaPia Skrevet 26. april 2010 #33 Skrevet 26. april 2010 Intimsonen min varierer litt, men tror den er større enn f.eks mine venninners. Vi bruker å samles èn gang i uken å se en serie vi følger med på, og da vil alle gjerne sitte inntil og omtrent "på" hverandre, Virker som verdens mest naturlige ting for dem, men jeg får helt spader av det!
Gjest Carleigh-Ann Skrevet 26. april 2010 #34 Skrevet 26. april 2010 Jeg liker ikke å ha folk tett oppå meg. Det verste er når folk jeg ikke kjenner så godt tar meg på låret (det er stort sett gutter da hehe), jeg syns det blir veldig intimt! Jeg har avvist flere gutter fordi de tok meg på låret. Blir bare kvalm.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #35 Skrevet 26. april 2010 Jeg får noia om noen ikke svinger unna når man skal passere hverandre en trang plass. Svinger unna selv men kommer ennå borti vedkommende fordi h*n ikke svinger. Yuuuuk. Jeg klemmer bare når jeg må, altså når noen står med armene åpne. Unngår håndtrykk mest mulig. Men legen kan gå hvor han vil.
Arielle Skrevet 27. april 2010 #36 Skrevet 27. april 2010 Har stor intimsone. Klemmer folk jeg kjenner godt ved ankomst og avskjeder hvis det er lenge siden jeg har sett dem, men ellers klemmer jeg ikke noe særlig på andre enn mann og barn. Spa liker jeg ikke tanken på å dra på, fordi jeg ikke liker at andre skal drive på å ta på meg. Mulig jeg er litt rar slik da Frisører, leger og tannleger går greit, fordi det er jo en nødvendig greie.
Gjest strykebrett Skrevet 27. april 2010 #37 Skrevet 27. april 2010 Jeg har ikke noe imot klemming og det å sitte ved siden av noen på bussen og sånn. Jeg har derimot en annen ting, jeg får helt spader dersom noen puster på meg. Hvis jeg kjenner pusten til den som står bak meg i køa i nakken eller på skulderen syns jeg det er kjempeekkelt. Aner ikke hvorfor, jeg vet jo at det ikke er farlig eller noe, syns bare det er ekkelt likevel.
lerken Skrevet 27. april 2010 #38 Skrevet 27. april 2010 Jeg unngår klemmer og annen kontakt som blir for nær så godt jeg kan.. Syns det er ubehagelig med klemme-situasjoner, og føler meg lett ukomfortabel. Lurer på om man på noen måte kan øve seg på å gjøre intimsonen mindre??! Er jo litt redd for at folk føler jeg avviser dem fordi jeg unngår klemmingen og det å komme for nært. Om folk tar på meg når de snakker med meg blir jeg VELDIG oppmerksom på dette, nesten litt stressa. Det har også hendt at jeg ubevisst har fjernet hånden til den som tar på meg, og dette er jo litt flaut.. Kjæresten, og veldig nær familie er nok de eneste som kommer "innpå meg" uten at jeg får noia..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå