Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etterhvert begynt å tenke litt på dette med ulike intimsoner, eller hvor nært andre vi syns det er komfortabelt å være.

Selv har jeg nok en ganske stor intimsone - med unntak av familie, er jeg lite komfortabel med å være veldig nær andre mennesker. Jeg trives best med et ledig sete i mellom, jeg blir stresset av folk som står oppi ansiktet mitt og snakker, og jeg går ikke rundt og leier på venner når vi er ute. Jeg kan selvfølgelig gjerne gi klemmer, klappe på folk osv, men trives best med litt space rundt meg.

Hvordan er din intimsone? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lik deg, Embla. Er ingen klemmer, for å si det slik. Dessuten varierer størrelsen på intimsonen etter hvordan kjemi jeg har med ulike mennesker.

Skrevet (endret)

Jeg har ganske stor intimsone mot folk jeg ikke kjenner godt, men jeg er glad i å klemme på familie og gode venner.

Jeg må derfor ty til kjæresten for massasje, og til meg selv for voksing av legger etc. Jeg syns til og med det er litt slitsomt å gå til frisøren, selv om noen av dem er veeeldig flinke til hodebunnsmassasje under hårvasken.

Leger derimot har jeg ikke den samme intimsonen mot, de kan få lytte på brystet og kikke opp mellom bena min uten at jeg syns det er noe særlig ubehagelig.

Ja ja, man er litt rar.

Endret av Elfrida
Skrevet
Jeg har ganske stor intimsone mot folk jeg ikke kjenner godt, men jeg er glad i å klemme på familie og gode venner.

Jeg må derfor ty til kjæresten for massasje, og til meg selv for voksing av legger etc. Jeg syns til og med det er litt slitsomt å gå til frisøren, selv om noen av dem er veeeldig flinke til hodebunnsmassasje under hårvasken.

Leger derimot har jeg ikke den samme intimsonen mot, de kan få lytte på brystet og kikke opp mellom bena min uten at jeg syns det er noe særlig ubehagelig.

Ja ja, man er litt rar.

:ler: Sånn er jeg og! Det gjør meg ingen ting med legesjekker både her og der, men syns som deg det kan være slitsomt med en frisør som står og peser meg i fjeset :sjenert:

Skrevet

Min intimsone er ikke så veldig stor. Jeg vil ikke ha folk (ser bort fra familie og venner) helt tett opptil meg, eller sittende klin inntil (og gjør heller ikke slik med andre), men jeg føler meg ikke spesielt ukomfortabel med å være nær andre, bli tatt på av eller klemme "fremmede" e.l.

Skrevet

De eneste jeg liker å ha fysisk kontakt med er kjæresten og kjente og ukjente katter (og andre dyr).

Ellers aksepterer jeg å gi bort en klem til venner som er av den klemmete typen. Foreldrene mine klemmer jeg aldri.

Godtar tannlege og lege, men liker det ikke. Og det er svært ubehagelig med ukjente folk som står altfor nærme meg. Jeg har lest et sted at denne intimsonen ofte er forskjellig fra kultur til kultur. I noen kulturer kan man stå oppi ansiktene til folk å snakke, eller ta masse på ukjente folk (under en samtale f eks), men sånn er det ikke akkurat her i Norge.

...Sikkert pga kulden. (Er det ikke det vi pleier å unnskylde oss med da?)

Skrevet

Det er sikkert ulike kulturnormer for dette, men jeg syns nå det er store forskjeller blant nordmenn og, og syns alltid det virker som om min intimsone er litt stor og sær. (jeg er ikke hysterisk, og jeg klapper og klemmer og håndhilser osv, men jeg merker at jeg trekker meg ett skritt tilbake fra folk jeg ikke står veldig nær)

Skrevet

Jeg har ei venninne som har mindre intimsone enn meg, og det kan være ganske komisk. Helt ubevisst ender jeg med å gå ute i gata, eller jeg forflytter meg flere meter bakover i løpet av en "stående samtale". Men det funker likevel, jeg synes på ingen måte hun er ubehagelig. Kanskje forsi jeg kjenner henne så godt. Med andre kan slike forskjeller oppleves mer ukomfortabelt.

Jeg er ellers ikke en person som tar på og klemmer folk jeg bare jobber sammen med eller ikke kjenner så godt. Men jeg pleier å klemme venner/venninner når vi møtes, samme med nær familie. Samboern min og jeg "deler" på en måte intimsone, dvs at "all" fysisk kontakt oss i mellom føles naturlig, med unntak av at vi ikke har interesse av å utforske hverandres rumpe...

Skrevet

:ler: Jeg tror min intimsone har forandret seg mye opp gjennom årene. Jeg jobber i et internasjonalt miljø, og i begynnelsen tok jeg meg selv i å rygge bakover hele tiden mens jeg snakket med en spansk kollega. Det så sikkert komisk ut der vi beveget oss over gulvet. Jeg et skritt tilbake, hun et skritt etter og slik fortsatte det helt til jeg oppdaget hva jeg holdt på med og klarte å bli stående.

Etter å ha blitt "leid" i matpausen av kinesiske kollegaer og ha blitt omfavnet og kysset av mange andre, har jeg ikke så liten intimsone lenger. Nå går det mye mer på omgangsformer og tema.

Skrevet

Det er egentlig bare kjæresten min som er i min intimsone, det skal veldig mye til før jeg føler meg komfortabel med å klemme andre og jeg liker helst å ha litt plass rundt meg. Er veldig glad for at venninnene mine ikke er av "nå skal vi klø hverandre på ryggen"-typen ;)

Skrevet
:ler: Jeg tror min intimsone har forandret seg mye opp gjennom årene. Jeg jobber i et internasjonalt miljø, og i begynnelsen tok jeg meg selv i å rygge bakover hele tiden mens jeg snakket med en spansk kollega. Det så sikkert komisk ut der vi beveget oss over gulvet. Jeg et skritt tilbake, hun et skritt etter og slik fortsatte det helt til jeg oppdaget hva jeg holdt på med og klarte å bli stående.

Etter å ha blitt "leid" i matpausen av kinesiske kollegaer og ha blitt omfavnet og kysset av mange andre, har jeg ikke så liten intimsone lenger. Nå går det mye mer på omgangsformer og tema.

:ler:

Lurer litt på hva som ligger til grunn for de ulike intimsonene egentlig - kanskje det bare dreier seg om vaner?

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er meg som trenger stor intimsone. Selv folk jeg kjenner godt, vil jeg ikke ha altfor nær meg når vi snakker sammen. Det er greitt nok å gi en klem når vi møtes,men.

Det aller verste er folk jeg ikke kjenner/ ikke er komfortabel med/ikke kjemi med, som har en helt annen norm når det gjelder intimsone. Relativt ukjente folk som feks plukker hår av skulderen din, uten at du har bedt om det. Menn som stryker deg over armen etter en halv times bekjentskap osv. grøss.

Tannleger og leger er helt greitt, de gjør jo bare jobben sin. :ler:

Skrevet

Verken jeg eller foreldrene mine er særlige klemmere, så vi er vel litt av et syn når de skal sende meg med toget når jeg har vært på besøk, der vi står og klapper hverandre på ryggen. :ler:

Skrevet

Tror ikke min intimsone er så stor.

Jeg er en klemmer og er gjerne fysisk med mennesker rundt meg. Jeg var ikke sånn før, men har gradvis blitt sånn. Glemmer ikke den gangen jeg kom gråtende til en venninne og hun faktisk holdt rundt meg. Det føltes så godt der og da.

Ungene mine er også klemmere. Sønnen min også faktisk. Iallfall i forhold til meg. Jeg rusker 16-åringen i håret og stryker ham litt på ryggen. Han kan godt finne på å gi meg en klem når han går ut av døra. Noen ganger gir han f*** om en kamerat er der.

Skal jeg finne meg et sete på toget så tar jeg helst et hvor det ikke sitter noen ved siden av. Etter mange år med pendling så er jeg vandt til å ha folk innpå meg. Vi kjemper alle om et ledig sete.

Skrevet

Min intimsone er nok ikke veldig stor. Jeg er en klemmer (ser an folk naturligvis, har en venninne jeg vet har veeeldig stor intimsone, vi kan snakke om det mest intime, men hun liker ikke at folk, inkludert nære venner, kommer for nært fysisk), snakker ganske mye, og her hvor jeg bor nå er jeg også konfortabel med "kyssingen" med alle man hilser på. Sitter trangt på bussen uten at det plager meg.

I går ble imidlertid intimsonen min ekstremt liten et øyeblikk.

Sto og skulle kjøpe meg noe mat på et fastfoodsted. Plutselig kjenner jeg en uggen lukt ved siden av meg.

Der står det en gammel alkoholiker + (hva annet han gikk på aner jeg ikke), var nok ikke helt på nett i utgangspunktet heller.... Ikledd skitne dameklær. Dette er da en mann, men jeg må understreke at jeg ikke i utgangspunktet har noe problem med den biten, men i dette tilfellet..... Han er en close talker og ikke en særlig trivelig en heller. Det å bli kalt jævla horefaen på omkring 12 ulike språk har jeg aldri opplevd før. Føltes såpass ubehagelig at noe mat ble det faktisk ikke, for jeg måtte panikkgå.....

Etterpå ble jeg litt irritert på meg selv fordi jeg var så feig...

Alt er relativt som det heter.

Skrevet

Min intimsone er også stor, jeg liker ikke å ha fysisk kontakt med andre enn dem jeg kjenner og som står meg nær.

Men hva om en med stor intimsone jobber innen pleie og omsorg, f.eks sykehjem, hvor du blir nødt til å akseptere mye fysisk kontakt, både under stell og ved at de gamle vil ha klemmer og annen fysisk nærkontakt?

Hvordan hadde dere med stor intimsone taklet det?

Jeg taklet det ikke! Og har nå en helt annen jobb.

Skrevet

Jeg er veldig kosete av meg så sant jeg har ok kjemi med den det er snakk om. Tannleger går også greit, men tar en lege i meg så føler jeg fort for å tilbringe et par timer i dusjen.

Skrevet

Jeg har en liten intimsone på noen mennesker og større på andre. Generellt sett så er jeg en som elsker å klemme, men det er ikke sånn at jeg klemmer kassadama på Rimi bare fordi de har tilbud på flatbiff for å si det sånn!

Å klemme et menneske betyr at jeg er glad i det mennesket på ett elller annet vis. -eller det kan bety at jeg er spesiellt glad for noe akkurat i den situasjonen jeg er i! Så når fremmede kommer for nær, så kan jeg nok også finne på å rygge en meter. Men sånn til vanlig så er jeg nok den som er mer "intim", eller mer utagerende med "overfladiske" følelser. ;)

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Klarer ikke å bli tatt på av folk med mindre jeg kjenner de 100%. Hvis noen kommer borti armen min f.eks så stivner jeg helt til. Samme som på bussen hvis beinet mitt kommer borti noen, da tenker jeg "Hyl, hva hvis jeg flytter det, da tror de at jeg beinflørter fordi de merker meg" så jeg stivner til, og så begynner beinet å skjelve. Grøss og gru! Liker heller ikke at folk er så nær meg at jeg kan høre dem puste, eller at de lener seg mot meg når de skal snakke.

Skrevet

Min intimsone er ganske stor, føler jeg.

Jeg fikser for eksempel ikke at ukjente skal gi meg massasje, det er bare ekkelt.

Jeg liker ikke mennesker som står oppi ansiktet mitt og prater, eller som skal ta på meg eller klemme i tide og utide.

Med familie og nære venner er det selvfølgelig helt annerledes, men min intimsone mot mennesker jeg ikke kjenner godt, er temmelig stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...