Gå til innhold

Sliten demotivert

Miss5

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å dele et problem med lesere på kvinneguiden.

Jeg er en ung dame i begynnelsen av 20-årene. fullførte mine høgskolestudier for to år siden og har vært i arbeid siden da. Jeg tredte i jobb rett etter studier, og jobbet ca. 6 dager i uken det første året. Jeg har egentlig jobbet veldig mye under studietiden også. Jobbet på kveldene og i helgene.

Sa opp min forrige jobb og tok meg noen mnd opphold før jeg fikk et nytt jobbtilbud. underveis startet jeg oxo på noen kurs/enkeltemner som jeg fremdeles henger med på. Er veldig glad i min nye jobb. Men jeg er også sliten i kroppen og sinnet. derfor tatt mye fri. Nå skal jeg ha en medarbeidersamtale, hvor je vet sjefen min vil vise sitt misnøye om at jeg har tatt mye fri(pga sykdom, og eksamen i noen enkeltemner je tar).

Jeg ønsker rett og slett å redusere min stilling for å få orden på hverdagen. Hvordan skal jeg få utrykt dette til min sjef uten å virke rotete/uansvarlig? Håper å få noen gode råd og forslag. Ville gjerne likt å høre fra folk som har vært i lignende situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har sikkert mye å gjøre med hva slags jobb du har og hva slags sjef du har hvordan dette vil bli mottatt. Men i utgangspunktet burde det jo være en grei sak og forklare. Det er jo ikke akkurat snakk om at du ber om å få noe gratis herl. Du har jobbet mye over en lang periode og trenger litt tid til å hente deg inn igjen. Dersom du får redusert arbeidstid minsker jo risikoen for at du skal kolapse og sykmelde deg. I mine øyne er det en beslutning som burde bli sett på som en svært ansvarsfull beslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker rett og slett å redusere min stilling for å få orden på hverdagen. Hvordan skal jeg få utrykt dette til min sjef uten å virke rotete/uansvarlig? Håper å få noen gode råd og forslag. Ville gjerne likt å høre fra folk som har vært i lignende situasjon.

Hvis du gir uttrykk for at du i en periode ønsker redusert stilling er det etter mitt syn stikk motsatt av å være rotete/uansvarlig. Det betyr at du tar ansvar i den situasjonen du er i, der du ser at summen av mange belastninger over tid gjør at du trenger litt tid for å hente deg inn igjen.

En oppegående arbeidsgiver vil etter all sannsynlighet respondere positivt på dette. Som du selv sier; det er du selv som har kommet i denne situasjonen, og det er du selv som må ta ansvar for å komme ut derfra igjen. Når du tar ansvar på denne måten skal en arbeidsgiver være langt over gjennomsnitlig rar for å mene at det er problematisk å bidra til denne tilretteleggingen.

Tenk over hva du trenger. Trenger du for eksempel en ekstra fridag i uken, så søk permisjon fra 20 % av stillingen din i en periode. Kanskje er det noen andre på jobben som ønsker å øke stillingen? Pass uansett på at en eventuelt redusert stilling ikke betyr at du må gjøre full jobb på mindre tid og med mindre lønn...

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to.

Jeg er så enig i det dere skriver, jeg skal skrive en søknad om stillingreduksjon etterpå.

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...