Gå til innhold

Sølvpuss

pellegrino

Anbefalte innlegg

Dåpskoppene til mine barn er blitt så anløpte at de er helt svart i fargen. Tidligere har jeg bare levert dem inn til sølvsmeden, og de har blitt blanke og fine etter behandlingen der. I år har jeg lyst til å prøve selv, men vet ikke hvilket middel som kan brukes når sølvet er så svart som det er blitt nå. Jeg innbiller meg at det er ekstra vanskelig å få det blankt igjen nå, når jeg har vært lat i et par år.... HJELP!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk egnet sølvpuss du. Vet ikke om jeg vil anbefale tannpasta... Du kan få tak i sølv-pussekrem og en væske du kan dyppe gjenstanden oppi. Mestergull sine er veldig gode. Da enten bare gnir du inn kremen sammen med litt vann og skyller godt, eller du dypper koppen i denne væsken noen få sekunder og skyller godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salt, vann og aliminumsfolie!

Ta en bolle og dekk den med aliminiumsfolie inni, fyll på med så varmt vann det er i springen og ha oppi en god del salt. Rør så saltet oppløses og ha i sølvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde tannpasta inni den ene koppen, men bare en passelig liten "runding". Det ble skinnende og fint, men ikke blankt. Det er fremdeles svart!

Er det sånn at vanlige sølvpussemidler er så sterke at de kan brukes når sølvet er blitt så svart? Jeg har innbilt meg at de ikke kommer til å hjelpe. Har kjøpt en flaske som heter noe så enkelt som "sølvpuss", jeg kan gi tilbakemelding til forumet når jeg har prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkoppene her i huset pusses med Sølvpuss, og de blir blanke og pene etter puss. Jeg bruker å tre på tennissokker på hendene, tømmer en god dæsj midt i håndflata, og gnikker i vei. Lar så sølvpussen stå et par minutter, før jeg trer på meg en ny sokk, og gnikker sølvkoppen helt ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg blanke og fine sølvkopper. Jeg ble litt ivrig, så jeg tok resten av sølvtøyet også. Så nå har vi fint sølvtøy til jul :)

Middelet heter rett og slett "sølvpuss", og ble kjøpt på sølvsmeden. Jeg vet ikke om det er noe annet enn hva man kan kjøpe på butikken, men regner med at det er omtrent det samme innholdet i begge.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...