Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det formue og inntekt blir lest av? Jeg må vite om jeg får problemer med stippendet mitt eller om det går bra. Hvis ikke så må jeg betale tilbake nesten 25.000,- pga jeg har tjent 10.000 for mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved årsskifte. Det vil vel si midnatt 31. desember

Skrevet
Når er det formue og inntekt blir lest av? Jeg må vite om jeg får problemer med stippendet mitt eller om det går bra. Hvis ikke så må jeg betale tilbake nesten 25.000,- pga jeg har tjent 10.000 for mye.

Hvordan har du kommet fram til dette tallet?

Du må ikke betale tilbake noe som helst til lånekassa, men en mindre andel av lånet ditt blir omgjort til stipend. Jeg har kommet i en liknende situasjon, men jeg har kommet fram til en ordning med arbeidsgiver der de periodiserer inntekten for meg. De fleste arbeidsgivere vil være villig til dette, og det er ikke ulovlig i forhold til lånekassa. Tvert imot bryr de seg ikke om periodiseringer av inntekten, det er jo feks tilfeldig når feriepenger blir utbetalt, og det er kun når utbetalingene har foregått som er relevant for lånekassa (ikke opptjeningsår osv).

her er forresten utregningsregelen til lånekassa for beløpet over inntektsgrense:

Slik foregår utregningen

(Inntekt over fribeløp x 5%) x antall måneder med støtte = omgjøringsbeløp

Dvs at når du er fulltidsstudent vil 50% av det du tjener over fribeløpgrensen bli trukket fra det som kunne bli omgjort til stipend.

Skrevet

Jeg har "glemt" å levere inn timelister når jeg har vært i det problemet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...