Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Hei, vi planlegger tur til Firenze i påsken og ønsker tips og råd fra de som har vært der før. Hva er et must å få med seg, tips til gode spisesteder, hva med shopping, severdigheter, etc. Og hvis noen vet; hvordan er det med påske og helligdager i Italia?
Eliza Doalot Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Har dessverre ingen svar, lurer bare på akkurat det samme.
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Har dessverre ingen svar, lurer bare på akkurat det samme. ← Fint, da kan du vente på gode svar sammen med meg!
Gjest Elfrida Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 Det er mye mindre stengt i påsken i Italia enn her. Såvidt jeg minnes var det vel nærmest bare 2. påskedag (Pasquetta) det var mye som var stengt. Er man i Firenze i påsken må man jo få med seg Scoppio del Carro på første påskedag, som er en seremoni der en vogn med masse fyrverkeri blir kjørt gjennom gatene og blir tent på på Piazza Duomo. Det er vist en ganske spesiell greie, og har noe med hell for neste innhøsting og masse gammel symbolikk og historie å gjøre. Jeg har dessverre ikke vært der i påsken selv. Hvis man har tenkt til å gå i museene så lønner det seg å booke billetter på forhånd, for køene er kjempelange for de som ikke har forhåndsbestilt. Det gjelder særlig Accademia og Uffizi. Man kan bestille billetter på nett. Det er dødsmye turister i Firenze, det er en ganske liten by, i hvert fall gamlebyen som de fleste turister trekkes til, så det virker som det omtrent ikke er annet enn turister der. Noen prøver å benytte seg av det, og prisene er deretter i de verste turistfellene. Mange taxisjåfører tar fantasifulle rundturer osv. Ellers er det mye severdigheter i Firenze, så en guidebok kan være en god ide hvis man ønsker å få med seg noe av det som er verdt å se. Og det er virkelig mye som er verdt å se, byen er tjokk full av fantastisk kunst og historisk sus.
Gjest Kira Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Heldige deg! Når det gjelder helligdager, tror jeg bare det er påskemandag som er helligdag i Italia, dvs 2.påskedag. Når det gjelder attraksjoner er jo Duomo et must, også kuppelen. Det er mange trinn opp, men utsikten er helt unik. Selve domkirken er mørk og litt trist, men det er mange kunstverk der bl.a av Giotto. Bronsedørene "Paradiset port" på Battistero ved siden av domkirkener også unike. Andre kirker du bør se er Santa Croce med gravene til bl.a Michelangelo og Galileo, fresker av Giotto og en nydelig klostergård. Santo Spirito tegnet av Brunelleschi, på andre siden av elven er også nydelig. Galleria Accademia og Galleria Uffici er jo et must. Bestill billetter hjemmefra så slipper dere å stå i kø, og museene er stengt på mandager. Køene er uendelige, jeg tror ikke dere kommer inn uten forhåndskjpte billetter, i hvert fall ikke i påsken. Og Michelangelos Davidsstatue i Accademia er noe av det mest fantastiske jeg har sett. Ponte Vecchio må dere få med dere og kanskje Palazzo Medici. Det er uendelig mye å se, det lønner seg å begrense det litt, hvis ikke klarer man ikke å ta inn inntrykkene. Gå å rusle i de trange middelaldergatene mot synagogen, da får dere et inntrykk av Firenze på Dantes tid. Når det gjelder shopping er gatene rundt Duomo fulle av butikker. Det er et stort skinnmarked ved San Lorenzo. Designerbutikkene ligger rundt Piazza della repubblica og videre nedover mot Ponte S. Trinita. Spisesteder er det overalt. Vi pleier å spise på piazzaene mye pga stemningen, en favoritt er Piazza della Signorina, foran rådhuset. Men jeg tror det er ganske dyrt der. Det er en fantastisk og spesiell by, gled dere.
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Takk! :kys_2: Mer input om Firenze?!
Eliza Doalot Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 Kan jeg komme med et lite ekstraspørsmål Embla s? Hvor er det best å bo? Område eller et spesielt hotell... (Jeg foretrekker hoteller med grei standard. Ikke nødvendig med luksus,men rent, pent og hyggelig.)
Imax Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 (endret) Heldige deg! Firenze er fantastisk. Skaff deg en bok (ønske seg til jul?) så finner du ut mer. Vi var der i fjor høst, og var på et veldig greit hotell (moderne og MED gratis internettcafe!), men husker selvsagt ikke navnet. Lå ved jernbanestasjonen, fant det på nettet. Oj, nå blar jeg i guideboken min og jeg har skrevet opp navnet på hotellet (det er sånt jeg TENKER jeg skal gjøre, men som jeg aldri gjør! ): Hotel Delle Nazioni, Via Luigi Alamanni 15. Sentralt og bra pris. Du må få med deg Ostaria dei cento peveri, via Palazzuolo 31. Fantastisk mat, og super service. Jeg har skrevet notat i guideboken min: Her må du skeie ut med 3-retters! Du kommer til å gå rett forbi stedet hvis du ikke leter grundig. Ikke noe touristy place, absolutt verd det. Hvis du kjøper lonely planet, sjekk s. 130. Jeg var faktisk litt skuffet over Uffizi, og jeg har studert kunsthistorie og er interessert. Men det er vel litt sånn at man "må" se det, men er det mye kø, ikke gråt over det. Fikk mye mer ut av gravkammeret til Medici, Piazza Madonna degli Aldobrandini, det er Michelangelo på sitt beste! Fant en god restaurant der også Ristorante Zaza, god mat, uformell og fin atmosfære. God tur! Endret 27. november 2006 av Imax
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 Kan jeg komme med et lite ekstraspørsmål Embla s? Hvor er det best å bo? Område eller et spesielt hotell... (Jeg foretrekker hoteller med grei standard. Ikke nødvendig med luksus,men rent, pent og hyggelig.) ← Bare still spørsmål du! (og jeg lurer egentlig også på det, og har ca samme krav til hotell som du. Har etterhvert lært at det er greit å få tips ang hvilke område det er lurt å bo på, det kommer ofte ikke fram hos reisebyråene, og jeg har ikke lyst til å bo i et område der det er skummelt etter kl 18. om kvelden )
Eliza Doalot Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 (og jeg lurer egentlig også på det, og har ca samme krav til hotell som du. Har etterhvert lært at det er greit å få tips ang hvilke område det er lurt å bo på, det kommer ofte ikke fram hos reisebyråene, og jeg har ikke lyst til å bo i et område der det er skummelt etter kl 18. om kvelden ) ← Enig! Jeg synes også at der greiest at det er i gangavstand til restauranter. Er pes å måtte til med drosje/buss el for å fåspist middag på kvelden. Særlig hjem igjen på kvelden.
Gjest Elfrida Skrevet 27. november 2006 #11 Skrevet 27. november 2006 (endret) Jeg siterer meg selv fra en tidligere tråd: Jeg har nylig bodd her: http://www.sanniccolo.it/ing/apartments_rates.htm Det er ikke supersentralt, rundt 25 minutter gange til man er midt i sentrum, men med busstopp nesten rett utenfor. Frokosten er kjip. På plussiden får man en hel leilighet med mulighet til å lage seg mat selv, det er rent og pent, og forholdsvis stille. Det er vasking hver dag - og de tar oppvasken. Jeg trivdes her, det virket trygt og greit. Men er man der bare for en helg eller langhelg kan det hende det blir for langt unna sentrum for noen. Og; det var gangavstand til en masse restauranter i området rundt Santa Croce. Endret 27. november 2006 av Elfrida
Gjest niomi Skrevet 27. november 2006 #12 Skrevet 27. november 2006 Vi bodde ti min. å gå fra jernbanen, i retning der alt skjedde. Billig hotell, forholdsvis kjip frokost. Men gode senger, rent og pent og ålreit bad.
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #13 Skrevet 27. november 2006 Vi bodde ti min. å gå fra jernbanen, i retning der alt skjedde. Billig hotell, forholdsvis kjip frokost. Men gode senger, rent og pent og ålreit bad. ← Frokosten er ikke så nøye - jeg kan spise frokost på kafè Hva het hotellet du bodde på?
Gjest niomi Skrevet 27. november 2006 #14 Skrevet 27. november 2006 =en¶m[loc_country]=ITA¶m[loc]=HIFI&source=googles-hotel+florenze&page=map]Her er hotelloversikt over hoteller "midt i smørøyet". Vi bodde på hotell Spagna - to stjerner.
Gjest Solsikke Skrevet 27. november 2006 #15 Skrevet 27. november 2006 Jeg var i Firenze i sommer, og vil anbefale Uffizi (fikk erfare at det var dumt å ikke forhåndsbestille - vi var der når de åpna, og stod over 2 timer i kø), Duomoen, Santa Croce, og Ponte Vecchio som tidligere er nevnt. I tillegg til det som er nevnt lenger oppe så vil jeg nevne Piazza Michelangelo, som er et utkikkspunkt over byen. Vi gikk dit på kvelden, brukte vel en halvtimes tid på å gå dit fra området ved Uffizi. Det var et fantastisk syn å se solnedgangen over Firenze. Boboli hagen som ligger bak Palazzo Pitti er også verdt et besøk, vi tok med oss mat og satt oss på en benk ved fontenene og spiste lunch. Hvis du går helt øverst i hagen så er det også veldig fin utsikt over byen. Noe hotell kan jeg dessverre ikke anbefale, ettersom standarden ikke var det viktigste for oss på denne turen.
Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2006 #16 Skrevet 27. november 2006 Standarden på rommet er ikke så viktig for meg heller (jeg forutsetter normalt renhold), men beliggenhet i forhold til "skumle strøk" teller mye for meg, også vil jeg gjerne bo fhv sentralt Tusen takk alle som har svart i tråden, og takk for link til hoteller, Niomi :kys_2: Vil gjerne høre enda mer om byen! Og hvis noen har peiling på været der tidlig i april - hva kan man normalt forvente seg? Jeg skal definitivt ønske meg en Firenze-guide til jul! Tar gjerne imot tips på gode guidebøker.
Mandel Skrevet 27. november 2006 #17 Skrevet 27. november 2006 Jeg har selv vært i Firenze i påska, og hvis du skal være der hele påskeuka vil jeg anbefale deg å ta for deg de største attraksjonene før selve påskedagene setter inn. Fra torsdag-fredag til søndag var det sinnsykt mye folk i byen (veldig mange amerikanske turister) mens det dagene før absolutt ikke var noen trengsel. Bortsett fra søndag med påskeopptoget som en her nevnte tidligere (som du MÅ få med deg - spektakulært), vil jeg anbefale å reise til de mindre byene rundt Firenze disse dagene. Angående været så gikk vi noen dager i bukse/piratbukse og t-skjorte, andre dager med tynn genser. Italienerne selv gikk selvfølgelig i tykke vinterjakker
Gjest Solsikke Skrevet 27. november 2006 #18 Skrevet 27. november 2006 Hvis du kunne tenkt deg en guidebok om hele Italia så vil jeg anbefale Gyldendals Reiseguide om Italia. Her er det satt av rundt 40 sider til Firenze. Boken var helt topp å ha med når vi reiste rundt i Nord- og Midt Italia i sommer - selv den minst plass står det litt om Vet at Gyldendal har en bok som kun handler om Firenze også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå