Gjest Diva Skrevet 5. februar 2003 #1 Skrevet 5. februar 2003 Nå har jeg akkurat sett Holmgang og sitter igjen med en viss forvirring. Og en smule irritasjon. For det første : Hvorfor kan ikke voksne folk som politikere, sinte gamle leger, ernæringseksperter og profesorer (og programleder for den saks skyld) snakke når de har lov til å snakke og ikke avbryte hverandre konstant og le av andre eller gjøre narr fordi de ikke deler deres mening. Det er tydeligvis stuerent å gjøre narr av andre når de hører noe de ikke liker og er uenig i. Ærlig talt! Det er nesten som en debatt her på KG av og til For det andre : Hvem sitter på fasiten ? Jeg synes egentlig debatten er litt umulig,- det virker som om den ene parten nekter å godta en annens syn og funn/forskning, og det blir stadig krangling. Alle parter har et veldig ulikt syn på dette og folk misforstår hverandre med vilje. Og snakker i munnen på hverandre. Så jeg har vel egentlig fått svært lite ut av programmet. Men jeg mener i allefall følgende : Folk bør sette seg litt inn i hva andre finner ut på forskjellige områder før de begynner å uttale seg kritisk om det. Lurer i den anledning på DERES syn på dette! Noen erfaringer med ulike kosthold ? Noen som er skeptiske / positive til de forskjellige måter å spise på ? Burde brød og poteter kuttes ned på ? Hva spiser dere ? Jeg selv har nære familiemedlemmer som har prøvd dr. Atkins diett, og de har vært strålende fornøyde. Den har vel noen likheter med dr. Lindbergs diett med henblikk på å spise mer proteiner og kutte betraktelig ned på alle typer karbohydrater. Jeg har ennå ikke lest boken, men jeg har den liggende og både jeg og samboeren min vil prøve dette. Vi utelukker selvfølgelig ikke mosjon (blir et abbonement på Elixia...), men som sagt i debatten, så er det ikke alltid mosjon hjelper, når man fra før har et feil kosthold. Folk er jo også forskjellige,- med forskjellig helsetilstand og forskjellige behov. Bare slenger ut litt spørsmål her,- for å se om det kommer noen teorier:) *Flere innspill!* Anyone ? Diva, som ikke var fornøyd med debatten på tv.......
Gjest Starya Skrevet 5. februar 2003 #2 Skrevet 5. februar 2003 Pokker ta, jeg trodde det var i morgen det skulle diskuteres.. :evil: Når er reprisen, noen som vet? Egen mening: "Enkelte" eksperter har spist så mye pottitt at rauva har gjort som poteten, og slått rot i gamle oppfatninger. JA, folk kan gå ned i vekt på "tradisjonell" norsk mat. JA, det er de som ikke kan gå ned med det kostholdet, og trenger endringer i kostholdet. JA vi er forskjellige, og JA det er lov å fortelle om alternativer. Som faktisk VIRKER for mange.
hundjevelen Skrevet 5. februar 2003 #3 Skrevet 5. februar 2003 Det ligger vell i de fleste at når de endelig får slippe til i et virkningsfullt media som TV (med begrenset sendetid) så gjør de alt som står i deres makt for å få mest mulig taletid, og det er ikke alltid slike diskusjoner foregår på en sivilisert og saklig måte. :o Meget synd men det er vell som deg gode gamle klisjeen om at de som roper høyest blir hørt, og de med spisseste albuer kommer seg fortest frem. :-? Det er litt av underholdningen. Desverre fikk jeg ikke sett debattprogrammet , men jeg vet hvordan det bruker å utarte seg............. :-? Jeg har ikke noen faglig kompetanse på området men snakker av egen erfaring. Selv har jeg forsøkt de aller fleste metodene for å gå ned i vekt. Og kan si at de aller fleste virker -iallefall i begynnelsen, dvs 4 første mnd. Det viktigste er å finne en form som er forenelig med den livstil og mat-type som passer best for deg. Men ekstreme lavkallori-dietter som feks cambridge kuren / nutrilett kuren er direkte farlige. De gjør at kroppen etter en tid begynner å tære på muskelvevet og forbrenning går ytteligere ned. Kroppen instiller seg sparebluss / krigsrasjon og forbrenningen blir også deretter. det ender opp med at man i siste hånd ødelegger stofskifte og går opp det dobbelte av hva man gikk ned :evil: Når det kommer til Lindbergs og Atkinsons er dette i prinsippet nesten like kurer ( selv om at de selv ville arrestert meg på det ). Her gjelder det å kutte karbohydrater og gi kroppen rikelige mengder protein. Denne har fungert utmerket på meg, bare husk at kroppen trenger mye vitaminer, mineraler, antiox osv. i tilegg. Grete R s opplegg er også helt fin, men det passer ikke så godt for meg å veie maten min. Har også forsøkt blodtypedietten -den er ok men litt spesiell å følge da den er så spesifikk i hva man kan tillate å spise og ikke. Obs må ta kosttilskudd her også. Det viktigste av alt trur jeg , er å passe på sukkermengden, trene og holde en sunn livstil. Men jeg merker godt forskjell på meg selv når jeg holder meg borte fra sukker,mel, stivelseholdig mat og hel/ halvfabrikater proppet med konserveringsmiddler og skadelige E-stoffer. Så da er det bare å ta frem treningstøyet , for uansett hva en velger så er det ett felles trekk her -mosjon eller trening.
fruenge Skrevet 6. februar 2003 #4 Skrevet 6. februar 2003 Jeg kan ikke fri meg fra undringen om at grunne til at det er blitt foreslått¨spise så mye poteter og korn er fordi vi støtter opp under det vi produserer i Norge. Mulig dette er en nokså enkel forklaring, men jeg synes nå at litt etter litt så avdekker deg seg gode grunner i from av hva som er best for nasjonen. Men når den gamle mannen i panelet (Frøland) eller hva han het sa at takkt være han og Ingerid E Hovig så har ant hjerlelidelse mer enn halvert seg så fikk jeg bakoversveis. At en som står frem som en med mye forskningskompentans kan trekke slike lette slutninger syne jeg er skummelt og får meg til å sette spm tegn ved hans forskning. En annen ting er at form meg som lider av spiseforstyrrelse (tvangsspising) så studeres dietter og råd om kosthold nokså mye. Og det skaps lett stress når nok en matvare kommer på den forbudte listen. Jeg vet at den forbudte listen er skapt av meg, men det hjelper ikke når man vet at det feks å spise kokte gulrøtter får blodsukkeret til å stige. Listen blir lang etter hvert! Rent logisk vet jeg jo at det er inntak og forbrenning som spiller en rolle, men når man er overvektig så er det lett å falle i gropen at dette skal jeg ikke ha for det er ikke bra for meg. Og som en spiseforstyrret kan det være vankelig for mange av oss lever i et sort/hvitt helvete av enten eller. Dietter i en lang periode for så å overspise i neste.
Hello Kitty Skrevet 6. februar 2003 #5 Skrevet 6. februar 2003 Det irriterer meg at fagfolk ikke kan gi og ta litt i denne diskusjonen. Men neida, de står hardt på sitt, hva med å være litt ydmyk?? Men da er man vel ikke forsker/professor - virker det som. Jeg har selv sykdommen hypothyreose, eller lavt stoffskifte som det også kalles. Denne sykdommen har innvirkning på blodsukkeret/insulin, og jeg følger et kostholdsprogram lignende Dr. Lindbergs. Har gått til Dr. Oftebro her i Oslo i flere år, og han startet med dette for mange år siden. Jeg følger det ikke helt slavisk, for jeg skal leve litt også...kan ikke bare spise "ja-mat" hele tiden, liksom! For meg har det fungert utmerket, jeg er ikke overvektig, men kostholdet mitt har hatt stor innvirkning på min sykdom. Jeg sovner ikke lenger nær sagt hvor som helst, jeg har mer energi, og bruker mindre medisiner. Jeg trener og tar forskjellige vitaminer og mineraler i tillegg. Men jeg vet om personer som ikke har hatt noe særlig utbytte av Dr. Atkikns/Dr. Lindbergs program. Så det fungerer nok ikke på alle. Noen kan jo spise omtrent hva som helst, mens andre legger på seg bare de ser på en sjokolade. Folk får selv finne ut hva som passer, alle er forskjellige.
blå Skrevet 6. februar 2003 #6 Skrevet 6. februar 2003 Det er så irriterenes i en slik debatt at det ikke går ann å høre på hverandre....de sitter bare å pjatter jo...om det samme om og om igjen uten å høre hva de andre sier. Han "ikke spis så mye poteter og brød" fyren sier jo ikke at vi IKKE SKAL spise poteter og brød, han sier IKKE SPIS SÅ MYE poteter og brød....men de andre jabba om igjen og om igjen om at han hadde sagt at de ikke skulle spise det......det ble jo et jævla sirkus av hele debatten.....Man får ikke så mye ut av det som blir sagt.
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #7 Skrevet 6. februar 2003 Det er litt rett i det at man ikke skal spise så mye poteter og brød, tror jeg... visste dere at poteten alene er så næringsrik og i tillegg inneholder så mye karbohydrater(karbohydrater omdannes til sukker i kroppen, som igjen omdannes til fett i kroppen) at kroppen alene kan greie seg nesten bare på poteter? det blir ikke så variert, men kroppen kan overleve på poteter og vann i lang tid! MYe loff er skadelig også, det omdannes til sukker i kroppen, som igjen omdannes til fett. Dette har jeg lært en gang! så et godt råd til den som vil slanke seg, er faktisk å kutte ned på loff og poteter, pasta og ris, sukker og fete sauser. Den som vil slanke seg, kan spise mye magert kjøtt, og grønnsaker og LITT av det andre..... Det tror jeg!
Gjest Sivi Skrevet 6. februar 2003 #8 Skrevet 6. februar 2003 Har tro på variert kosthold. Da blir det jo ikke mye av noen ting. Det er jo mengden de snakker om. For mye er aldri bra.
Gjest Hvitveis Skrevet 12. februar 2003 #9 Skrevet 12. februar 2003 Jeg lurer på hva disse som er så sterke og profilerte "motstandere" av kosthold som består av mye proteiner og lite karbohydrater egentlig tenker på når de går ut og sier det er livsfarlig? Les artikkel i Dagbladet og bli lattermild over at det er mulig å hisse seg opp over at vi er forskjellige. Nevnte Holmgang bidro heller ikke til videre respekt av såkalte eksperter. De klarer ikke en gang å argumentere for det de står for på en saklig måte, men hisser seg opp, går i forsvar og det eneste de (Kåre Norum særlig - REKTOR ved Norges største akademiske institusjon!) er gode på er å være sarkastiske mot sine motdebattanter. Pinlig!
Gjest Diva Skrevet 12. februar 2003 #10 Skrevet 12. februar 2003 Ja, det ble en heller barnslig "debatt" syntes jeg og det er pinlig at folk ikke kan debattere bedre enn det vi så. Jeg skjønner godt at folk ikke får tiltro til diverse instanser innen mat og kosthold når de holder på på den måten. Folk må slutte å se så svart / hvitt egentlig. Jeg selv kommer til å prøve dr. Atkins diett og det er ikke for slankingens del. Jeg tror ikke det er noen snarvei til å miste flere kilo, men jeg kjenner et par som har prøvd denne og de er kjempefornøyde! Begge har gått ned flere kilo og føler seg kjempebra! Jeg synes det er viktig å tilpasse kostholdet til en og enhver, og spise riktig i stedet for å surre fra slankekur til slankekur. Disse kurene som Grete Roede osv...kan sikkert hjelpe folk godt, men de må i ettertid ta ansvar selv og fortsette å spise riktig. Folk er forskjellige og tåler forskjellige matvarer / mengder. DET må man ta hensyn til. Har man matintoleranse, er det mulig å gå på en slags "kur" for å hjelpe kroppen litt. Det er det mange som har god nytte av og man kan da samtidig som man spiser rett, ofte miste noen kilo hvis man er litt overvektig. Jeg er mildt sagt lei av at "ALT" som har med kosthold å gjøre blir sett på som slanking. Det er tydelig at det er slankefeber her på KG og IRL, og mange ser da disse nye diettene som gode alternativer. Men mange glemmer også å faktisk lese og høre etter om hva dette dreier seg om, før de begynner. Det er ihvertall viktig å vite hva man driver med. Dr. Atkins diett og Dr. Lindbergs diett, blir, såvidt jeg vet, sett på som kurer / dietter, men det er ikke ment for slanking i første omgang. Det er for å kunne hjelpe kroppen og hjelpe folk til å finne et kosthold de tåler og kan leve med. Diva :D
Pip Skrevet 12. februar 2003 #11 Skrevet 12. februar 2003 Åh - jeg er så lei av dette maset! Den ene dagen er det sunt, den neste livsfarlig...! Jeg er for min del slank, og frisk og sprek som en fisk. Jeg trener regelmessig, og har det jeg kaller et variert og sunt kosthold (stort sett vegetarmat). Altså, jeg har aldri slanket meg eller satt sånn voldsomt fokus på hva jeg spiser, hva jeg legger på meg av osv. MEN - i dag satt jeg i kantina i lunsjen, og spiste mine sedvanlige grovbrødskiver med brunost (til og med rugbrød var det - mørkt rugbrød - namnam!). Med melk til , selvsagt - jeg er glad i melk. Da kommer det et par jenter og setter seg ned ved meg. Den ene: "Spiser du virkelig så mye brød?? Det er ikke sunt i det hele tatt - det er ikke bra for kroppen! Du får for mye karbohydrater!" Jeg ga klart uttrykk for hva jeg syns om sånt 'hysteri', sa at jeg og de fleste andre jeg kjenner alltid har spist mye brød, og alltid har vært friske... Jeg er ikke før ferdig før den neste begynner: "Drikker du virkelig melk? Det er ikke sunt for tarmene for voksne mennesker - molekylene legger seg i tarmveggene..." ÅÅÅÅÅÅÅå så irriterende!! Jeg har da vel aldri bedt noen om kostholdsråd!! Dessuten er jeg friskere og sprekere enn de to til sammen... Hva får dem til å tro at jeg ønsker å få høre siste nytt om sunt kosthold mens jeg spiser?? Ærlig talt... Det begynner å gå litt langt etter mitt vett... Det var dagens 'gruff'...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå