Malama Skrevet 27. november 2006 #1 Skrevet 27. november 2006 Vi har en mulighet til å hente juletre selv i skogen, rimligere enn å kjøpe det ferdig kuttet (200 eller 300 kroner avhengig av hvilken type gran, det er vel ikke sååå dyrt?), og vel en koselig greie (også for oss uten barn?) å være med på. Men dette skjer 10. desember. Jeg er vant til at juletreet kjøpes inn ca 10 dager senere enn det der (da ferdig kuttet og kjøpes på en parkeringsplass av de samme folka år etter år etter år (vel, de siste årene av sønnen og svigerdatra til han som solgte da jeg var lita)) og synes rett og slett det virker rart at jeg skal ha treet stående i 3 uker før jul? Ute da selvsagt, det skjønner jo jeg også... Vi skal, dersom vi skal ha juletre, pynte det tidligere enn tradisjonen tilsier. for vi reiser bort rett fra jobb 22. des og kommer kanskje ikke tilbake før etter nyttår (dvs 1.1.07) Sånnsett er det jo ikke egentlig noe poeng i å ha et juletre, og vi har aldri hatt juletre nettopp av denne grunn, men det hadde jo vært litt koselig, vi begynner å få litt juletrepynt, og jeg elsker å pynte juletre. Vi har nytt hus i år, og det kunne vært et fint tidspunkt å introdusere en ny tradisjon, å ha juletre. Men hvordan er det å kjøpe juletre 10. des? Og for oss som aldri har gjort noe slik, å kutte det selv og frakte det hjem? (vi har dessverre ikke takbøyler på bilen heller, så det å frakte det hjem kan bli et problem, uansett hvordan vi skaffer det... kom jeg på akkurat nå) Å kjøpe det på en "tradisjonelle parkeringsplassen" er ikke aktuelt, for den er i Ålesund (der jeg er født og oppvokst) og vi bor altså i Bergen...
Gjest mata Skrevet 27. november 2006 #2 Skrevet 27. november 2006 Kjøp et lite juletre som får plass i bilen eller lån en tilhenger eller stasjonsvogn av noen venner. Pass på at du ikke tar treet rett inn i varmen. La det først stå i et kjølig rom på få noen plussgrader, ellers begynner det å miste nåler.
Malama Skrevet 27. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. november 2006 Å frakte det hjem er en utfordring vi nok skal ordne, det var mer dette med hvordan vi oppbevarer det jeg tenker på. For selv om jeg skal pynte det "tidelig" så tenkte jeg ikke på før ca 20. desember da, og treet må jo da stå en plass i ca ti dager. Nå bor jeg på vestlandet, og det er stor sjangs for at det ER et par plussgrader ute i desember, i alle fall at det sikkert er det i den utendørs boda under garasjen. Skal det stå i vann der? Det må det vel, ellers tørker vel stakkars treet? Jeg husker at pappa tok treet med hjem fra der vi kjøpte det og satte det i en bøtte vann i kjellergangen en dag eller to før han tok det opp i stua, men jeg skal altså oppbevare det en uke ekstra jeg... ("kjellergangen" min har dessuten varmekabler og er ikke kald slik som kjellergangen hjemme...) alt en stakkars uvitende førstegangskjøper av et juletre ikke vet... (ikke har vi juletrefot heller, og vi trenger en som rommer MASSE vann siden vi altså skal være bortreist ca ti dager om vi får ferie som vi ønsker) Kanskje er det ikke vits med juletre... Men det hadde vært koselig da. Ser dog for meg at vi pynter treet og ar glede av det i to dager, drar på ferie, kommer hjem til en bar stamme med pynt, ti tusen nåler på gulvet og sikkert 15 edderkopper rundtomkring i stua... Men så er jeg så sær at jeg ikke anser plasttre som noe alternativ, så da blir det enten dette eller ikke noe tre da...
Binke Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 Tror ikke det er noe problem å hogge treet den 10 desember og la det stå i en bøtte med vann (ute) fram til du skal ta det inn. Der du har kjøpt juletre tidligere; er du sikker på at trærne har vært helt "ferske"? Trodde det var vanlig at trærne ble hogd noen dager før? I går var jeg på Plantasjen - og vet du hva? - de har begynnt å selge juletrær allerede!! Jeg kjøpte juletre på Plantasjen i fjor, ganske næreme jul, men mye tyder på at det ikke akkurat var ny-hogd. Det treet var virkelig en katastrofe. Da vi fikk det i hus og tinet av snø og is på grenene oppdaget vi at det var innmari møkkete (masse leire på grenene), så måtte prøve å vaske av den værste gjørma ved å putte grein for grein ned i en bøtte med vann. Allerede mens vi pyntet treet var det godt i gang med å drysse. Vurderer å kjøpe juletre et annet sted i år, ja...
Fakse Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Om det er plussgrader hos dere så kan du sette treet ute i en bøtte vann til rett før dere vil pynte det. Sag av litt nederst før du setter det i vann, det blir samme prinsippet som med blomster som man snitter før man setter de i vann, det tørker jo nederst under transporten. Om dere har mulighet bør treet stå inne på et litt mellomvarmt sted et par dager før dere pynter det. Om det er minusgrader ute skal det ikke stå i vann, men da må dere også skjære det over et par dager før pynting og sette det på et halvkjølig sted (kan dere lukke døra til et gjesterom og sette ventilen åpen f.eks?). Det er viktig men den gradvis overgang i temperatur, og spesielt om det er minusgrader ute.
Malama Skrevet 27. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2006 Der jeg er vant til at trærene kjøpes er de relativt ferske (men kanskje ikke hugget samme dag, men ikke sånn "plantasjen-kvalitet" som du beskriver da) Et par dager, og et par uker er litt forskjell, og jeg var redd for å få det itt sånn som den plantasjenerfrigen du beskriver, at det drysser når vi pynter. (LITT drysser det jo gjerne uansett, ettersom man trer pynt inn på grenene...) Men da satser jeg på at det sikkert går greit å ha det stående ute, eller i boda under garasjen (særlig dersom det er minusgrader ute, det er kanskje litt mildere der inne, selv om det ikke er isoloert eller noe da) Da gjenstår det å beslutte OM vi skal ha juletre, skaffe en juletrefot som rommer mange liter vann og løse transportproblemet... Og overtale min kjære til å tro på at han klarer å sage eller hugge ned et tre (han har jo både sag og øks, dog ikke motorsag da) og synes at dette er en bedre ide enn å finne en lokal "parkeringsplass" (sikker på at de selger utenfor kjøpesenteret når det nærmer seg) Mulig han heller kjøper seg ut av denne selvhogsten for alt hva jeg vet (bare tenkte det kunne være koselig?)
Malama Skrevet 27. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2006 Fakse: Takk for godt svar Da vet jeg i alle fall hva vi skal gjøre, dersom det blir aktuelt. Føles litt bortkastet med juletre når vi er bortreist 22.12-1.1 (gitt at vi får ferie) men jeg liker jul.. vi har juletrelys, og vi har en del juletrepynt, og det ville vært koselig å få bruke dem...
Fakse Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 Skjønner deg godt jeg, juletre er koselig Og det er noe helt eget med første gangs juletre i nytt hjem! Er edelgran et alternativ for dere? Det drysser ikke så lett, så det tåler jo å bli stående uten vann mot slutten av romjula. For vanning av tre høres ut som det største problemet spør du meg...
Malama Skrevet 27. november 2006 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2006 Edelgran er et alternativ ja. Og vanning er nok det største problemet ja. Mine foreldre har en juletrefot som rommer MASSE vann, og den fyller vi når vi tar inn treet, også etterfylles det vel ikke noe særlig før rundt nyttår, for den rommer rett og slett masse, er som en stor bøtte rett og slett (men fin altså) og noe slikt er jeg på jakt etter, men det har jeg ikke funnet, så uten tvil er juletrefoten, en som rommer masse vann, egentlig hovedutfordringen... Noen som har sett en plass de selger juletrefot som rommer flere liter vann?
Fakse Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 Oi, ja det må jo være praktisk med en sånn fot om man skal være borte en del. men i perioder har vårt tre drukket opptil et par liter vann om dagen, og så stor er vel ikke den foten at den rommer nesten 20 liter vann som dere jo vil trenge? Alle trær drikker vel ikke like mye da, men... Uansett har jo edelgran den fordelen at den kan stå uten vann i en uke eller to uten å begynne å drysse, så det vil jo løse problemet da.
Malama Skrevet 27. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 27. november 2006 Nei, 20 liter rommer den vel ikke, men basert på hvor stor jeg husker at den er så tror jeg nok den rommer 15 i alle fall? (forsøkte å regne ut volum basert på gjettede størresler, den er nok ca 20 cm høy, og i alle fall 30 cm i diameter, egentlig tror jeg den er større også (i diameter altså) Den er rett og slett ganske genial, vi fyller den ikke mange ganger, bare en etterfylling eller to i løpet av hele den tiden det står. Og ja, noe slikt ville vært GENIALT, men de har altså hatt den i sikkert 20 år, og jeg har ikke funnet noe som ligner dessverre. (men spurte nå her om noen andre har sett en jeg, hvem vet?)
Malama Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 11. desember 2006 Og så er juletreet hugget (eller saget i alle fall) Og vi har kjøpt juletrefot (som ikke rommer halvparte så mye osm mamma og pappa sin, men den holder nok, og to dager senere sa mamma at vi kunne arve deres, for de kommer til å kjøpe plast...) Og treet står i den utendørs boda i ei bøtte vann. Så det store spørsmålet: Plasten (sånn "netting") som de tok rundt det i skogen, for at vi skulle kunne frakte det lettere hjem, skal den av NÅ eller om ei drøy uke når vi skal pynte det? (sikkert lettere å bære det pent fra boda og opp i stua med plasten uten å rive av nålene, men det har kanskje best av å stå med grenene sine frie?)
Fakse Skrevet 11. desember 2006 #13 Skrevet 11. desember 2006 La det bare stå med nettingen på. Det beste er å ta treet inn f.eks på kvelden den ene dagen, ta av nettingen da, også pynte den neste dagen. Da får grenene retta seg litt ut. Det tar ikke skade av å stå med nettingen på.
Malama Skrevet 11. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 11. desember 2006 Takk for gode svar, atter en gang. Da står et med plasten sin i boda til over helga, så tar vi det opp og setter det i foten sin tirsdag eller onsdag neste uke, og pynter det dagen etterpå (vi må pynte litt tidelig, for vi drar på ferie 21. eller 22. desember)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå