Gå til innhold

Den store, stygge Ernærings- krigen


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

:o :o :o

Nå har jeg sittet og sett på en gjeng med kostholdseksperter, synsere, og slankere som sitter og krangler i munnen på hverandre om hva man skal spise og hva man ikke skal spise, og hvorvidt poteter og brød er farlig å spise ....Og jeg må jo si at de ble jo ikke enige om noe - og jeg føler at jeg vet mindre nå enn før jeg begynte å se på det.

Er det bare meg som synes det begynner å bli for mye fokusering på spesielle matvarer nå? Vil man gå ned i vekt så må man spise sunnere, mindre ,og mosjonere mer - det er vel ikke nødvendlig å måtte analysere maten i hel? Eller er det de? Jeg orker iallefall ikke å begynne å tenke slik. :o sukk .....livet er vanskelig nok som det er til tider om man ikke skal henge seg opp i slike ting også .....for det går vel an å leve sunt og å spise f.eks brød samtidig?? må si jeg blir litt provosert av alle de debattene som har vært i det siste. For alt blir så vanskelig etterpå. gammel skolelærdom om ja mat og nei mat er jo ikke lenger riktig ... :-?

det finnes så mange teorier og kurer. Alt fra spesielle dietter etter hvilken blodtype man har, til om man er mann eller kvinne - at kvinner skal spise annen mat enn menn, ungå karbohydrater , eller ungå proteiner , eller spise masse fett, eller ungå fett, eller kombinere all mat med grapefrukt, eller sånn eller sånn ...alt blir så vanskelig !!!

Måtte bare få ut litt frustasjon ....*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det virker som om de lærde strides med dette ja. Men samtidig så virker det egentlig fornuftig at kostholdet bør endres nå når mange har et mer stille sittende liv. Enn i gamle dager, da en hadde en fysisk jobb. Men hva som er riktig og galt, tja si det. Alt med måte er vel en grei løsning. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg må vel si jeg ble mer forvirra etter å ha sett på programmet enn jeg var før.

Men samtidig så mistet jeg vel egentlig enda mer troen på han Fedon Lindberg etter det programmet..

Tror det viktigste er å ha et normalt forhold til maten. ALt med måte er det jo noe som heter.

Syns det blir helt feil når allmennheten skal få den oppfatningen at brød, pasta og poteter nesten er farlig å spise! HALLO!!

Nei, jeg holder meg til de "gammeldagse" levereglene jeg tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de har behov for å lære seg selv, er jo en solid dose med folkeskikk.... Har aldri sett noen som har snakket så mye i munnen på hverandre... :roll:

Fikk heller ikke mye ut av det, bortsett fra at det er de som blir unormalt tykke av normalt kosthold som trenger noe spesielt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg må si, jeg bryr meg ikke om de der.

Vil jeg redusere omfanget på magen, slik at bukseknappen går igjen, da spiser jeg mindre sjokolade og potetgull, kutter ned på brus, og beveger meg mer.

Pasta, poteter, brød, kjøtt, alt dette spiser jeg akkurat det jeg vil av. Salat liger jeg godt, men det er ikke et måltid alene, men fint tilbehød til middagen, i tillegg til pasta, ris eller poteter.

Bryr meg ikke om disse synserene, for de forandrer meninger stadig vekk. Maten min, den velger jeg etter matlysta, ikke forståsegpåere nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er enig i at det er fryktelig forvirrende, det er så mange som har så forskjellige meninger og de har gjerne litt rett alle sammen.

Men jeg tror ikke det er nødvendig å følge noen spesiell diett for å slanke seg/leve sunt.

Moren min har slanket seg en del og alt hun gjorde var å gå en lang tur hver dag og spise grovt brød, magert kjøtt og fisk og mye grønnsaker...

Så det er absolutt ikke nødvendig å ruinere seg på brødet til Lindberg!

Klem fra Englepusen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da heller ikke nødvendig å ruinere seg på brødet til Dr. Lindberg. Jeg blir temmelig frustrert av å høre på diskusjoner, ala Holmgang, reportasjer i aviser, ukeblader, her, ol...

Hvorfor skal enkelte uttale seg når de så til de grader ikke vet hva de snakker om - Dr. Fedon Lidberg er lege - utdannet indremedisiner og har hatt sitt virke på bla Aker Sykehus og har i tillegg vært offisiell "fly-lege", dvs at han har hatt ansvar for undersøkelser av piloter og andre kabinansatte og dermed hatt ansvar for å sertifisere / resertifisere disse.

Han sier klart og tydelig at det finnes enkelte mennesker som er allergiske mot den type karbohydrater som finnes i bl.a. fint brød, pasta, ris og poteter ... Dette har ført til at disse menneskene strever med overvekt og som igjen ofte har resultert i bla. diabetes 2. Det er disse menneskene som bør tenke på å legge om kosten sin og lese Dr. Lindbergs bøker. Dr. Lindberg sier at vi skal spise mer frukt, grønnsaker, nøtter, magert kjøtt og grove kornprodukter - her kommer Dr. Lindbergs brød inn i bildet - det ene er bakt med veldig grovt korn og det andre er bakt med nøtter. Han sier også at vi må bli mer fysisk aktive - noe som sier seg selv etter mine begreper.

Selv kjøpte jeg Dr. Lindbergs bøker og gikk over til hans anbefalte kosthold før jeg sluttet å røyke i oktober. Resultatet er at jeg nå er røykfri og har gått ned 15 kilo - har faktisk aldri følt meg bedre. Så jeg blir rasende når jeg hører folk som Eddie Eidsvåg skjelle ut Lindberg og nekter å selge hans brød i sitt bakeri - misunnelse - god gammel misunnelse er det som ligger bak. Jeg ble flau av å høre Eidsvåg i sist Holmgang - han innrømmet jo til og med at han ikke hadde lest boken til Dr. Lindberg.

Jeg kjøper Dr. Lindbergs brød på et bakeri i nærheten - da skjærer jeg det opp i skiver og fryser det ned to og to skiver i hver pose. Dette er glimrende tillegg til middag sammen med litt olivenolje og krydder.

Brødet koster kr. 29,- pr. stk. og jeg bruker ca. ett brød i uken. Derfor går det ikke an å ruinere seg på dette. Guttene i min familie spiser vanlig grovbrød.

Dr. Lindberg må ikke blandes sammen med Dr. Atkins som er veldig ekstrem når det gjelder karbohydrat-kur - det er dette kostholdet Anita Apelthun Sæhle i Holmgang hadde fulgt. Her kan man spise store mengder fett og jeg forstod at hun ikke hadde brukt kroppen og trimmet under dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...