Gå til innhold

Krig

L@dy

Anbefalte innlegg

Det ser ut som Usa virkelig kommer til å gå til krig mot Irak. Det virker kanskje litt egoistisk, men jeg tenker på hvilke konsekvenser vil dette ha for resten av samfunnet. Hva tror dere? Tror dere dette vil bli en langvarig krig, eller blir det noen dager, med full ødleggelse? Og jeg tenker med gru på hva Irak vil velge å gjøre. Tror ikke de vil sitte der og bare ta imot. Å ramme uskyldige vil vel være den beste hevnen.

Og så vil det vel være full mediedekning, sånn at en kan sitte hjemme i stua og late som en ser på enda et sprøtt reality program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Baltasar

Selv føler jeg det er riktig å ta Saddam Hussein. Har egentlig ventet på dette en stund nå. Jeg er hellig overbevist om at det meste som kommer fra Bagdad er løgn, jeg tror ikke de samarbeider med inspektørene, jeg tror de har de våpnene de påstår at de ikke har og jeg tror det er en viss sannsynlighet for at de er villige til å bruke dem til terror. Jeg mener USA har minst like stor rett til å gå inn og avsette Saddam Hussein som at Saddam har rett til å være president i Irak. Jeg mener med andre ord at det ville være en rettferdig ting å gjøre. Jeg tror ikke man blir kvitt masseødeleggelsesvåpnene til Irak ved inspeksjoner i og med at Saddam Hussein helt sikkert lett kan bygge disse våpnene opp igjen etter at inspeksjonene er ferdige. Det er Saddam som er problemet, ikke våpnene.

Men, for å se litt praktisk på det: Det som er et sikkert utfall av en krig, er at mange tusen irakiske sivile og soldater vil bli drept, mennesker som ikke har bedt om å ha Saddam Hussein som president. De virkelig skyldige, eliten i Irak, mange av dem vil sikkert klare å komme seg unna, akkurat som Al Qaida-toppene i Afghanistan. Det er også mulig at terrorfaren øker i både USA og Europa, mer enn om Saddam sitter ved makten. Dessuten kan det ende opp med borgerkrig i Irak mellom kurdere, shia- og sunni-muslimer, evt med en etterfølgende krig hvor et svakt Irak blir invadert av f.eks Iran og/eller Tyrkia (selv om det er lite sannsynlig at USA ville tillate det). Med andre ord tror jeg at det er en stor fare for at de menneskelige lidelsene, særlig i Irak, blir mye større hvis USA/UK går til krig enn hvis de ikke gjør det til tross for at Saddam Hussein er en brutal diktator som helst sikkert torturerer og/eller tar livet av flere tusen irakere hvert år.

Med andre ord tror jeg at det beste er å unngå krig for å minimere lidelser, selv om magefølelsen min er å støtte et slikt angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir en reprise av gulfkrigen.

Og jeg mener at USA ikke har noen ubetinget rett til å blande seg inn i alt som skjer i midt-østen. Men det er de økonomiske interessene -les oljen som er det største motivet for USA ikke hva som gagner menneskene som bor i Irak og omkringliggende.

Det kommer uansett til å slå negativt tilbake på vesten.

Den informasjone vi i vesten får er både sensurert og samtidig meget USA-vennlig.

Har dere noengang tenkt over hvor mange kriger USA har startet , og at det alltid er i annen manns land , med minimal tapsrisiko for eget folk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til krigen. Kommer da til å sitte klistret foran CNN.

Det blir en kortvarig krig. Man er kommet langt siden forrige gulf-krig.

En annen ting er terrorangrepene som Saddam (og generelt alle muslimer) truer med. Det blir vanskelig å beskytte seg mot disse.

Hva Israel angår, så tror jeg man bør legge ferien et annet sted. Jeg er redd det kommer noen smell der.

Konsekvenser for Norge:

-Børskursene vil gå ned ( kom dere ut - og inn igjen noen dager etter krigen har startet). Tandberg kommer nok til å stige uansett. Styreformannen der håper jo at det blir krig!

-Oljeprisen vil forhåpentligvis stige.

-Reiselivsbransjen vil lide.

TERROR: Norge er en fristad for terrorister, så vi kan vente at de vil slå til mot amerikanske eller jødiske mål her. Uansett så bør man holde seg unna Aker-brygge og Oslo City.

Vi huser jo som kjent bindeleddet mellom Saddam og Bin laden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg tror ikke de vil få tak i Saddam uten bakkekrig og da vil det bli blodig. Ola sier de har kommet langt siden sist, jeg vet ikke helt jeg, USA kriget lenge i Afghanistan uten å få tak i Osama.

Hva kommer etterpå? USA og Storbritannia som skal sette inn sine folk? Hvordan vil Irakerne reagere på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...