Gå til innhold

Hjelp meg med et uttrykk?


stikkelsbær

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tenkt dette så mange ganger at det gir ikke mening i det hele tatt :overrasket:

Heter det i kjølvannet etter... eller i kjølvannet av...?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maxagaze
Nå har jeg tenkt dette så mange ganger at det gir ikke mening i det hele tatt :overrasket:

Heter det i kjølvannet etter... eller i kjølvannet av...?

:klø:

Skavisse.. gogglegoogle.. "kjølvannet etter" gir 287,000 treff, "kjølvannet av" gir 330,000 treff. Tipper du kan bruke begge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg er ganske sikker på at det heter "i kjølvannet av", fikk 328 000 treff på det på google, mens "i kjølvannet etter" fikk 285 000 treff. Men de setningene fløt ikke like bra, synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa

Jeg mener at det må hete i kjølvannet etter, hvis man tenker på opprinnelsen til ordet kjølvann.

Kjølvann er vannstripa som kommer etter en båt i fart. Hvis man "rir" på den kommer man i kjølvannet etter båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Nettopp derfor mener jeg at det heter i kjølvannet av. Fordi dette er kjølvannet av den båten, og dette er kjølvannet av den båten, ikke etter båten. Det er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor mener jeg at det heter i kjølvannet av. Fordi dette er kjølvannet av den båten, og dette er kjølvannet av den båten, ikke etter båten. Det er av.

Akkurat det jeg tenkte å skrive. Så jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel bruke "kjølvannet til" også, hvis vi snakker om å stå på wakeboard:P

Wake=vake, kjølvann=vake... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa
Jeg sender en mail og spør språkrådet, jeg. Har alltid tenkt at et er "etter", men nå ble jeg usikker.

Ja, gjør det du. Blir spenende å høre hva de sier, hvis du får svar.

Jeg mener fortsatt det heter etter. La språkrådet avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt mail til språkrådet :) .

Sjekket bokmålsordboka før jeg gjorde det, og der var det eneste eksempelet "i kjølvannet på", så kanskje vi tar feil alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter i kjølvannet av...

:Nikke:

Kjølvannet er jo det som kommer etter, og da blir det smør på flesk å si det EN gang til.

Men skal bli spennende å høre hva Språkrådet sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk:

Bokmålsordboka (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html) har under ”kjølvann” med uttrykket ”i k-et på”, så det er nok ”på” som er den tradisjonelle preposisjonen her. Det er likevel vanskelig å stemple ”i kjølvannet av” som feil, så vanlig som denne varianten er.

”I kjølvannet etter” virker vel derimot litt for bokstavelig (og ikke overført, som denne frasen jo er), og fører tankene hen på virkelig sjøfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...