Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK, her kommer kanskje en liten brannfakkel, men det får så være...

Det plager meg noe inn i ryggmargen alt stresset før jul. Det blir en generellt uggen stemning og folk stresser noe så jæv**** med alt som skal være klart til jula.

Her i huset er det rett og slett skikkelig amper stemning helt fram til den store dagen sånn ca klokka fem, da endelig, senker freden seg over folk og fe.

Men før det er det jaggu meg et vanvittig hopprenn med, gaver, kaker, pynting, vask av hus, folk og fe. Det gjentar seg hvert år og vi vet det kommer, stemniga er råtten og folk vil egentlig ikke.

Det er helt greit at vi skal ha det koselig til jul og at huset og oss selv skal være rene og pene, men det er da jaggu ikke nødvendig med 7 kakesorter, spør du meg, et hus fullt av dingel og fa**skap som bare er plagsomt. (Beklager språkbruken)

En perfekt jul må jo være at familie og venner kommer hjem, at vi samles sammen og fyrer opp i peisen, sitter å mimrer over de gode gamle dager da vi var små og jula var stress. Så kan vi spise god mat og nyte hverandre sselskap.

Klart vi skal ha juletre og gaver, men man trenger da ikke å overdrive. Jeg har fått fast inntekt og kan egentlig ikke komme på noe jeg absolutt vil ønske meg av materialistiske ting.

Men en rolig og hyggelig juleforberedelse er jeg klar for, noen som vil være med??

kekker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Derfor baker vi en sort (pepperkaker). Vi vasker ikke mer enn til en vanlig helg. Pynter tre og slenger en nisse eller to på hylla.

Skrevet

Jeg har aldri stresset rundt jul jeg. Begynner å handle inn gaver tidlig og pleier å bli ferdig før desember. Da bruker jeg den mnd på å pynte, gå i julegatene, bake litt og være med familie. Bare kos synes jeg. :Hehe:

Skrevet

Vi legger litt mer i det enn Jack, men det bakes ikke 7 sorter, det vaskes ikke rundt over alt, vi stresser ikke livet av oss før juleaften, men prøver å kose oss i adventstiden.

Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg er litt stresset når det gjelder gavekjøp. Jeg synes det er utrolig hyggelig å gi gaver til familie og venner, men tiden strekker ikke til (jobber utenfor allfarvei der det ikke er noe shoppemuligheter) og nå har jeg masse gaver jeg må kjøpe for å få lagt dem i posten så de kommer fram til jul.

Jeg hater ikke julen av den grunn, men kan forstå at noen får nok av stresset. Men man kan jo faktisk legge det opp som man selv vil og få det bedre med seg selv og de i rundt seg.

Skrevet

Jeg er av den oppfating at man selv velger graden av stress.

Stresser gaveshopping deg så gjør det unna før alle andre. Er kjempedeilig å være nesten ferdig i slutten av november.

Synes ikke du ditt hus trenger å være vasket ned så ikke gjør det.

Ingen tvinger noen til noe som helst, ei heller juleforbredelser. ;)

Gjest Rogalinn
Skrevet

Hvem feirer du jul med, trådstarter?

Hvis du ikke feirer hos deg selv (men hos foreldre?) kan du ikke bestemme over hva dine foreldre vil styre med til jul. Det du kan; er å tilby deg å hjelpe til med nedvasking, baking o.l.

Den dagen du inviterer til egen julefeiring, er det du som bestemmer omfang av husvask og baking.

(Men forøvrig enig i at mange styrer alt for mye, men det får være opp til dem selv. Jeg velger å ikke stresse og har kvittet meg med perfeksjonisten som skal ha alt strøkent.)

Skrevet
  Hvem feirer du jul med, trådstarter?

Hvis du ikke feirer hos deg selv (men hos foreldre?) kan du ikke bestemme over hva dine foreldre vil styre med til jul. Det du kan; er å tilby deg å hjelpe til med nedvasking, baking o.l.

Jeg feirer jul hjemme med familien enda ja..

Men vi er forsåvidt enige alle sammen om at det har vært uholdbart i det siste, så vi skal prøve å komme oss ned på bakken med et mere vettugt "program"..

Og ja, jeg er med å hjelper til men håper at det blir en mere fornuftig forberedelse til jula i år..

Bare så det er sagt hater jeg ikke jula i seg selv, men det er noe med stresset rundt den..

Jeg har en god plan om å bli ferdig med gavene så tidlig som mulig i år, så er i allefall det unnagjort.. Huset, som er ufattelig stort, må nok shines, men i moderate mengder og så skal vi prøve å konsentrere oss om det som gjør jula til jul.

Nemlig det sosiale og koselige..

Heldigvis har Pappa turnusfri på fjøset fra 1. juledag, så da skal noen andre få leke med dyra og vi skal slappe av maksimalt. Det blir noe nytt!

Førjulshilsen fra TS kekker!! :-D

Skrevet
Det er helt greit at vi skal ha det koselig til jul og at huset og oss selv skal være rene og pene, men det er da jaggu ikke nødvendig med 7 kakesorter, spør du meg, et hus fullt av dingel og fa**skap som bare er plagsomt. (Beklager språkbruken)

En perfekt jul må jo være at familie og venner kommer hjem, at vi samles sammen og fyrer opp i peisen, sitter å mimrer over de gode gamle dager da vi var små og jula var stress. Så kan vi spise god mat og nyte hverandre sselskap.

Klart vi skal ha juletre og gaver, men man trenger da ikke å overdrive. Jeg har fått fast inntekt og kan egentlig ikke komme på noe jeg absolutt vil ønske meg av materialistiske ting.

Helt enig! :klappe:

God jul! :nisse:

Skrevet

Man kan da vaske ned hele huset uten å stresse? :klø: Jeg klarer det i hvertfall. Hele huset vaskes fra tak til gulv til advent. Synes det er deilig å sette meg ned første adventshelga og se at det skinner rundt meg, og vite at hver krok er ren. Men så liker jeg jo forsåvidt å vaske også da...

Gavekjøp stresser jeg heller ikke med. Lista har jeg klar når jeg beveger meg ut i julepyntede gater og butikker med folk på alle kanter, og jeg gidder da ikke stresse meg opp fordi om jeg må stå i kø for hver gave som skal betales. Det er litt av moroa det. Ellers hadde jeg handlet ferdig for lenge siden.

Og baking er jo kjempemoro! Det blir slett ikke 7 sorter her i huset, men en 4-5 stykker må man ha, og de skal være hjemmelagde.

Nei vet du, jeg koser meg med juleforberedelsene jeg. Og har faktisk også tid og overskudd til å kose meg sammen med ungene på deres premisser.

Jula er hva man selv ønsker å gjøre ut av den. Jeg koser meg med alt som skal gjøres, så får andre stresse som de vil - eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...