Gå til innhold

Kostnader til hestehold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Denne tråden har sikkert vært oppe her før. Likevel, jeg har ikke drevet med hester på 8 år så jeg vet lite om priser.

Vi har fjøs hvor det er plass til å lage boks, men fôret og utgifter til skoing og veterinær kommer i tillegg. Sommerbeite er ikke noe problem, men havnehagen er bare på ti mål og jeg må ut med tilleggsfôr i sommerhalvåret.

Jeg vil helst ha en kaldblodshest som er rolig, har personlighet, er vant til trafikk, innridd, som helst også er innkjørt og kan gå med kløv. Valget står mellom fjording, nordlandshest eller islandshest. Jeg er villig til å betale en god pris for den rette hesten, men hva må jeg regne med i utgifter på selve hesteholdet og hva er prisen på en hest som tilfredstiller mine ønsker?

Det er et hestemiljø her, og jeg har en venninne som er tent på tanken på å være fôrrytter. Da tar hun en del av stellet også, men jeg betaler utgiftene. Jeg vet hvor mye tid jeg må bruke og at å ha en egen hest er en livsstil og ikke bare en hobby.

Jeg har ikke tid til to hester, og hester trives ikke alene så jeg tenker litt på dette også nå. Kanskje jeg må leie ut en rimelig stallplass, men jeg vil ikke ha for mye mas på stallen, men hvordan unngår jeg det? Jeg har ikke vanskeligheter med å omgås mennesker, men tenåringsjenter, som er mest interessert i hester, drar helt sikkert med seg alle venninnene sine. Det i seg selv er ikke noe problem så lenge ikke alle kommer på en gang. Kan jeg kontraktfeste hvor mange som kan være i stallen og når, uten at jeg virker som en bitch?

Er det andre hesteraser noen vil anbefale?

Endret av mata
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så artig at du planlegger å ha hest hjemme - det er så koselig! :)

Ang kostnader på fôr; høy tror jeg ligger på rundt 1,5 - 3,5 kr pr kilo, du får det sikkert billigere hvis du kjøper i store kvanta. Dette er å anbefale hvis du har et tørt lagringssted. Kraftfôr varierer veldig i pris alt etter som hvilket kraftfôr du vil bruke. Det finnes jo masse ferdigblandet kraftfôr, eller du kan blande selv. Skal du blande selv er det viktig å få hjelp fra en erfaren person til å sette opp fôrplan, slik at du er sikker på at hesten får det den trenger. Jeg trooor Champion Komplett ligger på rundt 300,- for en sekk, så du har en pekepinn. Hesten kan også ha behov for multitilskudd, og den må ha saltstein. Hesten kan, hvis den tåler det, få halm å småspise på i mellom måltidene. Halm er billig, men jeg tør ikke si eksakt pris.

Hovslageren må komme på besøk hver 6-8 uke, og det vil nok ligge på 500 - 1500,- pr gang, avhengig av hvor du bor, og hvor flink hovslageren er. Veterinærutgifter kan bli svært høy hvis noe skjer, så du bør ha en del liggende til krisetilfeller. Ellers må hesten ha markkur ca 4 ganger i året, dette ligger på ca 150- 200,- pr kur. Hesten må også få raspet tennene en gang i året, tror det koster ca 1000,-. Ellers er det jo en del vaksiner som skal taes.

Når det gjelder hest - rase og pris; er det store forskjeller ute og går. En voksen Fjording/Nordlandshest, innrid/innkjørt, trafikksikker og snill vil nok koste fra 15.000 og oppover. Det er bare å lete. Islandshester er en del dyrere, og for en tilsvarende Islandshest vil nok prisen starte på 30.000 - 40.000. Men hva med Kaldblodshest? Eller Døl (lett/tung)? Det er jo flotte hester! :)

Ellers er det jo en del utstyr som hesten trenger, og det koster! Du trenger (helst) to hodelag (300 - 400,-), sal (2000 - 6000,-), flere grimer og leietau (150,-), børster (50,-) kanskje (flere) dekken (300 - 1000,-), flere sjabraker/voilocker (200,-)..

Hester bør ikke stå alene, så har du ikke tid/råd til to hester vil jeg anbefale sterkt at du leier ut en plass eller to. For å unngå for mye mas på stallen kan du jo være litt kritisk til hvem du leier ut plass til. Kanksje en litt mer voksen dame er å foretrekke framfor ungjenter?

Lykke til, og spør gjerne om det er mer du lurer på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...