Loppefrø Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 Jeg elsker italiensk mat, men føler at jeg gjentar meg selv når det er meg som er kokken; det går i spaghetti med kjøttsaus, samt cabonara, lasagne og pizza. Noen som har noe gode oppskrifter på andre italienskinspirerte middagsretter?
gattissima Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 Pasta og pizza er bare en ørliten del av det italienske kjøkken. Du har jo ikke med en eneste italiensk hovedrett på listen over det du vanligvis lager. Det er sikkert mange her inne som har mye oppskrifter, men er du glad i italiensk mat vil jeg likevel anbefale deg å kjøpe en kokebok som tar for seg flere sider av det italienske kjøkken. Det er veldig mange på markedet, og du finner "bøttevis" av italienske oppskrifter på internett, bl.a. på Aperitif. Lykke til! Italiensk mat er nydelig (med meget få unntak )
Gjest Gjest 1 Skrevet 26. november 2006 #3 Skrevet 26. november 2006 Fisk som hovedrett etter italiensk oppskrift kan være heldig. Her googlet jeg opp en anmeldelse av en italiensk treretters. http://www.dagbladet.no/magasinet/2003/12/16/386304.html
Gjest piaf Skrevet 26. november 2006 #4 Skrevet 26. november 2006 Her er en litt modifisert versjon av en italiensk klassiker - originalen er med kalveskanker, men gryten fungerer ypperlig med lam. Osso buco med lam Lammekjøtt med bein, feks bog, lårskiver eller skanker (ca. 300 g pr pers) løk (1/2 pr pers) hvitløk sellerirot (1/4 pr pers) gulrot (1-2 pr pers) olivenolje hermetiske tomater (1/2 boks pr pers) timian salt, pepper presset sitron Gremolata: rå hvitløk sitronskall persille Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, timian, litt salt og pepper, og kok opp. I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Kok under lokk i ca. 2 timer. Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker stykker med mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og rå hvitløk (som evnt. kan stekes litt først for å mildne den litt). Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med surret løk og gurkemeie. Smaken blir selvsagt ikke den samme, men risen blir like gul og fin.
Loppefrø Skrevet 26. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2006 Pasta og pizza er bare en ørliten del av det italienske kjøkken. ← Jeg tenker først og fremst på pastaretter, men du har selvsagt helt rett i at det italienske kjøkken består av langt mer enn det, jeg tenkte ikke før jeg skrev. Men jeg avanserer gjerne til andre italienske retter også, så tusen takk for tips. Å kjøpe en italiensk kokebok høres ut som et veldig godt tips. Piaf; Osso buco`en høres nydelig ut, den skal definitivt prøves.
gattissima Skrevet 26. november 2006 #6 Skrevet 26. november 2006 Har kikket på mine italienske kokebøker, og anbefaler boka "Italia" av blant annet han som driver restaurant Baltazar i Oslo. Og/eller "Svarte haner og ville griser". Der får du både enkle retter og mer avanserte + en mengde faktaopplysninger - og underholdende lesestoff i tillegg. Sett dem på ønskelista til jul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå