Gå til innhold

Forlover

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei-

Når man skal være forlover for et par som skal gifte seg utenlands, skal brudeparet da betale for reisen/oppholdet til forloveren? Eller er det vanlig at forloveren betaler dette selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal gifte oss i utlandet, og våre forlovere (som alle gjestene) betaler selv. Men nå ville det blitt 15-20 000 per person, så da hadde vi ikke hatt råd til selve bryllupet... Men hadde vi ikke dratt så langt avgårde, og kanskje bare for en helg, så ville vi nok betalt.

Skrevet

Jeg skal være forlover i utlandet neste år, og alle gjestene må betale selv. Blir spennende å se hvordan dette går, mange av de inviterte har heller dårlig råd...

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg syns det er greit å betale det sjøl.Måtte jo uansett ha betalt reise og overnatting om bryllupet stod i Norge også. :)

Skrevet

Det er vel ikke noesom heter SKAL ihvertfall...

Vi skal gifte ossi utlandet. Vi sa til alleat de som ønsket det vaar hjertelig velkomne til å være med, men de måtte betale selv....

Hadde ingen blittmed hadde vi skaffet "vitner" i USA som kunne signere papirene...

Alle som har sagt ja til å bli med oss - inkludert forolvere - skal da betale selv.

Skrevet
Jeg syns det er greit å betale det sjøl.Måtte jo uansett ha betalt reise og overnatting om bryllupet stod i Norge også. :)

Vel, jeg skal være forlover i Afrika neste år, og det legges opp til en uke/fjorten dager der nede. Det kan vel ikke akkurat sammenliknes med en langhelg i Oslo sånn rent prismessig ;)

Skrevet

Litt off topic, men er det da normalt at man sier ifra at man ikke önsker gaver etc?

Halve selskapet må reise utenlands uansett hvordan vi gjör det, så dette er noe jeg har tenkt på...

(Ikke at vi er forlovet enda, men det er da lov å planlegge litt for det? :sjarmor:)

Skrevet (endret)

Min venninne har snakket om at de ikke skal ønske seg gaver, men at folk står fritt til å gi en donasjon til noe hun jobber med.

Ellers snakket hun litt om at ettersom det er så billig der nede så synes kanskje ikke gjestene det gjorde noe å betale drikkevarene sine selv, noe jeg sa meg uenig i. Deres gjester må reise langt, de må reise 2. juledag, så endel tradisjoner her hjemme faller bort, de må feire nyttår på andre siden av jorden, samt at de må betale for reise, opphold og en god del mat mens de er der nede, så et minimum bør være at man kommer til dekket bord den dagen bryllupet står ihvertfall.

Videre mener hun at hun skal bestemme hvordan min og brudepikenes kjoler ser ut og lurte på hva som da var vanlig med betaling. Jeg sa da at jeg tror det er vanlig hun bør betale for de, ettersom hun bestemmer hvordan de skal se ut. Ser de veldig spesielle ut er jo trolig ikke dette noe en kan bruke igjen. Da sa hun at vi kunne få bestemme selv, men at vi får noen retningslinjer ang. farger. Det siste jeg hørte var likevel at hun har tegnet hvordan hun mener kjolene skal se ut, så jeg vet ikke hva enden på den visa blir...

Endret av Frysepulver
Skrevet

Okei, nei jeg/vi tenkte meg/oss å holde hele bryllupet, men at gjestene betalte reise og opphold selv. Og fritidsaktiviteter utover bryllupet må betales av de, men vi vil kanskje arrangere, hjelpe litt til med dette.

Det blir jo minst 50 gjester som må betale en del for reise og opphold så tenkte kanskje å si ifra til de om at vi ikke önsker noen gave, dvs ikke stille ut de som måtte komme på noen måte, ikke gjöre noe ute av det; men vet ikke hvordan dette ville bli mottat.

PS: Vil ihvertfall ikke påtvunge forlover noen kjole! :ler: Det får hun bestemme selv!

Skrevet

PS: Mente ikke 50 gjester, men 50 inviterte. De som vil komme må betale reise og opphold, og det er jo selvfölgelig trist at / om noen ikke ville kunne komme da... (bortsett fra foreldre og sösken, for disse ville vi hjulpet uansett for å ha med oss denne dagen).

Skrevet (endret)

Så for å svare på spörsmålet ditt; ville jeg se an brudeparets og forlovernes ökonomiske situasjon.

Endret av Amadea
Skrevet

de gjestene som var med til usa og feiret mitt bryllup betalte alt selv (utenom middag og drikekvarer på bryllupsdagen selvsagt)

Skrevet

Vi kommer ikke til å be folk om å ikke handle gaver til oss -men vi kommer heller ikke til å forvente å få noe hverken av dem som er med eller de vi kjenner hjemme som ikke er bedt. Folk har fortalt meg at vi bør ha en ønskeliste for selvom vi ikke er her hjemme kommer folk til å øske å kjøpe ting til oss. Vi kommer derfor til å lage en liste - men den gis kun til dem som ber om den.

Forlovern min får selvfølgelig lov til å ha på seg hva hun vil. Hadde jeg hatt en bestemt ide om hva hun skulle ha pås eg ville jeg betalt for den etter at jeg hadde sjekket at dette var noe som passet henne og som hun følte seg vel i.

Skrevet

Vi sendte ut innbydelser i god tid (8mnd før bryllupet) til alle vi ville ha med på dagen.. innbydelsen var et lite hefte med "tradisjonell" innbydelse, samt praktisk informasjon om bryllupshelga. Gjestene reiser torsdag-søndag.

Vi har fått en grupperabatt på hotellet, slik at gjestene sparer en del penger der. I tillegg jobber vi innen reiseliv, så vi har ordnet flybilletter for de som vil det, som en ekstra service.

I innbydelsen skrev vi at gaver ikke er nødvendig.

Min forlover får ha på seg akkurat det hun vil.

Jeg kommer nok til å få tyn, men våre gjester får noen bonger hver. Det er for å kunne ha kontroll over utgiftene. Gjestene får champagne etter vielsen, vin og champagne til maten og kaffe avec først, og da er det ingen begrensning på mengde, så får folk bare synes hva de synes ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...