Gå til innhold

Kransekakestenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har da laget de før og det har alltid gått bra, men denne gangen bare fløyt de utover og ble hule ...

Brukte 250 g mandler, 250 g melis og to eggehviter.

Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg holder akkurat på å bake kransekake selv. Steiker siste brett. Grunnen til at det flyter utover/sprekker opp er at deigen er for løs. Du må ha mer mandler i. Et tips jeg flikk fra en husmor som er dreven i faget, var at før utbaking putter deigen i alum. folie, setter den i ovnen i 1 time på 100grader og avkjøler den før man baker ut. Deigen skal vistnok bli lettere å arbeide med etc.

(Var ikke innlogget som fast bruker, så det var litt tiltak å svare, men man hjelper jo en venn i nød).

Skrevet

Min oppskrft er

500 g melis

500 mandler

3 (4) store eggehviter som røres i 1 og 1 til passe konsistens på deigen

Skrevet
Har da laget de før og det har alltid gått bra, men denne gangen bare fløyt de utover og ble hule ...

Noen som har tips?

Dette er normalt et tegn på for mye eggehvite. Som det allerede er nevnt så er det en fordel å varme opp marsipanen svakt. Det som skjer da er at noe av oljen i mandlene utfelles og denne oljen knar man inn i deigen for å få den fast.

Jeg pleier å ha eggehvitene i, knar sammen, setter en stor vid gryte på lavest varme og knar deigen i denne gryten til deigen er blitt så varm at jeg ikke klarer det lengre (pga varmen).

Sist jeg laget marsipan hadde jeg 700g mandler, 700g melis og 120g eggehvite (tre eggehviter). Jeg tror jeg kunne ha hatt litt mer eggehvite og skal prøve med det neste gang.

• 11 måneder senere...
Skrevet

Noen som har tips?

Skrevet

Nå har eg akkurat laga mandelstenger, som eg har valgt å kalla det. Eg har fått detaljert oppskrift av svigermor.

Mandlene må malas til mjøl. eg sikta dei, og malte dei "store" klumpane ein gong til. Bland med melis. Ha i litt og litt eggekvite, og lag til ein hard deig. Sett deigen kaldt over natta.

Trill den ut til pølser og steik ved 180 grader i 8-10 minutt.

Eg varma ikkje opp deigen, men d funka for d:) Nå ska eg ut å kjøpa sjokolade, og duppa endane i sokolade og nøtter:)

Lykke t!

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_tonje_*
Skrevet

du må male mandlene for hånd, med sånn mandelkvern, da slipper du at de flyter utover :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...