G.A. Skrevet 26. november 2006 #1 Skrevet 26. november 2006 Nå er det snart jul og jeg skal lage marsipan for første gang. Oppskriften jeg tenkte å bruke er denne: 200 g skoldede mandler 200 g melis 1 eggehvite Noen som har noen tips før jeg setter i gang? Kanskje en oppskrift som er bedre, eller noen tips til hva jeg skal gjøre eller absolutt ikke gjøre når jeg lager den Tenkte å først male mandlene i en foodprosessoren min, tilsette melis og blande litt til, og til slutt heller jeg i eggehviten og mikser litt til..
LilleLy Skrevet 26. november 2006 #2 Skrevet 26. november 2006 Jeg synes oppskriften ser veldig bra ut (det er jo ikke så avansert med marsipan). Du trenger ikke ta hele hviten i av gangen, for de varierer jo noe i størrelse, og du vil få føling med hvor mye som er passe for å få en god "deig". Uansett, blir den for klissete tar du bare litt mer melis, blir den ikke nok "klissete" trenger du litt mer eggehvite. Husk å male mandlene tilstrekkelig godt opp, hvis ikke blir deigen ikke så lett å forme noe med, og vil lett smuldre opp. I tillegg skal den ikke knas så mye at mandeloljen tyter ut! Jeg gleder meg også til å lage marsipan! Skal faktisk koke og skolde (skålde?) mandlene idag! Og så skal jeg få laget marsipan i løpet av uken forhåpentligvis!
skrue Skrevet 27. november 2006 #3 Skrevet 27. november 2006 Nå er det snart jul og jeg skal lage marsipan for første gang. Oppskriften jeg tenkte å bruke er denne: 200 g skoldede mandler 200 g melis 1 eggehvite Noen som har noen tips før jeg setter i gang? Kanskje en oppskrift som er bedre, eller noen tips til hva jeg skal gjøre eller absolutt ikke gjøre når jeg lager den Tenkte å først male mandlene i en foodprosessoren min, tilsette melis og blande litt til, og til slutt heller jeg i eggehviten og mikser litt til.. ← Det sies man helst skal bruke mandelkvern. Om du tenker på å bruke en sak med kniver som kutter opp mandlene kan kan man få en litt bløtere masse fordi man slår olje ut av mandlene. En mandelkvern vil lage et fint tørt mel. En elektrisk mandelkvern koblet til maskinen er selvfølgelig ikke noe problem. Alltid lett å ta for mye eggehvite. Vei hviten først og skriv det ned. Mye lettere å få samme gode resultat neste gang om man vet akkurat hvor mye hvite som skal til. Egg kommer i mange størrelser.
Belit Skrevet 27. november 2006 #4 Skrevet 27. november 2006 Hvis du har tid lønner det seg å skolde mandlene noen dager i forveien og la dem ligge framme på et kjøkkenpapir og tørke. Da blir mandelmelet tørt og lett, mye bedre å jobbe med og lettere å male. Og bruk mandelkvern, ikke fp. Fp hakker, den maler ikke. Mandelkvern koster litt over en hundrings på Claes Ohlsson. Et tips er å blande mandel, eggehvitte og melis i en ekstra sterk brødpose gjennom å klemme og kna posen fra utsiden. Da slipper du mye kliss.
Marissa Skrevet 27. november 2006 #5 Skrevet 27. november 2006 Dette skal jeg og prøve! Men hvordan skålder du mandler? Har aldri gjort det i min bakekarriere....
skrue Skrevet 27. november 2006 #6 Skrevet 27. november 2006 Kok opp vann. Hell mandlene i kjelen og la de koke ca 1-2 minutt. Hell ut i et dørslag og hell så på et håndklede. Så må du klemme av skinnet på hver enkel mandel. Du kan også pakke mandelhaugen inn i håndkledet og gni dem mot håndkledet. Det vil også fjerne endel skall raskt. Jeg gjør alltid dette først. La alle mandlene ligge i en så kompakt haug som mulig når du renser for hånd. Da unngår du at de tørker for mye ut før du får renset alle. Tørker de ut klarer du ikke å rense dem. Når alle mandlene er renset legger du dem til tørking på et stort fat slik at de ikke ligger i flere lag. Der bør de ligge i allefall ett døgn. De kan ikke males skikkelig før de er tørre.
Tinemor Skrevet 27. november 2006 #7 Skrevet 27. november 2006 Etter å ha malt mandlene i kverna en gang pleier vi å blande melis i, og så kjøre dette sammen i kverna enda en gang. Er ikke helt sikker på hvorfor, men da blandes det jo veldig bra sammen. Vi prøvde å bruke fp et år, men konsistensen på marsipanen ble helt annerledes enn med kvern. (les kvern er best ) Lykke til, hjemmelagd marsipan er noe av det beste jeg vet. Utrolig godt å dyppe i smeltet melkesjokolade, eller trill kuler og press en valnøttbit oppå. Ååå, nå gleder jeg meg til vi skal lage det!!
snagglepusnos Skrevet 28. november 2006 #8 Skrevet 28. november 2006 mamma pleier å ha en ss cognac i mandeldeigen. smaker ikke alkoholen,menblir veldig godt.
BergensAnd Skrevet 16. desember 2006 #9 Skrevet 16. desember 2006 Der bør de ligge i allefall ett døgn. De kan ikke males skikkelig før de er tørre. ← Jo det kan de. Jeg gjorde sjøl i dag Og den blei kjempegod ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå