Gjest Donna Skrevet 5. februar 2003 #1 Skrevet 5. februar 2003 Sukk. Hvorfor er det så vanskelig å si NEI ? Har vi kvinner vanskeligere for å si NEI en menn? Nå tenker jeg i grunnen på at hver gang telefonen ringer og det er selgere, eller noen som ønsker å samle inn penger til et godt formål - så er det så vanskelig å si NEI. De er så flinke å snakke for seg - og høres så hyggelige ut - og de får en til å føle seg råtten dersom man ikke sier ja til de ...... Nå har jeg knapt penger til egne regninger og mat til meg selv et par måneder fremmover - og kan rett og slett ikke være med på å støtte eller kjøpe produkter pr telefon. Men det er så vanskelig å si NEI......så blir det å unskylde meg masse ...si at desverre så har jeg ikke mulighet til ...................beklager .....................skulle så gjerne hjulpet .....................må nok desverre si nei denne gangen .......... - og når jeg endelig har kommet gjennom alt dette - så føler jeg meg råtten. :oops: Hvorfor greier jeg ikke bare å si - "Nei, jeg er ikke interessert!" - og så legge på røret , punktum finale - når andre greier det? sukk..... Hva sier dere?
Væren Skrevet 5. februar 2003 #2 Skrevet 5. februar 2003 Jeg velger å se sånn på det: Når telefonselgere "trenger seg på" i mitt privatliv og på min fritid, så blir jeg ganske irritert! Da gir jeg beskjed om at jeg ikke er interessert. En kvinnelig telefonselger ringte meg midt i et familieselskap for mange år siden og ville selge meg årsabonnement på bladet "Din helse". Jeg takket høflig nei, men hun ga seg ikke. Da hadde vi til alt overmål nettopp sittet og diskutert slikt salg over telefon, og alle var vi temmelig irriterte på dette "fenomenet". Damen ga seg som sagt ikke, og la ut om hvor godt dette tilbudet var, og hvor bra bladet var. Jeg sa at jeg fortsatt ikke var interessert, og hadde tenkt å legge på. "Men er du ikke interessert i helsen din?" lød det i andre enden! Da sprakk det for meg, og hun fikk vite det meste om hva hele slekta mente om uforskammede telefonselgere Men alvorlig talt; hva kunne hun vel vite om min helse? Det er vel og bra at telefonsalg er en "grei" måte for organisasjoner o.l. å få inn sårt tiltrengte midler på, men jeg har hørt at telefonsalgselskapene faktisk sitter igjen med ganske mange prosent av de midlene de samler inn. De ideelle stiftelsene og organisasjonene blir kanskje bare tilgodesett med f.eks. 30%. Disse 30% er likevel penger organisasjonen ellers ikke ville fått, derfor takker de kanskje ja til tilbudet om telefonsalg. Så om du mottar en telefon med en hyggelig selger som presenterer seg med navn og sier han eller hun ringer på vegne av en bestemt forening eller stiftelse, så kan du regne med at det er prosentvis lite som tilfaller den organisasjonen du da evt. bestemmer deg for å støtte. Tenk på det, du, Virgo! Og så får du heller velge å støtte de formål du mener er viktige for deg å støtte - og når du har råd og anledning! Mannen min pleier å si at han ikke kjøper noe over telefon eller på døren. Det han trenger, det finner han i butikken! Det er vel noe i det! Klem fra
Kristian (71) Skrevet 5. februar 2003 #3 Skrevet 5. februar 2003 Selgere har jeg ikke noe problem med å si: "beklager, men jeg er ikke interresert" og så legge på overfor. Værre er det med hjelpeorganisasjoner De er så flinke å snakke for seg - og høres så hyggelige ut - og de får en til å føle seg råtten dersom man ikke sier ja til de ...... De leser ut i fra en vel regisert tekst skrevet med det for øyet at du skal få dårlig samvittighet, de spiller bevist på dine følelser og forsøker så langt det er mulig å presse deg til å si ja. Tro ikke for et sekund at det er den/de som ringer som har bestemt hvordan ting skal fremstilles, nei det er gjort av fagfolk innenfor reklame, psykologi osv. Hvorfor greier jeg ikke bare å si - "Nei' date=' jeg er ikke interessert!" - og så legge på røret , punktum finale - når andre greier det? sukk.... [/quote'] Det er en treningssak desverre og noe man må gjøre en del ganger før man blir vant til det. Jeg har en stilling der jeg daglig får forespørsler om å støtte det ene eller det andre, og til slutt blir man så lei at man ikke orker å kaste bort tid i å argumentere med de som ringer. Etter hvert blir det enkelt å si nei for man skjønner fort hva de ønsker, selv om de later som de kjenner en fra før og at de er gamle samarbeidspartnere med deg. Noe som gjør meg forbannet er at dersom man ettertrykkelig gjør det klart at fimraet allerede har støttet en eller flere organisasjoner som har vært tidligere ute og ikke har råd til å støtte mer... ja da går de over til å forsøke å få deg som privat person til å støtte istedenfor, i tillegg til at de ringer deg hjemme også.
L@dy Skrevet 5. februar 2003 #5 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har jobbet litt med salg selv, og synest lenge det var litt "morsomt når de ringte. Artig å høre hvordan de presenterte produktet. Jeg fant ut for en stund siden at "det nye" var å si "jeg ringer ikke for å selge deg noe"..bla,bla...Selfølgelig er det jo salg de bunn og grunn er ute etter. Selv om det høres ut som om de vil gi meg fine ting og tang. Jeg har egentlig bare bestemt meg for at jeg verken kjøper eller gir NOE over telefon. Dermed basta. Så når de ringer og maser, så gir jeg et hyggelig avslag. Og jeg får ikke dårlig samvittighet for det. Men jeg synest telefon salget økte veldig en periode, og da ble jeg lei. Når det var skjult nr som ringte sånn ved "middagstid" så er det 99% at det er selgere. Så da lot jeg bare være å ta telefonen. Men nå har jeg reservert meg.
Gjest Donna Skrevet 5. februar 2003 #6 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har jobbet litt med salg selv' date=' og synest lenge det var litt "morsomt når de ringte. Artig å høre hvordan de presenterte produktet. Jeg fant ut for en stund siden at "det nye" var å si "jeg ringer ikke for å selge deg noe"..bla,bla...Selfølgelig er det jo salg de bunn og grunn er ute etter. [/quote'] JA det er nettopp det de sier ....! :o sukk.....burde reservere meg
Gjest care Skrevet 5. februar 2003 #7 Skrevet 5. februar 2003 Hvis du logger deg inn hos brønnøysundregisteret kan du reserverer deg fra telefonselgerer. I allefall i teorien, jeg gjorde det, men de fortsetter å ringe. Men jeg skal jaggu prøve en gang til. Og, du det kan du også bruke som argument. Si til selgere, "du jeg har reservert meg mot slike telefoner"
L@dy Skrevet 5. februar 2003 #8 Skrevet 5. februar 2003 Og Virgo, siden du sliter med dårlig samvittighet. Så tenk på at de som ringer og selger, de er kun ansatt der for å selge. De høres kanksje veldig lei seg ut om du ikke vil gi bidrag eller kjøpe produktet. Men jeg tror nok selgeren er mer lei seg for at hanhun går glipp av provisjonen som de som regel har. Mine foreldre ble for en tid siden ringt opp fra Telenor, om de ville bestille Adsl. Selgeren var hyggelig han, helt til han hørte at de hadde jo ikke internett. Og dermed var jo de ikke aktuelle kunder. Og hva gjorde sniken? Han bare la på. Tvert om. Han kunne jo avsluttet det hele litt hyggelig. Men nei, da. Tid er penger, så innen min mor skjønte hva som skjedde var vel han på ny ringerunde.
Gjest Duchess Skrevet 5. februar 2003 #9 Skrevet 5. februar 2003 Kjæresten min har innført følgende frase når noen ringer fra diverse firmaer og spør etter han: "nei du han er ikke inne for øyeblikket" Fungerer utmerket!
Gjest Kira Skrevet 5. februar 2003 #10 Skrevet 5. februar 2003 Selgere er ... Det er ikke _så_ vanskelig å si nei egentlig. "nei, jeg er totalt uinteressert".
Madicken Skrevet 5. februar 2003 #11 Skrevet 5. februar 2003 Dette er noe jeg kjenner meg igjen i ja... Jeg har også problemer med å si nei... Men jeg synes det er værst når de kommer på døra jeg! Det er greit hvis det er over telefonen, for da bare unskylder jeg meg med at jeg har det veeeldig travelt, og må skynde meg! Men hvis de står på døra mi så blir jeg liksom litt "tatt på senga", så da ender det alltid med at de kommer inn.... Og da skjønner du, da er ikke veien lang til at jeg er blitt den heldige eier av... til kun kr..... osv.... Så nå, når jeg er hjemme her aleine og det ringer på døra, er jeg muse-stille, lister meg bort til døra og kikker forsiktig hvem det er før jeg åpner! 8) Hvis du logger deg inn hos brønnøysundregisteret kan du reserverer deg fra telefonselgerer. I allefall i teorien, jeg gjorde det, men de fortsetter å ringe. Men jeg skal jaggu prøve en gang til. Jeg vet at det kan ta opp til 3 mnd før dette virker, pga at alle som driver med telefon-salg o.l er pliktige til å holde seg oppdatert på den fronten hver 3.mnd.
Gjest Mzfire Skrevet 5. februar 2003 #12 Skrevet 5. februar 2003 Jeg var sånn selv før jeg Virgo, følte som deg at jeg måtte unnskylde meg. Jeg også har egentlig problemer med å si nei, og skal være så forbaska snill alltid. Nå har jeg forandret meg og jobbet med meg selv og blitt flinkere til å si i fra. Nå har jeg ingen problemer med å si nei. Det samme gjelder for de Jehovas Vitner som kommer på dørene og vil komme inn til deg og tale om Jehova. Da blir jeg mer provosert og klarer enda sterkere avvise dem. Hender hvis det er salg, at jeg tar en hvit løgn og sier at jeg ikke har råd, selv om jeg har penger jeg kunne brukt. Likevel føler jeg at jeg ikke har råd heller, har aldri god råd jeg, men når jeg har penger for hånden er det lett å føle seg "Rik" , og at en kan gi "bare" noen små penger. Nei jeg syns telefonsalg og slikt er frekt! :x
Ellen26 Skrevet 5. februar 2003 #13 Skrevet 5. februar 2003 Har noen av dere sett Seinfeld- episonen hvor han effektivt avviser en telefonselger? Jeg lo hoyt da samtalen gikk slik: Seinfeld: Hello Selger: bla,bla, bla, bla... Seinfeld: Excuse me, I cannot talk right now. Why don't you give me your home- number, and I will call you back later tonight? Selger: ehhh.... Seinfeld: What is your number? Selger: ehhh Seinfeld: Oh, you cannot give me your home- number? Selger: No. Seinfeld: Maybe you are not interested in someone calling you at home? Selger: eh...thats right. Seinfeld: Well, now you know how I feel!!!! *Seinfeld hung up* Jeg har tenkt aa prove denne neste gang noen ringer, men det spors om jeg er modig nok til det da.... Ellen
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 5. februar 2003 #14 Skrevet 5. februar 2003 Det er visst ikke så mange som har fått med seg det faktum at hvis du opplyser selgeren om at du har reservert deg mot slike telefoner hos Brønnøysund- så er faktisk selgeren pålagt til å avslutte samtalen uten diskusjon. Det er vedtatt ved lov! Milla
Gjest Duchess Skrevet 5. februar 2003 #15 Skrevet 5. februar 2003 Hallo...hva som er vedtatt ved lov samsvarer sjelden med virkeligheten
Kristian (71) Skrevet 5. februar 2003 #16 Skrevet 5. februar 2003 Ellen, jeg har faktisk gjort noe liknende en gang, sa jeg var opptatt nå og ba om å få lov å ringe personen opp igjen senere, ikke privat da. Merkelig nok kunne jeg ikke få nummeret og gjøre det så da sa jeg bare sorry, da blir det ikke noe og la på. Har aldri hørt noe fra dem igjen
Gjest Donna Skrevet 5. februar 2003 #17 Skrevet 5. februar 2003 Nå har jeg reservert meg .....så nå kan jeg si det til de neste gang de ringer ....puh ..så greit å ha en unskylding da :oops: I går fikk jeg en telefon fra ..hm ...norsk flyktingehjelp tror jeg det var ....Og der var det en hyggelig mann som begynte å fortelle hva de ville ha hjelp til - men midt i den talestormen så ble vi brudt og det sa pip-pip-pip- i telefonen ...og hehe .....jeg må le .....jeg fikk jo dårlig samvittighet jo :o ..hehe tenkte .."å nei - hva tror han om meg nå ...han tror sikkert at jeg la på røret!!" :oops: hehe ..huff .....nei ..må nok lære meg å si "NEI" og å ikke få dårlig samvittighet for alt mulig ja
Lilly Skrevet 5. februar 2003 #18 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har kjøpt lodd og førstehjelpspute til bilen via telefonsalg for hjelpeorganisasjoner. Men det er leeenge siden nå. Med alle de telefonene som tidvis har kommer, har jeg fått god trening i å si nei. Nå gir jeg kort og relativt høflig beskjed om at jeg IKKE er interessert. Er det selskaper eller organisasjoner som har ringt for såpass kort tid siden at jeg fremdeles husker navnet gir jeg grei beskjed uten å føle noe behov for å være høfflig :evil: Telenor er jeg møkklei! De ringer i tide og utide fordi jeg er Tele2 kunde. Har gått over til å avbryte dem med en gang de sier hvor de ringer fra, og sier rett ut at NEI, jeg er IKKE interessert i å komme tilbake som Telenor kunde. Tror ikke det er andre enn dem som kan ha et så dårlig argument som at man kan jo gå over til dem igjen fordi de ikke er SÅ MYE dyrere. Dummeste jeg har hørt på den fronten. Har reservert meg jeg også, men det stopper ikke likevel. Skal prøve å gi beskjed om at jeg er reservert heretter så kanskje det hjelper. Er vel alltid lov å håpe....??
Gjest Starya Skrevet 5. februar 2003 #19 Skrevet 5. februar 2003 Jeg sa at jeg fortsatt ikke var interessert, og hadde tenkt å legge på. "Men er du ikke interessert i helsen din?" lød det i andre enden! Den hørtes kjent ut... Men da var det for et teleselskap (tror jeg). Han lurte på om jeg var interessert i å gå over til dem. Jeg sa nei. Han sa de var "så" mye billigere. Jeg sa nei. Han spør: "Så du har ikke lyst til å spare penger??" Jeg sa nei. Når det ringer selgere til meg som drøyer med å komme til poenget, så avbryter jeg dem og spør hva de selger. Også sier jeg at jeg aldri takker ja til tilbud e.l. over telefon, men de må gjerne sende info i posten. Kan de ikke det får de glemme det. Leste forresten et tips engang, at dersom man ville avslutte en samtale kjapt, så skulle man trykke ned knappen mens man selv snakket, så trodde den i andre enden at man bare ble brutt...
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2003 #20 Skrevet 5. februar 2003 Jeg har reservert meg mot tlf. selgere. De ringer jo innimellom alikavel. Da sier jeg fra at vi har reservert oss. Ellers så prater de seg TØRR og når det blir stile legger jeg på uten et ord. De ser deg jo ikke, så hvorfor ikke bare legge på? Nøler du, så vet de at salget er safe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå