Gå til innhold

Barn og pubertet

Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Når starter egentlig puberteten?

Er det når de får bryster eller mensen? Eller skjer det før?

Min datter på 10 år har begynt å få bryster. Det startet når hun var 9 år. Men nå har hun fått synlige "klumper" på en måte.

En annen ting jeg lurer på er om det er vanlig at det er en klump på en side, og ikke på andre siden. For hun sa til meg i dag at hun hadde en øm klump på en side, men ikke på andre. For jeg spurte hun og det var på begge, og hun sa nei kun på høyre siden.

Er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormonene begynner vel å jobbe litt før selve mensen og puppene dukker opp. Og det finnes ingen fasitsvar på når puberterten starter, for det er veldig individuelt. Det er helt vanlig at brystene vokser ujevnt.

Endret av Zari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puberteten starter når hormonene begynner å jobbe, men som regel gir det ikke fysiske utslag før det har gått en viss tid. At bryster vokser ujevnt er også vanlig, dersom det er veldig synlig kan det være frustrerende for den det gjelder, men som regel vil det andre brystet komme etter. Det er ingen som har to akkurat like bryster, men når de er ferdig utvokst vil som regel forskjellen være for liten til at man kan se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest tiril

jeg har ikke hørt om noen som har veldig stor forsjell på de men det er jo helt fra persjon til persjon.

mensen er det ingen i klassen sim har fått heller

jeg er 11 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

men når de er ferdig utvokst vil som regel forskjellen være for liten til at man kan se det.

Damer kan ha ganske forskjellige bryst og det kan være godt synlig, men er alikevel helt normalt. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg fikk pupper lenge før jeg fikk mensen, og jeg fikk venstre puppen før jeg fikk den høyre. De byttet på å vokse, men de er like store nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...