Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo har en latterlig diskusjon for tiden, men ingen av oss gir seg. Saken er at jeg til tider bruker å kalle han "gutten min". Han liker det ikke, fordi han synes ikke at han er noen gutt. Han vil at jeg skal kalle han for mannen min, men jeg synes at det høres feil ut, siden vi ikke er gift ennå. Synes andre at det er galt å kalle en 25-åring for gutt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 25-åring er ikke gutt, men en mann. Og en 25-åring av det motsatte kjønn er kvinne, ikke jente.

Gjest synseren
Skrevet

Kall han det du synes er mest riktig for deg selv. Det finnes jo ingen fasit.

Skrevet

Men hvis han ikke vil bli kalt gutt, bør vel det respekteres?

Jeg har ikke latt meg bli kalt jente (i type "jenta mi" eller søt jente etc) siden jeg ble 20. Jeg er ikke en jente. Jeg er en voksen kvinne, noe jeg mener jeg ble da jeg flyttet hjemmefra. Fram til da hadde jeg nok noen jentunge-symptomer selv om jeg var myndig.

Skrevet

Her i huset kaller vi hverandre gutten min og jenta mi.

Ikke noe problem det.

Men så er vi innforstått med det begge to da. Og det er jo ganske viktig.

Skrevet

Jeg synes ikke en 25-åring er en gutt. Hva kjærester liker å kalle hverandre er en privatsak, du kan gjerne kalle ham babyen din for min del. Det vesentlige i denne saken er imidlertid at han selv ikke liker at du kaller ham gutten din, og det synes jeg bør respekteres, uavhengig av hva andre måtte mene.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet
Jeg har ikke latt meg bli kalt jente (i type "jenta mi" eller søt jente etc) siden jeg ble 20. Jeg er ikke en jente. Jeg er en voksen kvinne, noe jeg mener jeg ble da jeg flyttet hjemmefra. Fram til da hadde jeg nok noen jentunge-symptomer selv om jeg var myndig.

Hehe, der er jeg helt uenig. Hadde noen kalt meg for "kvinne" hadde jeg sett stygt på dem. "Kvinne" er i mine ører enten hyperfeministisk eller nedvergende. Jeg skal være jente til jeg blir gammel dame!

Til TS, hvis "gutten din" vil heller være "mannen din" kan du la ham få den gleden? I min erfaring blir gutter såå stolte og søte når de blir kalt mann.

Skrevet

Hmm, jeg greier ikke helt å kalle ham mannen min, det føles unaturlig ut for meg. Og jeg vil ikke at han skal kalle meg "dama mi" eller omtale meg som en kvinne, jeg tenker på meg selv som jente. Jeg kaller ham aldri "gutten min" offentlig, det er bare på tull hvis vi ligger og koser. Men jeg må vel uansett venne meg til at han skal være mannen min etterhvert, så jeg kan sikkert likegodt begynne med en gang...

Skrevet

Hva med å finne et annet kosenavn? Noe som begge er fornøyde med. Jeg er i begynnelsen av 20-årene og ser overhodet ikke på meg selv som en kvinne. Tror jeg kommer til å være jente for alltid. :)

Skrevet

Å kalle noen for "gutten min" er liksom en koseting, synes jeg. Å si "mannen min" i stedet, da forsvinner liksom kosebregrepet. Synes jeg.

Forøvrig om man er mann eller gutt på 25 varier veldig.

Noen på 25 er gutter, noen på 25 er menn. Har med modenhetsgrad, kroppsbygning, osv å gjøre.

Kjæresten til TS hørtes egentlig litt usikker ut, synes jeg. Så kanskje han er gutt? :)

Skrevet
Hadde noen kalt meg for "kvinne" hadde jeg sett stygt på dem.

Hadde noen kalt meg kvinne hadde jeg tatt det som et kompliment. :)

Skrevet

Jeg kaller sambo gutten min jeg, og han er 36. Men nå er jeg født og oppvokst med dialekt, så mannen min "finnes ikke" i vokabularet mitt. Da blir det i tilfelle gubben min. Mulig han foretrekker gutten min istedet da ;)

Skrevet

Jeg sier trollkjerring og hu sier gubbjævel. Ligger mye respekt bak dette.

At man kaller hverandre "gutten min" eller "jenta mi" handler om en relasjon. Når man derimot kaller SEG SELV for "gutt på 31" eller "jente på 42", da er det på tide å kaste inn håndkleet og ta telling.

Skrevet

Jeg syns å si "gutten min" blir nesten litt perverst, for for meg er gutten min det samme som sønnen min.

Jeg holder HELT med mannen din her, det kunne ikke falle meg inn å si gutten min om mannen min. Da vi var svært unge gikk han under navnet "kjæresten min" men "gutten" syns jeg er helt ekkelt.........

Og jeg syns det er forskjell på kjønn. Jeg vil for alltid være jente, han vil for alltid være mann ;)

Gjest Catwoman
Skrevet
Å kalle noen for "gutten min" er liksom en koseting, synes jeg. Å si "mannen min" i stedet, da forsvinner liksom kosebregrepet. Synes jeg.

enig der.

Og om man aller kjæresten sin for gutten min betyr jo ikke det at han ikke er mann. Noen kaller jo kjæresten sin for pus - det betyr jo ikke at man er en pus av dne grunn. ;)

Skrevet

Forøvrig om man er mann eller gutt på 25 varier veldig.

Noen på 25 er gutter, noen på 25 er menn. Har med modenhetsgrad, kroppsbygning, osv å gjøre.

Kjæresten til TS hørtes egentlig litt usikker ut, synes jeg. Så kanskje han er gutt?  :)

Er ikke dette veldig kjønnsdiskriminerende?

Vi sier ikke om en jente er en jente eller kvinne på kroppsbygning...

I følge ordboken er Mann en voksen person av hankjønn, og har ingenting med om han er muskuløs, er moden eller kler seg fint.

Om han ikke vil bli kalt gutt, så burde du la være...

Skrevet

Hvis han ikke vil kalles "gutten min" må du respektere det. Og "mannen min" er jo i utgangspunktet ikke koblet til om dere er gift, så det er et godt alternativ. Jeg vet at jeg ville blitt sur om kjæresten min kalte meg noe han visste at jeg ikke likte...

Skrevet (endret)

Jeg ville aldri kalt en voksen mann for "gutten". Og jeg regner med at man er voksen når man er etablert på egen hånd, dvs når man ikke lenger er et barn. Gutt er for meg et annet og mer kjønnspresist ord for barn.

Endret av Embla s
Skrevet

Tror dette har noe med hvor i landet du bor også. Mannen min fikk omtrent noia når jeg sa gutten min, mens der jeg kommer fra er det en helt vanlig koseting å si gutten min og jenta mi om kjæreste, samboer eller mann.

Mamma er snart 70 og kaller mannen sin for gutten min :ler:

Ingen synes det er noe rart.

Men her :riste: Mannen min fortalte meg at gutten min og jenta mi forbandt han med en sønn eller datter. Rart synes jeg, men det er jo klart jeg respekterer det.

Det er jo så mange andre kosenavn man kan bruke om hverandre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...