Gjest gjesta Skrevet 25. november 2006 #1 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg har litt dårlig tid framover, men på diverse arrangementer framover blir det forventet at jeg tar med noe. Så jeg tenkte jeg kunne kombinere julebakst og annen bakst. Problemet er at jeg ikke pleier å bake så mye til jul, så jeg trenger oppskrifter på julekaker som er kjappe å lage (noe man kan rulle ut og skjære i skiver, kanskje?) og som helst ikke må stå i kjøleskapet over natten. Fins det noe slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. november 2006 #2 Del Skrevet 25. november 2006 Brune pinner er raskt å lage og de er veldig gode og alltid populære! Kolastenger/Brune pinner 200 g smør 200 g sukker 2 eggeplommer 1 ss lys sirup ½-1 ts kanel 1 ts vaniljesukker 1 ts natron 300 g hvetemel perlesukker/hakkede mandler Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 25. november 2006 #3 Del Skrevet 25. november 2006 Havremakroner? Tyske skiver(nei, de skal stå til neste dag ser jeg, jeg fant et julekakeoppskrifthefte som jeg blar gjennom.)? Ristopper. Da sto det ikke mer i den boka. Hva med brune pinner? Prøv å søk på www.detsoteliv.no , kanskje du finner noe der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. november 2006 #4 Del Skrevet 25. november 2006 Takk Arkana! Og Dallandra, jeg vil gjerne ha oppskrift på tyske skiver også. Det viktigste er at det er lett og kjapt å bake dem ut. Kanskje har jeg alt jeg trenger og kan lage deigen i kveld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 25. november 2006 #5 Del Skrevet 25. november 2006 Tyske skiver 350g smør 500g hvetemel 150g melis 1 eggeplomme til pensling grovt sukker Rør sammen mykt smør, melis og hvetemel. Rull deigen til pølser, ca 5 cm i diameter, og la dem ligge kaldt til neste dag. Pensle pølsene med eggeplommen og rull dem i grovt sukker. Skjær dem i 1/2 cm tykke skiver, legg dem på smurt stekebrett og la dem stå i ovnen ved 175 grader i ca 10 min. Ingen sære og merkelige ingredienser iallfall. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. november 2006 #6 Del Skrevet 25. november 2006 Hvor mange blir dette? Har ikke så mye smør, men kanskje naboen har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drua Skrevet 25. november 2006 #7 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Hvis du trenger noe å ta med deg i barnehage/skoletilstelninger etc, så bak muffins, det er populært Går kjapt, er lett å ta med seg, og kan pyntes og varieres i det uendelige hvis du har lyst. Her er en oppskrift jeg har prøvd, og derfor kan anbefale (også en fordel at den er fryktelig enkel å doble ): http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1mpay.php?id=833 Ok, det er jo ikke julebakst da, tror jeg leste litt fort Endret 25. november 2006 av Drua Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 25. november 2006 #8 Del Skrevet 25. november 2006 Hvor mange blir dette? Har ikke så mye smør, men kanskje naboen har. ← Nei, det står det ingenting om. Men det burde jo bli endel vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. november 2006 #9 Del Skrevet 26. november 2006 Hva er grovt sukker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest beekeeper Skrevet 26. november 2006 #10 Del Skrevet 26. november 2006 Hva er grovt sukker? ← Brunt sukker kanskje? Eller perlesukker? Jeg vet ikke hvor lettvint du tenkte jeg da, men jeg synes det er veldig lettvint å bake pepperkaker hvis man ikke lager deigen selv En ferdigpakke på butikken gir faktisk veldig gode pepperkaker, og du trenger ikke å bake ut alt med en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Skrevet 26. november 2006 #11 Del Skrevet 26. november 2006 Det sto grovt sukker i oppskriften, jeg ville trodd det var perlesukker iallfall. Oppskriften er hentet fra et sånn Hjemmet-hefte som jeg har fått av mamma. Jeg har ikke prøvd den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 26. november 2006 #12 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg vet ikke hvor lettvint du tenkte jeg da, men jeg synes det er veldig lettvint å bake pepperkaker hvis man ikke lager deigen selv En ferdigpakke på butikken gir faktisk veldig gode pepperkaker, og du trenger ikke å bake ut alt med en gang! ← Jeg synes utbakingen er vel så arbeidskrevende som deiglagingen når man baker pepperkaker, så jeg ville istedet gått for en variant av skårne pepperkaker. Da former man bare deigen til en pølse og skjærer den i tynne skiver som stekes på vanlig måte. Her er et eks på oppskrift - jeg har laget uten sukat og apsikat, men med hakkede mandler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #13 Del Skrevet 27. november 2006 Nå har jeg bakt sjakkruter og brune pinner. Alt smaker (for) godt, men hvordan skal egentlig de brune pinnene bli? Deigen fløt veldig utover og det ser ikke ut som pinner. Gjorde jeg noe galt? Skal de være sprø, eller litt mer myke? De skårne pepperkakene må jeg også prøve. Ferdig pepperkakedeig får jeg ikke tak i her, og som Piaf sier, så synes jeg det verste og mest tidskrevende er å kjevle ut og stikke ut figurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. november 2006 #14 Del Skrevet 27. november 2006 Nå har jeg bakt sjakkruter og brune pinner. Alt smaker (for) godt, men hvordan skal egentlig de brune pinnene bli? Deigen fløt veldig utover og det ser ikke ut som pinner. Gjorde jeg noe galt? Skal de være sprø, eller litt mer myke? ← Deigen skal ikke flyte utover, den er ganske fast. Om kjeksene er sprø eller myke er litt avhengig av hvor tykk deigen er (kjeksene blir mer sprø om du klapper "pølsene" tynnere) og hvor lenge du stekte dem. Personlig liker jeg dem best når de er sprø utenpå, men litt myke inni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 27. november 2006 #15 Del Skrevet 27. november 2006 Hvis du har kjempedårlig tid før jul så foreslår jeg rett og slett at du lar andre bake for deg! Det er veldig praktisk, og du sparer mye tid. Og du slipper unna mye vasking på kjøkkenet. Mange dagligvare forretninger har godt utvalg av julekaker. Eller du kan handle på et eller annet bakeri! Så slipper du å bekymre deg for oppskrifter, etc. Lurt, ikke sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #16 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg hadde ikke smør, så jeg brukte margarin. Kanskje ble deigen derfor for myk? Men, men. Smaken er det ingenting å si på. Fikk nesten lyst til å bake mer, vi får se om jeg rekker noe etter jobben i morgen, så har dere flere oppskrifter: kom med dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. november 2006 #17 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg hadde ikke smør, så jeg brukte margarin. ← Det har hendt jeg har brukt margarin (Soft Flora) jeg også, og har ikke merket forskjell. Håper det blir vellykket neste gang, men som du sier så smaker det jo godt uansett hvordan det ser ut (selv om det kanskje er litt flaut å servere gjester "misformede" kaker ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #18 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Det har hendt jeg har brukt margarin (Soft Flora) jeg også, og har ikke merket forskjell. Håper det blir vellykket neste gang, men som du sier så smaker det jo godt uansett hvordan det ser ut (selv om det kanskje er litt flaut å servere gjester "misformede" kaker ). ← Det er fordelen med å bo i utlandet, uansett hva jeg serverer, tror folk at det skal være slik. Jeg husker noen mislykkede peppernøtter for noen år tilbake, som alle ble såå begeistret for. De var helt flate og lignet slett ikke på peppernøtter, men så lenge de smakte godt. Endret 27. november 2006 av Pusteblume Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rogalinn Skrevet 27. november 2006 #19 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) DØLER er kjempegode, og enkle å lage. Smør og sukker røres hvitt (eller late meg rører det bare sammen), mandler grovhakkes og resten has i. Settes med teskjeer på stekeplate. Rekker ikke skrive oppskriften nå, kommer tilbake til den siden! (Du finner sikkert oppskrift hvis du googler...) Endret 27. november 2006 av Rogalinn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #20 Del Skrevet 30. november 2007 Eurydike, kan du hjelpe meg med å finne igjen den pepperkakeoppskriften du linket til i fjor? Jeg husker at jeg laget dem ifjor, men jeg har ikke tatt vare på oppskriften. I år virker ikke linken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå