Gjest beekeeper Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164486 En ting er at denne pusen har vært blindpasasjer fra Israel til England, men for noen NYDELIGE øyne!!!! Det var virkelig en fin pusekatt.. Noen som har katter med to forskjellige øyefarger?
Gjest beekeeper Skrevet 26. november 2006 #4 Skrevet 26. november 2006 Jeg regner med at det ikke er så veldig mange som har det. Jeg lurer på om det forekommer oftere hos hvite katter enn andre..
Sniglå Skrevet 26. november 2006 #6 Skrevet 26. november 2006 Knalltøft med to forskjellige øyefarger på katter. Det heter odd-eyed på fint, og jeg mener å ha lest at det bare er hvite katter som får det, uten at jeg skal være for bastant på den påstanden. Her er en side til en kjenning av meg som tar utrolig masse flotte bilder av katter, og han har en slik odd-eyed katt. Nydelige
Gjest Eir Skrevet 26. november 2006 #7 Skrevet 26. november 2006 Jeg lurer på om det forekommer oftere hos hvite katter enn andre.. ← Ulik farge på øynene er nokså vanlig blant hvite persere, men da er det snakk om ett brunt og ett blått, så dette var likevel en uvanlig kombinasjon.
Claire Skrevet 26. november 2006 #8 Skrevet 26. november 2006 Så søt!! At de har ulik øyefarge, har det noe med innavl å gjøre? :klø: Sånn som skipskatter (med ei ekstra klo), det er jo en genfeil.
Gjest Eir Skrevet 26. november 2006 #9 Skrevet 26. november 2006 At de har ulik øyefarge, har det noe med innavl å gjøre? :klø: Sånn som skipskatter (med ei ekstra klo), det er jo en genfeil. ← Hverken ulik øyefarge eller ekstra klør har noe med innavl å gjøre. Og det er heller ikke "genfeil" men arvelige mutasjoner, som kan oppstå hos alle arter, og som er naturens måte å utvikle seg på.
Gjest beekeeper Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 Jeg glemte å si at jeg selv har to forskjellige øyefarger! Har et grønt og et blått. Men det blå har forandret seg litt i de siste årene, blitt mer grålig på en måte.
Gjest gjesta Skrevet 27. november 2006 #11 Skrevet 27. november 2006 Det finnes en del hunder som har det, og da er det også som oftest (bare?) de hvite som har det.
Ciara Skrevet 27. november 2006 #12 Skrevet 27. november 2006 Det er vanligst hos hvite katter, ja. Og det henger ofte sammen med døvhet - dvs det er mer sannsynlig at odd-eyed katter er døve enn andre. Hvis man har rasekatt til ustilling kreves det faktisk veterinærbekreftelse på at katten har hørselen i behold hvis den har forskjelligfargede øyne.
Gjest Eir Skrevet 27. november 2006 #13 Skrevet 27. november 2006 (endret) Det er vanligst hos hvite katter, ja. Og det henger ofte sammen med døvhet - dvs det er mer sannsynlig at odd-eyed katter er døve enn andre. ← Ikke helt riktig, døvhet hos hvite katter henger sammen med blå øyne. Så dersom man har en odd-eyed katt som er døv, er den som regel bare døv på det ene øret, og samme side som det blå øyet. Endret 27. november 2006 av Eir
Ciara Skrevet 27. november 2006 #14 Skrevet 27. november 2006 Ikke helt riktig, døvhet hos hvite katter henger sammen med blå øyne. Så dersom man har en odd-eyed katt som er døv, er den som regel bare døv på det ene øret, og samme side som det blå øyet. ← Men du mener vel at døvhet først og fremst har en forbindelse til forskjelligfargede øyne? Og dernest blå øyne. Hvis ikke burde jo birmaer f.eks. være en katterase med mange døve individer
onyx Skrevet 27. november 2006 #15 Skrevet 27. november 2006 Døvhet er spesielt knyttet til hvite (huskatter) katter med blå øyne. Har de bare ett blått øye er de ofte døve på den siden med blått øye, har de to blå øyne er de ofte døve på begge. Rasekatter som er hvite med blå øyne er derimot ganske sjelden døve, sannsynligvis fordi døve individer ikke blir brukt videre i avl.
Ciara Skrevet 27. november 2006 #16 Skrevet 27. november 2006 Takk for oppklaring, Onyx Jeg var ikke klar over at dette gjaldt blå øyne generelt. Nå er det sjelden man ser huskatter med blå øyne, så problemet er vel ikke så utbredt.
onyx Skrevet 27. november 2006 #17 Skrevet 27. november 2006 Altså, det gjelder ikke blå øne generelt, men blå øyne i kombinasjon helt hvit katt. Hellig Birma er forøvrige ikke helt hvite, men har maske i ansiktet. Fargede katter (eller hvite med farge) kan ha blå øyne uten at det er knyttet til døvhet, såvidt jeg husker ihvertfall. Så helt hvit katt + blå øyne (+huskatt) = høy sannsynlighet for døvhet! Hos rasekatter derimot er hvite katter med blå øyne vanligvis ikke døve (men de kan være det, så det blir alltid sjekket hos vetrinær).
Ciara Skrevet 27. november 2006 #18 Skrevet 27. november 2006 Altså, det gjelder ikke blå øne generelt, men blå øyne i kombinasjon helt hvit katt. ← Det var det jeg mente, jeg bare formulerte meg slurvete
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå