Gå til innhold

Baking av julekaker

shatika

Anbefalte innlegg

Har dere begynt med julebaksten enda og hvilke sorter baker dere?

Jeg har ikke begynt enda men tror ikke jeg kommer til å vente så mange dagene før jeg begynner nå..

Pleier å bake krumkaker, serinakaker, risboller, sjokoladepinner, sandnøtter, julekake og pepperkaker. Pleier også å bake en del vanlige kaker som kringle, sjokoladekake og formkaker... Er koselig bake :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hedda Gabler

Vi har bakt tre prosjoner brune pinner og spist opp det meste... Har ellers laget brente mandler (borte!). Skal bake serinakaker, krumkaker, pepperkaker, sandnøtter, kokosmakroner, nøttekaker og en fruktkake. Kanskje havreflarn og marvposteier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Jeg har smultringer i fryseren, og er i gang med å steke cookies akkurat nå. Kanskje ikke de mest typiske julekakene(cookies altså), men jeg lager heller noe jeg synes er godt enn noe som blir liggende igjen som pynt på kakefatet fordi det er tradisjon. Ellers blir det pepperkaker/pepperkakehus, silkekjeks (sånne sjakkruter), tja... tjo... sandkaker, og så har jeg veldig lyst til å prøve meg på bordstabel. Blir nok mer etterhvert, eller mindre, det kommer an på hva jeg får tid til og ikke. Lurer på hva jeg egentlig laget i fjor... det må jeg spørre mamma om...(hadde ikke stekovn i fjor så da foregikk alt i samarbeid med mamma på hennes kjøkken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler
Kan jeg få smake?

;)

Jeg deler gjerne! Har heller åpne kakebokser i desember enn at de skal ligge og mugge i januar. Det er NÅ det er godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, siden jeg feirer jul med familien begynner jeg ikke bakingen før jeg er der, i år vil det si 21 desember. I år skal jeg vel bake pepperkaker, brune pinner, kransekakestenger, kokosmakroner, kongelige nøttekaker og fyrstekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen en oppskrift på brune pinner å dele?

Kolastenger/Brune pinner

200 g smør

200 g sukker

2 eggeplommer

1 ss lys sirup

½-1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

300 g hvetemel

perlesukker/hakkede mandler

Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde bakedag i dag! Bakte vaniljehorn, serinakaker, konfektkaker og hvite kakemenn.

Jeg synes kakene smaker best i adventstiden. I jula spiser man mye tung julemat, i tillegg til desserter og at sjokoladeskåla alltid står fremme. Jeg verken orker eller har veldig lyst på småkaker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet godt i gang, krumkakene og konfektkakene er ferdige :)

Jeg hadde tenkt å lage brente mandler med ungene i kveld, men jeg har fått skikkelig øyebetennelse så da venter jeg litt tror jeg.

Men kaker er best i adventstiden ja.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beekeeper

Jeg og søstra mi har alltid juleverksted i desember, da da baker vi. Men jeg har lagd brente mandler, de er allerede spist opp :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bake pepperkaker med tante på tirsdag :)

Vi har hatt den tradisjonen i alle år at min søster baker ut pepperkaker med ungene mens jeg steker dem, samtidig som jeg lager pepperkakehus. Da har vi det kjempekoselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker ikke mye til jul, og venter med å begynne til ihvertfall etter midten av desember, kanskje til og med til siste uken før jul. Dette for å begrense spisingen av søtsaker gjennom hele adventstiden, og for at kakene skal være ferskest mulig til jul. Baker blant annet havremakroner, og de harskner fort, synes jeg.

Ellers blir det en liten porsjon krumkaker (like raskt som å steke litt vafler! :) ), og en frukt/nøttekake i form. Og det er det hele. Ja, og så kjøpte vi forresten ferdigsmurte lefser fra hjemmebakeri i går - nå ligger de i fryseren, klare til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt i dag. Holder på å bake kongelige nøttekaker etter oppskrift fra vår alles oppskriftsguru Arkana!

De ble kjempegode! :sikle: Tviler på om de varer til jul. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer ikke jul hos oss selv, og baker derfor minimalt til jul, men julemenn og gjerne pepperkaker skal vi nok bake. HAr ikke begynt enda, men kanskje neste helg? Siden vi bare baker et par sorer haster det ikke, men siden det er før jul vi spiser de er det jo greit å bake dem snart, i jula er vi jo bortreist og spiser andrs kaker og etter nyttår er det ikke samme sjarmen lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal lage marsipan (tradisjon) og bake ut pepperkaker (ferdigkjøpt deig) og pynte pepperkakehus (ferdigkjøpt hus). Tenker også å lage kransekakestenger og smultringer. Resten kjøper jeg eller får av mamma :)

Slike sysler hører adventstiden til og for meg blir det rart å skulle bake julekaker i november. Bakingen/lagingen er i seg selv litt av selve poenget - ikke bare det ferdige produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt å bake til jul, men det er bare det at ingen spiser kakene :forvirret: . Jeg liker bedre å bake enn å spise egentlig, mens familien min nesten ikke rører det. I fjor endte vi med å kaste nesten alt sammen. Men jeg skal nok snike meg til litt baking i år også, tror jeg bare må bake litt annet enn småkaker og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...