Spirito Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 Jeg skjærte opp rå poteter til en hel bataljon som skal ovnsstekes. Jeg la de i formen, krydret og sprayet med olje. Vi ble litt forsinket med middagen, potetene ble stående på benken og nå har de fått brune flekker. Er disse farlige eller gir dårlig smak? Bør jeg kutte opp noen nye (da blir det lite poteter) eller kan jeg bruke dem? Vil jo ikke gi noen dårlig mage eller vond mat.
Gjest Elfrida Skrevet 25. november 2006 #2 Skrevet 25. november 2006 Det blir vel omtrent med epler som blir brune. De smaker det samme men ser ikke like lekre ut. Jeg antar at flekkene ikke syns etter steking. Ingen fare - de skal jo stekes uansett.
Spirito Skrevet 25. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2006 Takk! Da slenger jeg dem i ovnen. Mye arbeid spart.
Leo Skrevet 25. november 2006 #4 Skrevet 25. november 2006 Rå oppskårede/raspede poteter som ikke skal brukes med en gang, bør legges i vann. Stivelsen i potetene reagerer med luft og det dannes faktisk et giftstoff. Hvis det bare er snakk om litt er det ikke farlig, men det kan smake forferdelig! Jeg ville ha stekt en potetbit kjapt i pannen og smakt før jeg stekte alt sammen.
Gjest Elfrida Skrevet 25. november 2006 #5 Skrevet 25. november 2006 Det var nytt for meg. Hvilket giftstoff snakker vi om, og i hvilke mengder? Kan det være farlig eller smaker det bare vondt?
Leo Skrevet 25. november 2006 #6 Skrevet 25. november 2006 Jeg tror det er snakk om en svovelforbindelse, men jeg er ikke sikker. Farlig tror jeg neppe det er for det smaker så forferdelig at ingen vil finne på å spise det. Riv en potet og la det stå på kjøkkenbenken ett kvarters tid, så forstår du hva jeg mener .
Spirito Skrevet 25. november 2006 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2006 Har smakt på en bit, og den smaker bare deilig salt og pepper. Laget litt ekstra gulrøtter og sopp i tilfelle potetene blir uspiselige. Tusen takk for hjelpen!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #8 Skrevet 17. november 2021 Gammel tråd, men det er akkurat dette jeg lurer på! Jeg skulle lage potetbåter i ovnen går kveld, men sovnet på sofaen. La de ferdigskrellede, oppskårede potetene i kjøleskapet med plast over, og trodde jeg kunne fortsette i dag. Men nå har de fått en grå/svart fargetone over seg (ikke helt, ser fortsatt potetfargen også). En ting er en time eller to liksom, men her har de ligget en hel natt!! Farlig? Anonymkode: b699e...86c
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #9 Skrevet 31. mars 2024 Og to år etter på lurte jeg på det samme. Google gir ikke noe godt svar 🙈 Farlig å bruke oppkutta poteter som har blitt litt brune? Ligget kaldt i kjøleskapet hele tiden (to dager) 👌 Anonymkode: 68f78...986
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #10 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og to år etter på lurte jeg på det samme. Google gir ikke noe godt svar 🙈 Farlig å bruke oppkutta poteter som har blitt litt brune? Ligget kaldt i kjøleskapet hele tiden (to dager) 👌 Anonymkode: 68f78...986 Nei ikke farlig, de brune flekkene er bare en reaksjon på luft. Anonymkode: 358eb...ab4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2024 #11 Skrevet 31. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei ikke farlig, de brune flekkene er bare en reaksjon på luft. Anonymkode: 358eb...ab4 Kan nå skrive under på at det er korrekt. Laget potetsuppe som smakte helt utmerket selv etter to dager i plastpose i kjøleskap (kuttet alt for mye poteter på torsdag 👌✨ Anonymkode: 68f78...986 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå