Gå til innhold

Når begynner dansen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, når begynner dansen?

Det er vel før kakene, eller?

Vi har vielse klokken 15, og fotograferinen planlegger vi å ha før den tid, så med tid på kirketrappa, transporttid til lokalet og litt "mingletid" mener jeg at vi skal kunne begynne middagen klokken 17. Med såpass mange gjester regner vi kanskje 4 timer med middag/kaffe, men etter det er det vel tid for dans, og så en pause i dansen for kakene? (sunnmørsbryllup = MASSE kaker, et helt måltid i seg selv, så man må da ha plass i magen til dem, de kan ikke sereveres rett etter middag/kaffe akkurat.) Vi planlegger ikke kaffegjester, så det er ikke derfor jeg lurer altså.

Men vi fikk papirene fra musikerene vi har bestilt, og de hadde skrevet at de skulle være der 22-02 (og spiller max 4*45 minutter)

Jeg synes at de kommer klokken 22 høres veldig sent ut, de skal da vel spille til bryllupsvalsen som innleder dansen?

Men jeg prøver å sette opp en "timeplan" for å finne ut av når jeg evt skal be dem om å komme, og er usikker på hvordan ting skal være, og egentlig vierker detsom om vi kanskje ikker ekker å komme igang med dansen før likevel, dersom vi ber dem begynne med polonese med en gang klokken ti, og gå videre til bryllupsvalsen, så er det kanskje ikke for sent likevel, ettersom vi har så sen vielse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde dans etter kaffen. Tror det er det vanligste.

Skrevet

Men hva gjør vi da på mellom middag og kaffe?

Greit nok at vi kal ta familiebilder, og mingle litt, men jeg ser for meg at det bør være et par timers pause her?

Skrevet

Ta bilder, mingle, se på gavene, ta i mot eventuelle kaffegjester, de som vil går ut for å røyke. En time-halvannen holder gjerne, og tida går fortere enn du tror.

Dessuten skal vel dere så vidt jeg husker ha kaffegjester, og om dansen skal være før kaffen så går jo disse glipp av brudevalsen eller de ville komme midt i den, hvilket ville være veldig trist.

Skrevet

Oi, leste innlegget ditt ordentlig nå og ser at dere ikke skal ha kaffegjester. Likevel tror jeg ikke jeg ville ha startet dansen før kaffe/kaker, det blir så kunstig med pause i dansen for å spise kaker. Men det må dere jo finne ut selv, om dere ønsker det kan vel sikkert musikken stille opp tidligere, noen spiller jo også til middagen...

Skrevet

Nei, vi skal ikke ha kaffegjester, og vi ville uansett ALDRI åpnet dansen før alle var kommt selvsagt! (jeg har vært i et bryllup der dansen ble åpnet mens brudgommens mor var på do og bare ca halvparten av gjestne var oppmerksomme, men de danset da også til en kassertt med svensktoppen, og bryllupskaka åpnet en onkel sm hade lyst på kake, så det var jo ikke helt slik jeg ser for meg vårt bryllup da...)

Bilder skal vi ta ja, og noen vil selvsagt røyke. Gavene hadde jeg helt glemt at jeg sikkert vil se, og du har nok rett i at tida går fortere enn jeg tror.

Vi vil helst ikke ha hverken kakene eller dansen så altfor sent da, grunnet enkelte barn som gjester, så det er mye å ta hensyn til.

Men vi vil jo helst ha "full utnyttelse" av musikerene, og da bør de fakstik spille 22-02 (ettersom de altså spiller 4*45 med pauser såvidt jeg forso, så det tar vel 4 timer det (og de sørger for pausemusikk da)

Men om vi skal være FERDIG med kakene til klokken 22, så bør middagen være ferdig før 21...

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar med middag jeg, men det er jo snakk om en 3 retters middag med to ganger servering av hovedrett til rundtom 100 gjester, så det tar jo litt tid...

Jeg får jobbe videre med timeplanen min.

Og så vår vi vurdere om vi skal be musikerene komme tidliere, og heller få en lengre pause underveis (eller undersøke m det er lov å holde på lenger enn 2, men det er det vel neppe)

Det ordner seg vel på et vis.

Skrevet

(du skrev visst mens jeg skrev, men takk for gode råd i alle fall)

Skrevet

Denne "avec"-serverinen, cognac og likør, som er til kaffe, det er til kakene, ikke sant?

Det serveres kaffe til desserten også vil jeg tro, men "kaffe avec" er sammen med kakene?

Alt jeg ikke vet.

Trodde jeg skulle få pratet om mye mer slikt med mamma denne uka hun var her, men den uka ble veldig annerledes og vi snakka mest om ikke-bryllupsting (bortsett fra å finne kjole) pga at morfar fikk et hjerteinfarkt.

Men jeg får nok prate med mamma på telefonen selvsagt :)

Skrevet

Det vanligste om man har både dessert og kaker er at man ikke har kaffe men derimot har en dessertvin eller liknende til desserten, også har kaffe en time eller to senere og da med hele opplegget, altså kaffe (husk å ha te også), kake og cognac/likør. Om man skal ha bar fortsetter man gjerne å servere cognac og likør i baren, og kakebordet står gjerne fremme 2-3 timer. Så om man starter med kakene før alle er sultne nok, så kan de bare vente litt med å forsyne seg. Om dere vil gjøre middagen kortere kan dere jo droppe noen taler, også heller ta de til kaffen. F.eks er det mange som bare har de "faste" talene til middagen, og alle andre til kaffen.

Skrevet

Malama må til å lese på hva "de faste" talene utgjør.. Vi kan nok ha noe til kaffeen også, jeg innbiller meg at det blir noen sanger også... (det hører jo med, og i alle fall i min familie er de flinke til å lage sanger som passer til valgte musikk også...)

Vi kan vel kanskje få til å BEGYNNE midagen litt før...

Viene klokken 15, ferdig da på kirktrappa klokka 16? Og ettersom bildene er tatt... nei, det er for tidlig med servering 16.30, for det er tross alt et stykke å kjøre, og vi skal jo ha velskomstdrink og sånn. Tror ikke servering før 17 er gjennomførbart, men kanskje vi er ferdige til 20.30? Likevel er det tidligste jeg synes vi kan servere kakene klokken ti, og det er altså da musikerene kommer, så det er jo kræsj...

Dette må jeg fundere videre på, men jeg trenger å vite når vi må forlate lokalet (i alle fall når musikken må stoppe), og hvordan disse 4*45 kan organiseres (om det er 15 min pause hver time eller hvordan det er) Og om de spiller polonesen og brudevalsen deretter, eller om dette er noe vi skal ordne.

Hmm.. av og til begynne jeg å lure på om dette med vielse klokken 15 er sent.... men det var eneste mulighet den dagen, og nå er såpass med planer lagt at nå er det denne dagen det skal være, og da er det klokken 15 da, og jeg skal nok få et hele til å gå på et vis :)

Skrevet

De vanlige talene er brudgom, forlovere og fedre, der det gjerne er brudgommens far som takker for maten.

Hos oss er det forresten vanlig med polonese helt til sist (eller når brudeparet forlater da), ikke til å begynne med. Men kanskje det er anneledes på vestlandet?

Skrevet (endret)

Slik jeg er vant til et er det polonese som avsluttes med at gjestene står i ring og brudeparet går inn i midten av denne ringen og danser brudevals, og gjestene slutter seg til dansen etterhvert (evt til andre sang?)

Endret av Malama
Skrevet (endret)

Vi skal ha brudevalsen før kakene. Tror vår kjøreplan blir nogenlunde slik:

Vielse kl. 15.30

Fotografering

Middag kl. 17.30 (gjestene kan dra til festlokale rett etter kirken hvis de ønsker det.

Middag ferdig mellom kl. 21.30 - 22.00

Brudevals kl. 23

Kaker kl. 24

Endret av mowgli
Skrevet

Om man åpner bryllupskaken og lar gjestene får kake, men lar kakene stå fremme lenge etterpå, slik at man kan ta et kakestykke innimllom dansene, hvor lenge skal det da gå fra kakekutting til dansestart?

Synes dette ble veldig, veldig vanskelig jeg, og er redd at løsningen må bli at vi ikke får "utnyttet" musikerne hele den tiden (max 4*45) dersom det må være slitt på musikken klokken 2

Mulig vi kan få det til, jeg har et "forslag til kjøreplan", men jeg synes det ser litt trangt ut, lite tid å gå på innimellom, og det er jo dumt om noe da skjærer seg...

Skrevet

Det trenger vel ikke gå så veldig lang tid fra kaken kuttes til dansen åpnes..kanskje en halv-time? Selve kakekuttingen tar jo ikke mange minuttene..

Skrevet

Nei, kakekuttinga tar ikke lang tid, men så skal rundtom 100 gjester forsyne seg av den nykuttede kaken og 20-30 andre kaker (ren tipping altså, men i min familie er det jo vanlig med rundt 20 kaker i en konfirmasjon med 40 gjester (og det samme er vanlig i hans familie, sunnmøringer er sånn...) og da kan jeg ikke tenke meg at vi kommer noe under dette i et så stor selskap) og spise kakestykkene sine før de skal delta i polonese og se oss danse brudevalsen.

30-45 minutter er dog likevel alt jeg har satt av til dette i min tentative plan, så kan kakene stå fremme lenger og de kan spise mer etterpå. Jeg er usikker på om det er slik vi skal gjøre det da. for jeg synes det høres litt lite tid ut egentlig... Snakke litt med mamma...

Men, uansett hvordan jeg vender og vrir på ting, det blir vansklig å få ting tidligere, for TING TAR TID.

Men det ornder seg vel på et vis...

Skrevet

tenkte ikke på at alle skal forsyne seg jeg. er veldig usikker på dette i min egen plan.. Har forøvrig veldig lik tidsplan som deg, med vielse kl 15.00 og middag kl 17.00. Jeg satt åpning av bar kl 21.00 (håper middagen er ferdig senest 20.30. Vil ikke ha for mange taler og sanger), kakekutting mellom kl 21.30-22.00 og dans kl 22.30..

Skrevet

Det går fort 4 timer på en bryllupsmiddag selv om det ikke er så veldig mange taler. Litt taler blir det jo uansett siden det emm ihvertfall er 5 som er programforpliktet til å si noe, og så er det alltid noen andre som ønsker å si noe og/eller komme med sanger.

Hvor raskt etter vielsen man kan starte med middagen kommer an på avstand kirke - lokale.

Vielse kl 15 er vel ferdig ca 1530, så skal man hilse på de fremmøte, ta bilder, prate litt etc etc så da er kl 16 får man vet ordet av det. Så tar det litt tid å komme seg til lokalet, folk skal på toalettet, fikse litt på klær og sminke etc. Aperitiff bør man ha ihvertfall en halvtime til.

Å sette seg til bords kl 17 kan gå akkurat eller så bør man utsette det til 1730.

Så tar middagen ca 4 timer ++ inkl. taler, sanger og røyke/dopause (utg.pkt. 3-retters middag med 2 serveringer av hovedrett).

Så må folk få litt tid å summe seg etter middagen. Hvis det blir ganske lenge fra middagen til kaffe og kaker serveres, så bør det serveres kaffe til desserten. Når man har sittet 4 timer til bords og fått litt alkohol innabords er det nok flere som trenger litt kaffe for å våkne igjen.

Dette med kakekutting. Hvorfor ikke bare ta det som en seremoni rett før polinaise og brudevals, så kan gjestene forsynes seg selv når de måtte ønske etterpå? Det tror jeg at jeg ville ha gjort i en slik setting. Så kan kakene stå fremme fra kl 22 til 24, evt. lenger (hvis det ikke er tale om at kaker skal byttes ut med snacks, frukt og senere nattmat).

Når 100 personer skal forsyne seg så tar det tid.

Skrevet

At BARE vi får kake før dansen settes igang altså? At vi kutter kake, serverer hverandre litt, IKKE setter oss ned og spiser resten (og forsyner oss av andre kaker) men bare går rett igang med dansen?

Også en mulighet...

For ja, det TAR tid når 100 skal forsyne seg av kaker, og spise dem, tror egnetlig vi burde regne en time til kakepising...

Kaffe til desserten hadde jeg regna med det skulle være ja (men ikke da det er denne "avec" vel?) Lokalet er beregnet med 2 kopper kaffe pr person (ikke barn, men dem er det få av) bare ca halvparten av gjestene drikker kaffe vil jeg tro, så det burde ikke være noe problem at det ble servert kaffe både til dessert og til kaker fra denne "rasjonen" (også er jeg sikker på at det må da være mulig å få lov til at de lager mer kaffe, mot at vi betaler for det :) )

Skrevet
At BARE vi får kake før dansen settes igang altså? At vi kutter kake, serverer hverandre litt, IKKE setter oss ned og spiser resten, men bare går rett igang med dansen?

Ja det var det jeg mente.

Kaffe til desserten hadde jeg regna med det skulle være ja (men ikke da det er denne "avec" vel?) Lokalet er beregnet med 2 kopper kaffe pr person (ikke barn, men dem er det få av) bare ca halvparten av gjestene drikker kaffe vil jeg tro, så det burde ikke være noe problem at det ble servert kaffe både til dessert og til kaker fra denne "rasjonen" (også er jeg sikker på at det må da være mulig å få lov til at de lager mer kaffe, mot at vi betaler for det :) )

Avecen (cognac og likør) kan dere ta sammen med kakene ja.

De som ikke drikker kaffe vil vel ha te. Det er alltid dumt å gå tomt for slikt, og det blir garantert en gammel onkel eller tante som vil trenge litt ekstra kaffe utover kvelden :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...