royaltrux Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 Jeg er alenemor og singel. Hadde lyst å dra til USA til familien min det ble uaktuelt. Så her skal vi være til jul dette året. Meg og guttungen på 10 år. Har ingen som jeg kan være i lag med. Har en venninne som jeg hadde tenkt å spør men nå reise hun bort hele julen. Finnes det noe alternativ til å sitte hjemme på julekveld? Det var slik i fjor, og ikke sikkert jeg orker å opplever det igjen.
Gjest Gjest 1 Skrevet 25. november 2006 #2 Skrevet 25. november 2006 Jeg ville stilt meg selv spørsmålet hvorfor i all verden det ikke er hyggelig hjemme på julaften med sin sønn, hvis det er hyggelig ellers i året. Er det hyggelig ellers i året da, mener du?
royaltrux Skrevet 25. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2006 Jeg ville stilt meg selv spørsmålet hvorfor i all verden det ikke er hyggelig hjemme på julaften med sin sønn, hvis det er hyggelig ellers i året. Er det hyggelig ellers i året da, mener du? ← Sa ingenting om at det var ikke hyggelig. Men du kanskje kan forstår at det er tungt og trist nå det er bare oss to, og ikke noen andre. Og dessuten at vi får ikke feire med familien som både han og meg står nært til.
Gjest Miloine Skrevet 25. november 2006 #4 Skrevet 25. november 2006 (endret) Hei, Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men her er en side om alternativ julefeiring http://www.alternativjul.no/ Her er en KVASIR oversikt http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult....hRegion=country Men du kanskje kan forstår at det er tungt og trist nå det er bare oss to, og ikke noen andre. Og dessuten at vi får ikke feire med familien som både han og meg står nært til. ← Selvsagt er det trist for deg og gutten din Lykke til Endret 25. november 2006 av Miloine
Gjest Gjest 1 Skrevet 25. november 2006 #5 Skrevet 25. november 2006 Men du kanskje kan forstår at det er tungt og trist nå det er bare oss to, og ikke noen andre. Og dessuten at vi får ikke feire med familien som både han og meg står nært til. ← Julaften er selvfølgelig en spesiell høytidsdag og aften, og mange, spesielt i Norge, har et anspent og seriøst forhold til høytidsdager. I enkelte andre land kan julen være mer "relaxed". Du og din sønn har jo heldigvis hverandre, det finnes jo de som bare er èn også. Hvis en ikke har familie, og ikke kan reise, da blir det vanskelig. Kanskje det beste er å fokusere på det man faktisk har, og behandle julen mer som ekstra hygge med den man til daglig lever og bor med?
hjertesukka Skrevet 25. november 2006 #6 Skrevet 25. november 2006 Kjenner godt denne problemstillingen. Har feiret mange juler med bare ungene mine. Tror neppe det blir bedre om en reiser noe sted, heller, for da møter man som regel bare "lykkelige" familier........ Hvis jeg skal komme med et tips, så må det være å lage en jul som din sønn kan se tilbake på med glede når han blir stor. Lag mat som du vet han liker. (ja jeg har servert pølse i brød på julaften- med tungt hjerte riktignok ). Gjør ting som han setter pris på, spill et spill, se en julevideo, lag mange små pakker som det tar tid å pakke opp.........gjem små julepakker rundt i huset som han kan lete etter osv. Gjør noe gøy sammen. Når han har lagt seg, setter du deg i sofaen med et godt glass vin, setter på musikk som du liker, eller tar en telefon til noen du kjenner......... Ja, jeg vet det er kjipt, men man må av og til bare gjøre det beste utav det.
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2006 #7 Skrevet 25. november 2006 Hei på deg. Jeg tror faktisk du er nødt til å endre fokuset, jeg. Istedet for å se deg blind på hvor trist og leit det er at det bare er dere to i jula, så har du nå muligheten til å skape en god ramme rundt jula for deg og sønnen din. Gjør det ekstra hyggelig i år, og gi dermed guttungen gode minner han kan ta med seg videre i livet, og se tilbake på når han blir stor. Skap hygge og kos, dere to får det garantert kjempefint sammen dersom du går inn for det. Men det første du må gjøre er å slutte å synes synd på deg selv- Deretter må du bestemme deg for at jula skal bli bra. Og til slutt må du jobbe litt for det, og tilrettelegge slik at det blir noe du selv gleder deg til, også.
royaltrux Skrevet 25. november 2006 Forfatter #8 Skrevet 25. november 2006 (endret) Kanskje verdt å nevne at jeg sliter med stor helseproblemer, og det er veldig tungt å handtere alt alene. I fjor fikk gutten velge akkurat hva han vil ha til middag, og vi pynte oss og alt. Men for meg er julen veldig vanskelig for andre personlige grunner og ting jeg selv har opplevd så det er vel derfor jeg sliter mye med den sesong. Slutt å se synd på meg selv? Synes det er lov for oss alle å ser synd på oss selv av og til. Vi trenger ikke være perfekt og glad som vi kanskje "burde" være. Jeg er veldig takknemlig for alt jeg har. Betyr ikke at jeg kan da ikke kjenne skuffende følelser for en del grunner-ble ikke en svak person bare for det og tror alle får ha sin plass å sorge for sitt. Endret 25. november 2006 av royaltrux
Fakse Skrevet 25. november 2006 #9 Skrevet 25. november 2006 Slutt å se synd på meg selv? Synes det er lov for oss alle å ser synd på oss selv av og til. Vi trenger ikke være perfekt og glad som vi kanskje "burde" være. Jeg er veldig takknemlig for alt jeg har. Betyr ikke at jeg kan da ikke kjenne skuffende følelser for en del grunner-ble ikke en svak person bare for det og tror alle får ha sin plass å sorge for sitt. ← Det er klart det er lov til å tenke tunge tanker eller ha dårlige dager. Men det er rart med det, tankens makt er utrolig sterk. Om du tenker at det blir trist og tung så blir det nok det. Men om du klarer å vri tankene dine så skal du ikke se bort i fra at opplevelsen blir en helt annen.
Gulltopp Skrevet 25. november 2006 #10 Skrevet 25. november 2006 Det er opp til deg å gjøre juleaften til en fin og hyggelig dag/kveld for deg og sønnen din. Jeg skjønner det er vanskelig å være langt borte fra familien sin på juleaften, det vet jeg for dette blir min tredje juleaften uten mine søsken, foreldre og besteforeldre. Men mannen min og jeg har da hatt veldig koselige juleaftner for det. Vi planlegger sammen, pynter og lager mat. Nå er det kanskje noe annet å være med en annen voksen enn med et barn, men som Nigo-san sier, så er det barnas høytid. Det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen. Hva er det som gjør at du ikke orker å oppleve det samme som i fjor? Hvordan feiret dere juleaften? Du sier det var hyggelig, men likevel ikke vil oppleve det i år. I år et sønnen din et år eldre og kanskje han kan bidra enda mer i forberedelsene? Hva ønsker han seg til jul? Hvordan vil han feire juleaften? Jeg synes du skal spørre han om det, og fokusere på det framover og glede deg over det. Tenk positive tanker, si positive ord - og det positive gror.
Laban75 Skrevet 25. november 2006 #11 Skrevet 25. november 2006 Det var trist å høre at du "gruer deg" til jul. Er det ingen du kan invitere til dere? En god nabo, noen single foreldre til kompiser av sønnen din? Et annet alternativ er å dra på hotellferie i julen. Jeg jobber på hotell for en god del år siden, og det var gos stemning, julepynt og julemat. Da kan man gjøre ting sammen på dagtid som man ikke får gjort ellers - og får fokuset vekk fra det man ønsker å flykte fra. Pass på å holde disse følelsene for deg selv (deg jeg mener er å ikke la sønnen din vite at du gruer deg til jul). Dette er barnas høytid og dere bør lage hyggelige tradisjoner dere to (eks. kino på dagen, invitere noen til frokost 1. juledag osv). Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 26. november 2006 #12 Skrevet 26. november 2006 Har ingen som jeg kan være i lag med. Finnes det noe alternativ til å sitte hjemme på julekveld? Det var slik i fjor, og ikke sikkert jeg orker å opplever det igjen. ← Men du kanskje kan forstår at det er tungt og trist nå det er bare oss to,← Kanskje verdt å nevne at jeg sliter med stor helseproblemer, og det er veldig tungt å handtere alt alene. Men for meg er julen veldig vanskelig for andre personlige grunner og ting jeg selv har opplevd så det er vel derfor jeg sliter mye med den sesong. Slutt å se synd på meg selv? ← Hei igjen, jeg står ved det jeg sa: Det blir neppe noen hyggelig julefeiring om du fortsetter å fokusere på det negative. Hvis du dveler ved hvor fælt du har det og hvor ille du tror julen blir, så er jeg redd det blir akkurat slik. Tankens kraft er meget sterk, og det er klart du påvirkes av hvordan du tenker. Det gjør ikke minst tiåringen din. Ja, jeg skjønner at du har det fælt. Det er ille å ha helseproblemer, og det kan gjøre dagene triste og vanskelige for de fleste som har det slik. Det kan også være trist å være uten nettverk. Og jeg skjønner at det er ikke slik du helst vil ha det. Men det handler om å gjøre det beste ut av de mulighetene man har og de ressursene som står til rådighet. Flere har foreslått at du gjør ditt beste for å skape en hyggelig jul for sønnen din, det fortjener han, og jeg mener du har plikt til å gjøre ditt ytterste for ikke å la negative følelser gå ut over ham. Du spør om alternativ til å feire julen alene. Ja, det finnes mange steder i landet med tilbud om felles julefeiring. Mange arrangerer jul for ensomme, enslige og andre som måtte ønske å feire julaften sammen med andre. Du kan kanskje ringe kommunen din og spørre? De har gjerne et servicekontor som har oversikt over slike ting. Alternativt kan du spørre kulturkontoret, frelsesarmeen eller presten om de kjenner til arrangementer som foregår nær der hvor dere bor. Lykke til, håper sønnen din og du får en god jul til slutt.
Gjest gjesta Skrevet 26. november 2006 #13 Skrevet 26. november 2006 Sett inn en annonse i lokalavisa eller på nett, f.eks. på nettsiden til Aleneforeldreforeningen Du er garantert ikke alene om å føle sånn omkring julaftenen. Jeg er oppvokst med kun meg og moren min. Vi hadde fine og stemningfylte julaftener. Når jeg selv ble alene med barn så inviterte jeg venninner og andre til julaften hos meg. Har hatt folk som jeg ikke har kjent så godt også. Jula føles veldig lukket for oss som ikke har familie rundt oss. Alle har nok med seg og sine. I år skal jeg for første gang være helt alene. Jeg skal ha full julemiddag og juletre. Pakker blir det nok lite av. Skal kjøpe noen filmer og et par bøker samt ei flaske med rødvin. Jeg vet det blir bra, men selvfølgelig anderledes. Det viktigste er faktisk at jeg planlegger ut i fra situasjonen.
Alenepappa. Skrevet 26. november 2006 #14 Skrevet 26. november 2006 Jeg ville stilt meg selv spørsmålet hvorfor i all verden det ikke er hyggelig hjemme på julaften med sin sønn, hvis det er hyggelig ellers i året. Er det hyggelig ellers i året da, mener du? ← Ærlig talt,hva er dette for et følelses løst svar.Skulle tro ikke denne personen vet hva jul er og hva det egentlig betyr. Julaften skal være en hyggelig familietid med de nærmeste familie. Helst ikke sitte alene,det ville i hvertfall jeg synest var forferdelig trist.
Gjest blixen Skrevet 26. november 2006 #15 Skrevet 26. november 2006 Jo, men så er det det med å være realistisk og gjøre det beste ut av situasjonen. Hvorfor fokusere på noe man ikke har? Jeg synes TS har fått mange gode råd, og ikke minst tanker omkring dette. For det er ikke tull det med tankens kraft. Jeg er også alene med ansvaret for barn, og jeg synes ofte mellomjula er værst. Dvs, TANKEN på romjula, da er liksom alle i juleselskap og ikke vi. Som sagt, da må jeg jobbe med tankegangen, finne på ting som alle liker; at mor får trene litt, kinobesøk, bytur, skitur osv.
royaltrux Skrevet 26. november 2006 Forfatter #16 Skrevet 26. november 2006 Jeg synes mange har kommet med masse gode tips. Sette veldig pris på Alenepappa sin bidrag også. Bare for å gjør meg klar, her har jeg bare snakket om mine følelser. Jeg har ikke sagt at jeg skal oppføre meg på noen slags måte. Selvføgelig skal jeg gjør alt for at gutten har en fin jul. Akkurat som jeg har gjørt i ti år nå. Selv om jeg har disse følelser, så trenger ikke gutten vite det. Synes vel at noen av dere var litt unødvendig hardt med meg må jeg innrømme. Jeg har aldri sagt at jeg har det verre eller bedre enn noen andre. Bare fortalt om hvordan jeg føler og hvordan jeg opplever det. Men sette pris på dere som kunne forstår meg forsåvidt.
royaltrux Skrevet 26. november 2006 Forfatter #17 Skrevet 26. november 2006 Jo, men så er det det med å være realistisk og gjøre det beste ut av situasjonen. Hvorfor fokusere på noe man ikke har? Jeg synes TS har fått mange gode råd, og ikke minst tanker omkring dette. For det er ikke tull det med tankens kraft. Jeg er også alene med ansvaret for barn, og jeg synes ofte mellomjula er værst. Dvs, TANKEN på romjula, da er liksom alle i juleselskap og ikke vi. Som sagt, da må jeg jobbe med tankegangen, finne på ting som alle liker; at mor får trene litt, kinobesøk, bytur, skitur osv. ← Ja romjula er tøft! Men vi finne på noe helt sikkert...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #18 Skrevet 26. november 2006 Kanskje lage noen egne tradisjoner i romjula, hvis den er litt ekstra tøff? F.eks restaurant på 1. dag, kino 2. dag, pizza 3. dag, ut på akebrett 4. dag...
royaltrux Skrevet 26. november 2006 Forfatter #19 Skrevet 26. november 2006 Kanskje lage noen egne tradisjoner i romjula, hvis den er litt ekstra tøff? F.eks restaurant på 1. dag, kino 2. dag, pizza 3. dag, ut på akebrett 4. dag... ← Det var faktisk en kjempe bra ide! Hadde vært kjekt å sitte oss ned, og skrive ned akkurat hva vi skal gjøre. Noe å se fram til, og dessuten litt fint også å ha noe å forholde seg til...Takk
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. november 2006 #20 Skrevet 26. november 2006 Det var faktisk en kjempe bra ide! Hadde vært kjekt å sitte oss ned, og skrive ned akkurat hva vi skal gjøre. Noe å se fram til, og dessuten litt fint også å ha noe å forholde seg til...Takk ← Bare hyggelig Har selv erfart at det som kan virke vanskelig og uoverkommelig blir mye lettere, og ofte veldig gøy hvis man planlegger litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå