Gå til innhold

Kamskjell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg har kjøpt oss kamskjell til i kveld (frosne). Jeg elsker kamskjell, men har stort sett bare spist det på restaurant tidligere. Vi har 11 stk... og nå lurer jeg på hvordan dere ville tilbredt dem for å få et best mulig måltid?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mmm.. kamskjell er fantastisk!

Tror jeg ville stekt dem i panna, og dersom det siger vann ut av dem underveis, helle av dette i et litermål, sånn at du faktisk steker dem, og ikke koker dem. Når du har stekt de, ville jeg tilsatt ingredienser til wok, frest dette litt og tilsatt kokosmelk, en eller annen currypaste du liker og vannet som seg ut av kamskjellene mens du stekte disse. Kjempegodt! Tror kanskje jeg ville delt de opp i to, så det blir "mer".

Ellers er det jo veldilg godt å lage grillspyd! Marinere dem med noe du liker, og tre de på et spyd med ting du liker før du pakker inn i sølvpapir og steker i ovnen.

Det blir nok en deilig middag uansett hva dere velger! :enig:

Skrevet

Først ville jeg tint kamskjellene i en bolle med saltvann i kjøleskapet. Deretter ville jeg woket en blanding av sukkererter, asparges, sjalottløk og hvitløk med salt, pepper og en liten klem sitron over til sist.

Til slutt ville jeg stekt kamskjellene i veldig varm panne i en blanding av olje og smør. Tørk godt av kamskjellene først, og stek et knapt minutt på begge sider, skal være så vidt rå i midten. Krydre med salt, pepper og litt sitron, og server.

Skrevet

Min mann dykker, vi bor på Vestlandet, og han kommer hjem med en hel del kamskjell.

Vi har prøvd oss frem med mange forskjellige retter på kamskjell,

og steking i stekepanne og i stekeovn og på grill er de som er best, mener vi.

I stekepanne er det viktig at de er godt tint, tørr dem med et tørkepapir og del dem gjerne i to. Krydre med forskjellige smaker som f.eks. Aivar (mild) som du får i innvandrerbutikker, søt ,mild chili saus som du også får i innvandrerbutikker , pepper , eller grillkrydder.

Det er også veldig godt å ha grilljer-ost over å la den smelte.

En annen nydelig ting er å snurre bacon-slicer rundt en muskel og steke det i stekeovnen til baconet er gjennomstekt, det er baconet som trenger lengst tid.

Både aivar og søt chili saus får du også i vellassorterte dagligvarebutikker

( supermarked....)men dyrere.

Når vi griller kamskjell så vasker vi skjellene og griller muskelen i skjellet, stilig og setter en piff på serveringen.

Lykke til ! Kamskjell er nydelig !!!! :)

Skrevet

Takk for svar :) Maten ble kjempegod. Vi endte opp med å lage med sukkererter og asparges, men kommer nok til å jobbe oss gjennom alle forslagene her ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...