Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. november 2006 #1 Skrevet 25. november 2006 Har lagt merke til at mange sier "sykriatri" og "sykriatrisk". Høres merkelig ut i mine ører, likeledes å uttale p'en i begynnelsen av ordet. Hvordan sier du det?
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. november 2006 #4 Skrevet 25. november 2006 Etter å ha skrevet første innlegg aner jeg plutselig ikke lenger. psyk... psykririat... sykritriatisk?
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2006 #6 Skrevet 25. november 2006 Etter å ha skrevet første innlegg aner jeg plutselig ikke lenger. psyk... psykririat... sykritriatisk? ←
Scorpina Skrevet 25. november 2006 #7 Skrevet 25. november 2006 Er en av mange ord som skrives på èn måte og uttales på en annen
lillesky Skrevet 25. november 2006 #8 Skrevet 25. november 2006 Har aldri hørt noen uttale p'en. :klø:
Hu i Svingen Skrevet 25. november 2006 #10 Skrevet 25. november 2006 Jeg også. Og det høres veldig rart ut. Blir litt flau jeg da...
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. november 2006 #11 Skrevet 25. november 2006 Jeg også. Og det høres veldig rart ut. Blir litt flau jeg da... ← Ja, det høres merkelig ut. Men forundrer meg mer over "psykriatri" - hvor i all verden får folk den ekstra r'en fra? .klø:
Gjest gjesta Skrevet 25. november 2006 #12 Skrevet 25. november 2006 Syns det er pussig å høre noen si "sykiatriker". Mange som uttaler det sånn. Gudene vet hvorfor.
Gjest Bellatrix Skrevet 25. november 2006 #13 Skrevet 25. november 2006 Har aldri hørt noen uttale p'en. :klø: ← Jeg hadde en foreleser som gjorde det. Det hørtes helt feil ut. Sykiatri skal det uttales.
aline Skrevet 25. november 2006 #15 Skrevet 25. november 2006 (endret) psykriatriker.... nei, sier ikke det, bare syntes det hørtes festlig ut i hodet mitt.. sier sykiatri, sykolog, sykiatrisk, sykisk etc etc. Endret 25. november 2006 av aline
Rainbow Brite Skrevet 25. november 2006 #16 Skrevet 25. november 2006 Å hjelpes! Dette minner meg om en drita jente fra østerrike jeg traff på backpacking. Jeg snakket om psykologi, og hun så dumt på meg å spurte: "What's (p)sychology?" Jeg: "You don't know what (p)sychology is?" Henne: "What's (p)sychology?" Jeg: "Basically it's the study of the human mind and behaviour" Henne: *tomt uttrykk* --pause-- Henne: "Oh! You mean PPPPsychology?!" Jeg: "It's called (p)sychology" Henne: "I've never heard of (p)sychology, you must mean PPPsychology!" *tomt uttrykk* Jeg: setter meg et annet sted. Dumme brød! Så svaret er: Sykiatri, Sykiatrisk, Sykiater, Sykologi, Sykolog!
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2006 #17 Skrevet 25. november 2006 (endret) På norsk kan man si både 'psykologi' og 'sykologi': psyko- pref (utt (p)syko-; av gr psykhe 'sjel') som angår bevissthetslivet, sjele-, sinns- Men den "korrekte" uttalen er psykologi, som kommer fra den greske bokstaven psi. Det er vel bare i Nord-Europa at man har beveget seg så langt vekk fra opprinnelsen at p'en er forsvunnet. Jeg har forøvrig fått samme reaksjon som Rainbow Brite fra en franskmann da jeg sa 'sykologi'. Og Cephalus skal uttales 'Kseffaluss' Endret 25. november 2006 av Cephalus
Gjest gjesta Skrevet 25. november 2006 #18 Skrevet 25. november 2006 Og Cephalus skal uttales 'Kseffaluss' ← Jeg trodde en latinsk uttale av Cephalus skulle være noe sånt som Kefalos? Ikke at det spiller så stor rolle at det gjør noe.
Rainbow Brite Skrevet 25. november 2006 #20 Skrevet 25. november 2006 Jeg trodde en latinsk uttale av Cephalus skulle være noe sånt som Kefalos? Ikke at det spiller så stor rolle at det gjør noe. ← Jeg leser det som "sefalåos" jeg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå