Gå til innhold

Kastrere hannhund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er argumentene for/mot?

Hva er best alder å gjøre dette isåfall?

Hvis hunden er i overkant bråkjekk mot andre hunder (særlig hanner) innbiller jeg meg at det vil hjelpe å kastrere. Kan egentlig ikke se noe ulempe, siden han ikke skal brukes i avl....

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Vår hund ble kastrert fordi hormonene løp løpsk de luxe, - vi delte hus med ei sur gammel tispe m/løpetid og en bestemt eldre hannhund da han var ca 6mnd gammel. Da vi beskrev oppførselen til hunden anbefalte Veterinæren kastrering. Han har blitt roligere, - og skjønner ikke helt hvorfor andre hunder driver og markerer og styrer rundt disse damene. Men det hender han løfter litt på bakfoten for å markere litt han også da. Jeg mistenker ham for å gjøre det bare fordi de andre gjør det.

Så voldsomt mange argumenter for og mot har jeg vel egentlig ikke. Innbiller meg at det er ganske vanlig i enkelte utland?

Skrevet

Henvend deg til en veterinær og diskuter saken med vedkommede. :)

Mange hanner blir mye roligere så det kan absolutt være en fordel.

Skrevet (endret)

Hei!

Vi kastrerte hunden vår fordi hormonene løp løpsk og han brummet fælt mot andre hannhunder.

For å kastrere hunder i Norge, kreves imidlertid en grunn, og de fleste veterinærer godtar årsaker som jeg beskrev ovenfor (dette kan imidlertid varerie fra veterinær til veterinær). For å ha ønsket virkning bør hunden heller ikke være for gammel (da atferden gjerne "setter" seg i hodet også), desto yngre, desto bedre.

Dersom du vil kastrere hunden din p.g.a. at han er agressiv mot andre hannhunder, vil jeg anbefale å få litt større tyngde under påstanden om at dette skyldes hormoner og ikke atferd som kan trenes bort. Kastrering bør ikke være en lettvindt løsning, da det ikke er bare-bare og legge en hund i narkose på operasjonsbordet. Hadde jeg vært deg, ville jeg oppsøkt en atferdsspesialist (/hundeinstruktør) for å finne årsaken til problemet, samt diskutere grundig med veterinær (gjerne flere) før du tar din beslutning.

Vil imidlertid tilføye at kastrering virkelig hjalp på hunden vår - nå er han snill som engel!

Edit: Glemte å tilføye at uønskede bivirkninger ved kastrering kan være mobbing fra andre hunder p.g.a. at den kastrerte blir kjønnsløs. Hannhunder kan ha en tendens til riing, tisper kan bli litt ufyselige (skarpe). Vi har forøvrig ikke opplevd noe særlig av dette.

Endret av Betsy
Skrevet

Jeg stiller meg personlig skeptisk til kastrering så sant man ikke har en hund som har hormoner som beviselig er høyere enn normalt, og som dermed har behov for det. Hvis hunden har et normalt hormonnivå så mener jeg det er bedre å trene hunden fra den er valp slik at den takler å gå forbi/møte andre hunder. Kastrering kan lettes brukes som den "lette utveien" i stedet for å ta arbeidet med trening.

Dette fordi jeg personlig mener det er uetisk å endre dyr slik at de passer til oss i stedet for at vi mest mulig skal tilpasse oss dyret. Det å eie et dyr innebærer selvsagt i seg selv en endring fra naturlig livsførsel, og nettopp derfor mener jeg det er viktig å la dyrene så langt som praktisk mulig få leve så naturlig som mulig. For mennesker som har et annet etisk syn, så forstår jeg at kastrering er en god løsning.

Skrevet

Jeg er i prinsippet enig med Tabris.

Men slik som i vårt tilfelle, hvor vi brukte måneder med alskens treningsmetoder (ikke vold selvfølgelig) i samråd med flere instruktører på å trene bort unotene uten resultat, fant vi ut at kastrering var verdt et forsøk.

Og for hunden, som var så usannsynlig stresset, ser det ikke ut som om han har tatt noen skade. Han er fortsatt like glad og leken som før, men hormonstresset er borte. I og med at han aldri kommer til "å få seg noe" uansett, da han ikke er noe avlsdyr, føler jeg det er bedre for han og leve lykkelig uvitende enn å plages med sine sterke drifter daglig.

Skrevet
Hei!

Vi kastrerte hunden vår fordi hormonene løp løpsk og han brummet fælt mot andre hannhunder.

For å kastrere hunder i Norge, kreves imidlertid en grunn, og de fleste veterinærer godtar årsaker som jeg beskrev ovenfor (dette kan imidlertid varerie fra veterinær til veterinær).

Stemmer at det er veterinær som gir dispensasjon til å kastrere, siden det faktisk i utgangspunktet er forbudt å kastrere hunder i Norge. Men nå var det jo også forbudt å kastrere katter også inntil for ikke så lenge siden (1993). Og det er litt ulikt syn blant veterinærer ang dette (særlig et generasjonsskille).

I alle andre land enn Norge er det mye mer utbredt å kastrere hunder enn i Norge. Personlig ser jeg ikke hva som er så bra med å la hundene gå rundt med gjentatte løpetider og ukontrollerte hormoner. Vi lar dem gå rundt sprengkåte, men de får ikke leve ut kjønnsdriften fullt ut. Tenk dere selv hvis dere var sprengkåte men ikke kunne gjøre noe med det. For meg synes det mye bedre å fjerne hele årsaken til driftene. Og hunder har jo heller ikke noe klimakterium, så mange må slite med løpetider fram til de dør. Jeg tror nok det kommer en holdningsendring i Norge også, men det tar alltid veldig mye lenger tid her. Jeg vet mange er enig med meg, og jeg vet mange er uenig. (Jeg vet jo også at det finnes mennesker som er imot kastrering av katter, uten at de klarer å argumentere for det synet).

:)

Skrevet
I alle andre land enn Norge er det mye mer utbredt å kastrere hunder enn i Norge. Personlig ser jeg ikke hva som er så bra med å la hundene gå rundt med gjentatte løpetider og ukontrollerte hormoner. Vi lar dem gå rundt sprengkåte, men de får ikke leve ut kjønnsdriften fullt ut. Tenk dere selv hvis dere var sprengkåte men ikke kunne gjøre noe med det. For meg synes det mye bedre å fjerne hele årsaken til driftene. Og hunder har jo heller ikke noe klimakterium, så mange må slite med løpetider fram til de dør. Jeg tror nok det kommer en holdningsendring i Norge også, men det tar alltid veldig mye lenger tid her. Jeg vet mange er enig med meg, og jeg vet mange er uenig. (Jeg vet jo også at det finnes mennesker som er imot kastrering av katter, uten at de klarer å argumentere for det synet).

:)

Nettopp!

Men på den annen side synes jeg det er viktig at folk er klar over at kastrering ikke er noen "hokus-pokus-greie". Særlig agressivitet mot andre hunder kan godt også være innlært atferd (og ikke hormon-betinget), og da har ikke kastrering noen særlig hensikt mot det problemet.

Skrevet

Jeg har en 2,5 år gammel hannhund jeg vurderer å kastrere, fordi jeg tror det ville vært bedre for ham. Han blir så stresset av løpetid i nabolaget (og vi bor i en by, så det er omtrent konstant), traver rundt og piper og piper, og ute vil han ikke gå tur, kun stå og slikke i gresset, så jeg må slepe ham med meg hvert skritt, og det er ganske tungt med en 45 kilos hund... (ca verdens lengste setning, det der)

Skrevet
Personlig ser jeg ikke hva som er så bra med å la hundene gå rundt med gjentatte løpetider og ukontrollerte hormoner. Vi lar dem gå rundt sprengkåte, men de får ikke leve ut kjønnsdriften fullt ut. Tenk dere selv hvis dere var sprengkåte men ikke kunne gjøre noe med det.

Enig med deg her!

Katter er det jo veldig vanlig å kastrere/sterilisere, så hvorfor ikke hunder? Det har jeg aldri helt skjønt... Har de vondt av å bli kastrert?

Jeg har en 2,5 år gammel hannhund jeg vurderer å kastrere, fordi jeg tror det ville vært bedre for ham. Han blir så stresset av løpetid i nabolaget (og vi bor i en by, så det er omtrent konstant), traver rundt og piper og piper, og ute vil han ikke gå tur, kun stå og slikke i gresset, så jeg må slepe ham med meg hvert skritt, og det er ganske tungt med en 45 kilos hund... (ca verdens lengste setning, det der)

Samme med min hund... Han mister helt hodet når det er tisper med løpetid i nærheten. Og den slikkinga av gresset irriterer meg. :frustrert:
Skrevet

Nei, som sagt, for dem som ikke mener det er etisk tvilsomt å gjøre inngrep på dyr for å tilpasse dem våre behov, så har jeg ingen problemer med å forstå at kastrering er en flott løsning.

Kastrering er katt er forøvrig en annen diskusjon, som jeg ikke vil gå inn på her, for ikke å gå altfor off-topic fra trådstarters emne.

Skrevet

Jo, jeg synes det er etisk tvilsomt å gjøre inngrep på dyr for å tilpasse dem våre behov. Men nå er det jo min skyld at hunden ikke får leve ut sin kjønnsdrift, så da mener jeg det er bedre at han ikke har behovet, siden han aldri får gjort noe med det, og det plager og stresser ham. Synes ikke akkurat kastrering kan sammenlignes med f.eks. å kupere ører fordi det er "penere".

Når det er sagt, så er den slikkingen i gresset :frustrert: , ja!

Skrevet

I en ulveflokk er det bare lederparet som får pare seg. Dermed er det faktisk riktig i følge hundenes natur at menneskene som eier dem får ha sex, men ikke dem. Men, som sagt, hvis hormonene er unaturlig høye så blir situasjonen enn annen.

Skrevet
I en ulveflokk er det bare lederparet som får pare seg. Dermed er det faktisk riktig i følge hundenes natur at menneskene som eier dem får ha sex, men ikke dem. Men, som sagt, hvis hormonene er unaturlig høye så blir situasjonen enn annen.

Men nå er naturen veldig brutal, og verken vi mennesker eller kjæledyra våre er en del av det naturlige utvalg mer. I naturen dør hunder av farlige virussykdommer bare noen år gamle. I naturen har de ikke mange løpetider, når vi mennesker holder dem i live så lenge må de gå gjennom uforholdsmessig mange løpetider.

jeg synes det er riktig å gripe inn i naturen når det er til det bedre for hunden: å vaksinere hunden, behandle den med antibiotika når den er syk og å kastrere den ser jeg på som at den får det bedre enn tilstanden ute i naturen. Å legge hunden under kniven for å utføre plastisk kirurgi er ikke til hundens beste, men kun for eierens del.

Jeg tror uansett det kommer en endring i Norge etterhvert også. Vi er redde for å få amerikanske tilstander der de opererer ut klørne på kattene, og plastikkopererer hundene sine. Men å kastrere dyr er ikke i samme kategori, tvert imot.

Skrevet

Jeg har nok et litt annet syn på dette med dyrehold-etikk, så vi får kanskje bare være enig i å være uenige. (En gammel frase, jeg vet). ;)

Skrevet
Jeg har nok et litt annet syn på dette med dyrehold-etikk, så vi får kanskje bare være enig i å være uenige. (En gammel frase, jeg vet). ;)

Helt OK å være uenig, det har jeg skjønt at vi er ;)

Det jeg synes er så underlig er at disse kastreringsmotstanderne ikke klarer å argumentere fpr synet sitt, annet enn at "det er imot naturen". Men med det argumentet uten noen annen begrunnelse og utdyping er et argument imot det å ha kjæeldyr i det hele tatt. Greit å ha forskjellig syn, men man bør kunne begrunne det utover en tom frase som i seg selv ikke er en begrunnelse uten videre utdyping.

Skrevet

Jeg beklager om min begrunnelse ikke er mer enn en "tom frase" for deg, men det er faktisk et ganske viktig etisk syn for min del.

Ja, jeg er enig i at i siste instans vil et slikt etisk syn bety at man ikke har kjæledyr i det hele tatt, og det er en holdning jeg heller mot selv om jeg pr. i dag ikke vil være i stand til å etterleve den fullt ut selv.

Jeg startet en tråd på Kjæledyr-forumet her for en liten stund siden som går litt på dette. Jeg linker til den her for ikke å gjenta meg selv for myeFolks holdninger til kjæledyr

Et utdrag fra det innlegget som går direkte på dette:

"Vi vil gjerne ha katt, men vi holder den inne om natten fordi vi er redde for nattdyret... eller enda verre: holder den som innekatt, fordi vi det er tryggest. Argumentet er også at "det er så trafikkert og farlig her jeg bor" - som om det å ha et dyr er en menneskerett.

Vi vil ha fugl og smågnagere. Dette er dyr som beveger seg en del, gjør fra seg der de går og står (eller flyr) og egner seg derfor ikke særlig bra som kjæledyr - derfor stapper vi dem i små bur fordi de er søte å se på.

Vi kler opp hunden og katten i menneskeklær og tar "søte" bilder for vår underholdningsskyld. Vi snakker til langhårete katter og små hunderaser som om de skulle vært babyer, og behandler dem som teddybjørner. De som gjør det burde heller ha skaffet seg sistnevnte, etter min mening.

Vi vil stille ut hunden, og avler på det som menneskeheten anser som "vakkert" til enhver tid, noe hunden må lide under - mye opphold i reisebur, mye stress på hundeutstilling, arvelige sykdommer, lever store deler av livet i bur hjemme osv. (Jeg er prinsipielt ikke motstander av hundeutstillinger og rasestandarder. Egentlig er det en veldig bra ting, men det har sklidd ut pga vår forfengelighet og ønske om underholdning, og det er hundene som lider under det)."

Jeg mener dyr fortjener respekt fordi de har en verdi i seg selv. Ikke fordi de er søte, nyttige eller "snille", men kun fordi de har en verdi i seg selv. Det å synes kattunger er søte og å klappe en hund på hodet er ikke nok for å respektere dyr i mine øyne. Det er snakk om holdningen som ligger bak.

Respekt for dyr dreier for meg seg om at man respekterer deres egenart, og lar dem leve så naturlig som realistisk mulig så lenge man faktisk har kjæledyr. Det å kastrere en hannhund fordi man sliter med å trene den eller fordi man irriterer seg over at den slikker på gresset er for meg ikke grunn nok, rent etisk sett. Som sagt, hvis hunden har hormonelle forstyrrelser eller ubalanse, så blir det en sykdom. Det er selvsagt noe helt annet.

Men jeg har ikke problemer med å forstå at de som ikke har et slikt etisk syn ikke er enig. For mange vil tanken om at "det skader ikke hunden, den får det bedre" være det beste argumentet. Det er ikke det for meg. Det er av samme grunn jeg er motstander av at katter skal få vegetarmat hvor det proteinet de trenger er kunstig fremstilt. Det skader ikke katten, og det kan godt være den synes maten er kjempegod, men for meg blir det etisk feil. Selv om jeg personlig altså ikke spiser industrikjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...