Gå til innhold

50- 60-talls teakmøbler

Loppefrø

Anbefalte innlegg

Dere vet sånne teakmøbler som var poppis på 50/60 tallet; stuebord, skjenk, settebord osv?

Hvordan behandler man disse?

Jeg har noen settebord som har stygg overflate (riper/falmet), men jeg har lyst til å få dem pene igjen slik at de kan få komme ned fra loftet. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å friske opp overflaten? Det viktigste er å få bort ripene, de er ikke dype, men de er lyse, så hvis jeg kunne fått dem mørkere ved bruk av en olje eller noe så tror jeg det ville blitt bra.

Mener å huske at moren min skurte med stålull og satte de inn med ett eller annet, men for meg virker det som om møblene er lakket og da er vel neppe skuring lurt?

Og er alle slike møbler i teak, eller er det bare den eksklusive varianten som er det og så finnes det en haug med etterligninger som ser ut som teak, men som er noe helt annet?

Som dere skjønner er jeg totalt grønn på akkurat denne tresorten, men håper på at noen her inne har litt peil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke noe om etterligninger og greier, men jeg husker jeg fikk beskjed av mammaen min da jeg var liten om å smøre inn sminkebordet i teak med teak olje rett og slett.. tror det skal være mulig å finne ibutikken. Kan kanskje vaske med grønnsåpe først? Husker alle riper og slikt forsvant da.

:) håper dette kan være til litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Skal prøve å få fatt i teakolje og se hvordan det går. Men overflaten virker ikke typisk oljet, den virker hardere og blankere. Men ikke helt typisk lakket heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at sminkebordet mitt så litt skinnende ut, men som du sier ikke helt lakket... Du kan kanskje spørre i butikken for sikkerhetsskyld...ta med ei skuff eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusset opp et stuebord i teak som var veldig slitt (hakk, riper, ringer etter kaffekopper ++) og ble veldig fornøyd med resultatet. Først pusset jeg bordplaten med fint sandpapir, brukte pussemaskin. Pusset bordbeina med samme type sandpapir, da for hånd. Så lakket jeg det med en lakk jeg fikk anbefalt. Nå ser bordet helt nytt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste teakmøbler er oljet, det finnes noen "billigere" varianter som er lakket, men i hovedsak så ser du lett hvilken overflatebehandling det har (og hvis du prøver å olje det så ser du i hvertfall det). Teak er et fett treslag. Skal du behandle det så bør du pusse overflaten lett (de fleste møblene fra denne perioden er finerte så de tåler ikke grovpuss), og deretter sette inn med olje. Teakolje er en sak, vi har stort sett brukt den oljen vi har hatt for hånden, inkl olivenolje, har fikset flere overflater på bord, stoler og annet i både teak og palisander.

Jeg anbefaler ikke å lakke teakmøbler, synes ikke det blir like pent som olje (+ at dersom du får hakk i et oljet bord så er det lett å fikse, lakker du det så må du gjøre hele jobben på nytt igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd meg med litt møbelolje på overflaten, den preller ikke av, så da virker det ihvertfall ikke som om det er lakket.

Skal kjøpe litt fint sandpapir i morgen, tror det er best å få jevnet overflaten litt før jeg oljer.

Takk for svar, forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med prosjektet! Det som er viktig å være klar over før du evt. skal pusse eller slipe, er p, møblene dine er finer eller heltre. Er de finer, vil de ofte ikke tåle mye pussing eller sliping, men lettt pussing med veldig fint sandpapir skulle gå bra.

Har selv lekre sekstitalls teakmøbler på sommerstedet vårt, og behandler dem jevnlig med teakolje en - to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teakolje fungerer greit, og det blir så fint etterpå. jeg kjøpte et skikkelig stygt teakbor på fretex til å ha på hytta, og det ble skikkelig flott etter en omgang med litt sandpapir og teakolje....

...når det er sagt, så blir de flest ubehandlede tresorter finere av litt olje av og til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...