Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nyskole er en helt annen måte å drive skole på enn den vanlige grunnskolen. Nå lurer jeg på hvor kjent dette konseptet er. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nyskole er skole uten lærepress og konkurranse. Alle vet hvor nyskjerrige små barn er, og hvor mange tusen spørsmål en tre fire og fem åring har. Når barna begynner på skolen blir deres entusiastiske nyskjerrighet undervurdert, og istedet blir de satt under et opplæringsystem, som følger et bestemt pensum. Dette systemet er to hundre år gammelt, og grunnprinsippet er nøyaktig det samme den dag i dag.

Læring blir hemmet av ensidig itellektuelt press.

Deres glødende nyskjerrighet svinner etterhvert hen i all informasjon de på tillære seg på kunstig vis. Og mange får knekt selvtilitten allerede tidlig i systemet av den konkuranseånden som framprovoseres i skolene. Deres kunnskaper blir hele tiden satt opp mot andres, og i et veldig begrenset omfang.

Nyskole er skole hvor barnas interesser blir dyrket fram, og erfaringer viser at ikke bare lærer de mer, de lærer ting skikkelig. Barn interesserer seg for verden de lever i, de vil gjerne lære noe hele tiden.

Skolen er en resurs som er der for å møte barnas behov for å lære. Å knytte mellommenneskelige bånd er også en viktig og naturlig del av skolens konsept.

Skolen er et demokrati hvor alles stemmer blir hørt, og lærerene ikke har lærerrom.

Et lite sitat fra boken "Ny skole -for lærelyst og livsglede" av Mosse Jørgensen

"I den nye skolen kan et barn arbeide og leke alene på sitt eget nivå.

Et annet barn kan arbeide eller leke sammen med kamerater eller lærere etter behov. Vanligvis vil barn danne forskjellige grupper for å søke kunnskap

på bestemte områder, eller for å arbeide med et prosjekt. Disse gruppene vil kunne spenne over flere alderstrinn. Barna søker sammen og finner en egnet lærer.

Gruppene kan vare over forskjellige tidsrom etter behov. "

En elev som gikk ut av Nyskolen i danmark sa det så fint. "Jeg vet hva jeg kan, og jeg kjenner meg selv."

Det var veldig kort om Nyskole.

Endret av Yrjenia
Skrevet
Nyskole er skole uten lærepress og konkurranse. Alle vet hvor nyskjerrige små barn er, og hvor mange tusen spørsmål en tre fire og fem åring har. Når barna begynner på skolen blir deres entusiastiske nyskjerrighet undervurdert, og istedet blir de satt under et opplæringsystem, som følger et bestemt pensum. Dette systemet er to hundre år gammelt, og grunnprinsippet er nøyaktig det samme den dag i dag.

Læring blir hemmet av ensidig itellektuelt press.

Deres glødende nyskjerrighet svinner etterhvert hen i all informasjon de på tillære seg på kunstig vis. Og mange får knekt selvtilitten allerede tidlig i systemet av den konkuranseånden som framprovoseres i skolene. Deres kunnskaper blir hele tiden satt opp mot andres, og i et veldig begrenset omfang.

Nyskole er skole hvor barnas interesser blir dyrket fram, og erfaringer viser at ikke bare lærer de mer, de lærer ting skikkelig. Barn interesserer seg for verden de lever i, de vil gjerne lære noe hele tiden.

Skolen er en resurs som er der for å møte barnas behov for å lære. Å knytte mellommenneskelige bånd er også en viktig og naturlig del av skolens konsept.

Skolen er et demokrati hvor alles stemmer blir hørt, og lærerene ikke har lærerrom.

Et lite sitat fra boken "Ny skole  -for lærelyst og livsglede" av Mosse Jørgensen

"I den nye skolen kan et barn arbeide og leke alene på sitt eget nivå.

Et annet barn kan arbeide eller leke sammen med kamerater eller lærere etter behov. Vanligvis vil barn danne forskjellige grupper for å søke kunnskap

på bestemte områder, eller for å arbeide med et prosjekt. Disse gruppene vil kunne spenne over flere alderstrinn. Barna søker sammen og finner en egnet lærer.

Gruppene kan vare over forskjellige tidsrom etter behov. "

En elev som gikk ut av Nyskolen i danmark sa det så fint. "Jeg vet hva jeg kan, og jeg kjenner meg selv."

Det var veldig kort om Nyskole.

Høres omtrent ut som L97 på sosionomspråk. Same shit, new wrapping.

Skrevet

Jeg hadde -aldri- sent mine unger på en slik skole. Hvis barna bare skal lære ting de er nysgjerrige på og synes er morsomme, ville mange endt opp med svært dårlige kunnskaper på viktige områder i livet. Det er mye som er nødvendig å kunne noe om, selv om man synes det er dritkjedelig.

Skrevet

Aldri hørt om det før. Men etter å ha lest hva du skrev om det Yrjenia, synes jeg det ligner på Steinerskolen?

Men jeg tror ikke nødvendigvis dette er mere utviklende for barna..

Skrevet (endret)

Dessuten tror jeg at konkurranse bare er sunt.

edit: Herlighet altså :overrasket: jeg skrev konkurranse med en R.) :ler:

Endret av loffen
Gjest Hedda Gabler
Skrevet
dessuten tror jeg at konkuranse bare er sunt.

Den norske skolen har jo nettopp fått kritikk for å tone ned konkurranse for at alle skal være så like som mulig.

Mange meninger om skole, og svært mange som mener noe har lite peiling på hva som faktisk foregår i klasserommene i dag. At skolen har forandret seg dramatisk på 200 år kan det vel ikke være tvil om!

Skrevet

Nå er jeg generelt imot å sende ungene på skole som ikke er i nærmiljøet. De mister forhold til venner i nabolaget, et har jeg sett eksempler på her, en jente som gikk på den internasjonale skolen, selv om den skolen ikke er så langt unna her, var det sjelden vi så henne ute med de andre ungene i gata. Tror de mister noe vesentlig i oppveksten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...