Gå til innhold

Dine beste tips for soverutiner hos baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, jeg vil så gjerne ta kveldene tilbake! Sønnen vår er snart 3 mnd., og vi er ikke en gang i nærheten av å ha noen soverutiner for ham enda. På dagtid fungerer det sånn tålelig, men vi begynner å bli ganske slitne av at han ikke sovner før nærmere halv ti om kveldene. Da har han gjerne vært våken hele ettermiddagen og kvelden. Har også en datter på 2 år, og jeg kan ikke huske at vi sleit så mye med kveldsrutinene hennes. Det som ofte skjer er at han enten sovner ved puppen eller ved at vi bærer ham litt rundt, så legger vi ham i senga si, og så våkner han igjen etter 5-10 min. Prøver da å roe ham ned uten å ta ham opp av senga, men det går ikke. Han bruker smokk, men det fungerer heller ikke å gi ham denne. Resultatet blir ofte at vi tar ham opp igjen, og da har vi det gående...

Jeg vil gjerne ha noen gode tips! Mulig vi er litt utålmodige siden han fremdeles er veldig liten, men nå kjenner jeg at det kunne vært deilig med litt "fri" på kveldene igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lille er 2 mnd i dag, har hatt en "rutine" de to siste ukene som fungerer ganske bra! Det skal nevnes at han bruker smokken da, men det kan hende det går uten? Anyway... Har en Ole Brum varmeflaske fra apoteket som jeg legger i senga hans slik at det er varmt der han skal ligge, og så ligger den ved siden av han når han sover. Kveldsstellet tas når han begynner å bli trøtt - mellom kl. 18.30 og 19. Han får kveldsmåltidet inne på soverommet, har ikke noe lys på. Legger han mens han ennå er våken, slik at han ikke lurer på hvor han er når han våkner igjen ;) Han har det relativt trangt, har lagt en stor pute ovenfor hodet hans med et trekk som jeg har brukt et par netter (kanskje det hjelper at han lukter meg?) og som sagt bamsen ved siden av seg.

Jeg hadde aldri trodd det gikk, men han godtok det fra dag 1! Vi må frem og tilbake noen ganger for smokken eller bare for å vise at vi er der, men han gråter aldri.

I går sovnet han rundt halv åtte, det er veldig deilig ja :Nikke:

Skrevet

Synes Windy hadde veldig gode innspill å komme med. Vi gjør omtrent det samme for vår gutt på 11 månder. (han får flaske og ikke pupp, men det kan du jo se bort ifra)

- skift til pysj ca kl. 19

- flaske i stuen med rolig stemning, dvs ikke tv med høyt volum etc.

- tannpuss

- natt natt til den forelderen som ikke skal legge

- inn på rommet, hvor vi allerede har gjort i stand, dvs kun nattlampe, kjølig og sengen klar. Så slipper han å bli nyskjerrig på hva som skjer hvis vi må begynne å ordne sengen etc.

- sitte på fanget i godstolen ved siden av sengen og synge nattasang (samme sang hver kveld, brukes kun v legging)

- når han begynner å glippe m øynene legger vi han ned og ofte sovner han da av seg selv etter at vi har gått ut av rommet.

Det vi opplever som viktig er at det er rlig om kvelden når han skal legge seg. o at det samme skjer hver kveld.

Ellers har vi hatt stor glede av boken The no-cry sleep solution. nå er gutten vår eldre enn din, men boken tar for seg barn fra de er helt små, og presenterer en mye mer sympatisk måte å få orden på sovingen enn feks skrike-kur som helsestasjonene anbefaler.

tingeling

Skrevet

Kanskje han er overtrett? Her har det fungert absolutt best med faste sovetider. Og søvn avler søvn. Det er i alle fall helt sikkert ennå med vår på åtte måneder. Hun sover fremdeles to ganger i løpet av dagen, til sammen 2-3 timer. Første gang et par timer etter at vi har stått opp, og så igjen etter 3-4 timer.

Det er en god investering å bruke ei uke med vognturer på å få til et sovemønster på dagtid.

Ellers har vi hatt stor nytte av en bamse med livmorlyder, som virker beroligende på vesla. Den starter opp når hun gir fra seg lyder, og så roer hun seg av seg selv.

Men de endrer jo vaner hele tida disse knøttene. Her var det oppatlyst på alt i 3-4 månedersalderen, og så måtte vi starte på nytt for å lage rutiner igjen :forvirret:

Fru Nitha

Skrevet

Jenta vår er fem måneder nå, og fram til for to uker siden har hun lagt seg uten problemer hver eneste kveld. Nå har hun begynt å tulle masse, vil ikke sove, vil ikke være på soverommet, og vil ikke engang ligge i lekegrinda eller på et teppe på gulvet når det er kvelden. Tydelig at hun er trett, men sove skal hun ikke. *sukk*

• 4 år senere...
Gjest Adele
Skrevet

Min sønn er 9 mnd, og vi har sklidd helt ut av rutiner, nå vil han bare sove når JEG skal sove, puh det er en evig kamp!!! Trenger hjelp, råd tas i mot med STOR takk:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror rett og slett at noen barn sover mindre enn andre, og har vanskeligere for å skille dag og natt. Uavhengig av hva foreldrene prøver.

Ungen min er nå 14 månender og sover ikke på dagen lenger. Det har han ikke gjort siden han var rundt året. Og tro meg, det er ikke morens valg! ;)

Da han var noen få måneder var det ikke uvanlig at han holdt det gående i 6 - 7 timer, sovnet halv 3 på natta osv. Til tross for dette har det vært veldig lite sutring og skriking.

Jaaa, jeg savner alenetid. Men jeg har bare insett at sånn er det. Det går seg heldigvis mer og mer til, når det f.eks. ikke oppvåkning hver time, natta gjennom.

Gjest Adele
Skrevet

Jeg føler at han er altfor nysgjerrig til å ha tid til å sove, skal ha med seg alt, så når vi går å legger oss er han overtrøtt, bare sutring og alt er helt forferdlig, skal begynne på jobb om 6 uker og ønsker å ha rutiner innen det, siden jeg jobber litt kveld også, hadde vært deilig å hatt litt alene tid når en kommer hjem etter jobb;)

Skrevet

Vi har gjort mer eller mindre det samme som windy, tror vi begynte allerede rundt 6 uker eller noe der omkring, h*n er nå snart 3,5 mnd.

Ikke sett noe fast tid å begynne med, men se når h*n er trøtt og survete på kvelden. Gjør fast kveldsstell da. Jeg har som regel gitt et bryst før stellet og det siste i senga på soverommet etter stellet. Har også fast rutine på å gi D-dråpene på kvelden på soverommet, før h*n får siste brystet.

Etter å ha rapet/gulpet legger jeg h*n rett ned, gir smokken hvis h*n vil ha den, sier natta og går. Må som regel inn et par ganger og dytte inn smokken igjen, h*n sovner i løpet av en halvtime. Hvis h*n sutrer med smokken i munnen, stryker jeg h*n bare litt på panna, over øynene og på kinnet og går igjen.

I begynnelsen la vi h*n så h*n var i seng til ni, det passet med når h*n var trøtt og "klar" for å legges. Nå begynner jeg kveldsstell seinest 18.30, og h*n sovner da en gang mellom 1900 og 1930. Det er veldig deilig! :)

Lykke til med leggingen! :)

• 1 år senere...
Gjest Elisabeth
Skrevet

Min søn på 3 mdr. har været plaget af kolik, søvnbesvær og behov for at være hos os. Det har taget hårdt på kræfterne, fordi han ikke vil sove i sin barnevogn, bruge sut (smok) og kun vil falde i søvn i vores arme. Vi har prøvet alt muligt, uden held - men så igår skete det umulige! jeg lagde ham i liften inden han blev overtræt, downloadede app "sleep baby sleep" og lagde min Iphone ned til ham, så satte jeg liften ovenpå en gyngevugge og prøvede at give ham sutten - og pludselig blev øjnene tunge og han sov. det har han nu gjort 5 gange. det er FANTASTISK!

han sover kun 45 min. men det må vi arbejde på at ændre senere.

Om aftenen kommer vi ham i bad på ca samme tidspunkt (20.30) - vi synger og er længe om at pusle ham, han får nattøj på og så ammer jeg indtil han sover. det har fungeret fint i en måned.

Vi prøver at synge de samme sange, bruge Weleda Lavendel bademelk osv, så der er mest mulig rutine.

Skrevet

Jeg synes det var tidlig å forvente faste leggerutiner når barnet er 3 mnd. Fikk beskjed av HS om at en ikke kunne lære barnet noe før det er ca 3 mnd.

Noen barn sover rundt uten mat når de er 2 mnd, men dette er unntaket. Det går for all del å prøve, men tror ikke en skal forvente at det går. Vi legger vesla enda nårvi går og legger oss da hun har en lang våkenperiode mellom ca 19 og 22. Så får vi prøve å endre på det etter hvert som hun blir trett tidligere på kvelden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...