Gå til innhold

Allergi mot katten

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er dessverre allergisk mot katter og reagerer på Snupi. Det var meningen at vi bare skulle ha henne midlertidig, men den er blitt her... Det er veldig givende å ha henne, men jeg er allergisk. Barnet til venneparet som kom med katten hit er også allergisk, og min allergi er bagatellmessig hvis jeg skal sammenligne meg med et barn som nesten ikke kan puste pga. astmaanfall. Jeg har ikke astma og det renner ikke av øynene, men jeg blir tett og hoster mye.

Jeg har testet meg nå, og prøven slo ut på katt.

Kan vi lage et eget katterom og avhjelpe allergien litt? Og bør vi ta i mot enda en katt slik at hun har selskap? Det blir en omplasseringskatt hvis det blir aktuelt, eller klarer hun seg alene? Er det best med en sterilisert hunnkatt eller en hanne?

Vi har også et isolert gammelt oppvarmet fjøs i hagen, der vi kan lage det til for to katter. Nå bruker mannen min fjøset til hobbyverksted og lager, men det er god plass til ett par katter der.

Katten er sterilisert og vi har forsøkt å gi henne bort, men det er ikke enkelt og avlivning er ikke et alternativ så lenge det finnes andre løsninger. Men hva må jeg tenke på og ta hensyn til hvis jeg lager det til for to katter i fjøset?

Endret av mata
Videoannonse
Annonse
Skrevet

syntes det høres helt greit ut å katter i et uthus, men pass på at de blir ofte kost og lekt med, så de ikke ender opp som "villkatter"

Skrevet

Har du prøvd det middelet(husker desverre ikke hva det heter) som man kan ha i pelsen på dyr for å prøve å avhjelpe allergi?

Løsningen du regisserer høres forøvrig grei ut, men faren med det er at pus begynner å vandre på jakt etter selskap. Jeg har en nabo med et par katter som gjerne blir plassert i kjelleren ved ferier osv. og når det skjer ligger de nærmest konstant utfor døra her og er helt ville når de kommer i kontakt med folk.

Skrevet

De vil ikke ende opp som villkatter. :) Det er derfor jeg tror at en voksen og sosialisert omplasseringskatt vil passe bedre enn en kattunge. Min mann er ikke allergisk og jeg er ikke så sterkt plaget av allergien at jeg ikke kan gi kattene mat, og litt kos og daglig oppmerksomhet. Rengjøring blir det verre med siden en støvsuger slipper ut partikler, men mannen min har sagt at han kan ta seg av støvsuging og han er nestne daglig på verkstedet som er i samme bygning.

Det går kanskje mot innkjøp av egen støvsuger og montering av kattedør slik at Snupi og en eventuell annen katt kan komm eog gå som de vil. Jeg er bare litt spent på om fjøset blir fritidsbolig for alle kattene i nabolaget og at vi til slutt trenger tilhenger for å kjøpe kattemat..

Jeg er ikke et kattemenneske, men Snupi er helt spesiell og en svært sjarmerende og bestemt dame.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om ett middel man kan ha i pelsen, men takk for tipset. Hvis noen vet produktnavnet, kan det være løsningen på hele problemet.

Kan katter begynne å vandre selv om de får daglig oppmerksomhet og mat og kan gå ut og inn som de vil?

Når vi drar på ferie og helgeturer, plasserer vi de på et pensjonat så de slipper å bli usikre på rutinene.

Skrevet

Ang. kattedør så får du vel kjøpt sånne med fotoceller eller og tilhørende halsbånd til katten slik at døra kun åpner seg når det er din katt som skal inn.

Jeg googlet litt og fant det middelet jeg snakket om. Det heter Petal Cleanse. Det står litt om det her: http://www.woofnwhiskers.com/info-store/petal-cleanse.htm

(fås også i Norge)

Skrevet
Har du prøvd det middelet(husker desverre ikke hva det heter) som man kan ha i pelsen på dyr for å prøve å avhjelpe allergi?

petal cleanse

Kjøpes hos veterinær eller dyrebutikk. Du har også en mulighet

Elelrs finnes det allergivennlige raser:

sibirkatt

Bengalkatt regnes også som allergivennlig.

men nå vet jeg jo ikke om noen har lyst til å selge deg en katt hvis du ikke har lyst til å ha den i hus.

Skrevet

Jeg har lyst å ha Snupi i hus og noen ganger skal hun få komme inn, men jeg reagerer på katter og alternativet er avlivning. Omplassering er forsøkt. Derfor vurderer jeg å skaffe en omplasseringskatt som selskap til Snupi og gi den et hjem. Jeg tror jeg kan gi en hjemløs katt et bra hjem her hvis ting blir lagt til rette og det er et overtall av katter som er til omplassering i distriktet.

Forresten må jeg takke for tips om kattedører og pelsmiddel som jeg absolutt skal prøve. Hvis det virker og Snupi kan være i hus slik hun er nå, skaffer jeg ikke enda en katt, fordi jeg har hørt at man kan reagere ulikt på forskjellige katter vedr. allergi og jeg vil ikke risikere en forverring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...