Gå til innhold

God oppskrift på stek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage middag til fem, og har lyst til å lage en treretter, med en eller annen form for stek som hovedrett. Er det noen som har oppskrift på en god måte å tilberede det på? Samme om det er lam eller storfe.

Jeg trenger også tips til vin som kan passe, en kald forrett og dessert...kort sagt tips til en kjempegod treretter med stek til hovedrett.

Takknemlig for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min alltid saftige stek lager jeg sånn:

Marinerer gjerne et døgn i forveien. Til storfe er jeg glad i rødvin og mye laurbær. Bruner steken godt rundt hele og setter i steketermometer. Steker på 120 grader til kjernetemperaturen er 60 for storfe og 65 for lam. Dette gjør jeg klart i god tid før middag. Steken pakkes inn i folie og et håndkle, og får hvile på benken i minst en time. Da er den nydelig rosa gjennom hele, og holder på kjøttsaften når du skjærer.

Skrevet

Takk for tips, Plym! Hvilket tilbehør og saus bruker du?

Skrevet
Takk for tips, Plym! Hvilket tilbehør og saus bruker du?

Jeg er veldig glad i en kraftig rødvinssaus. Denne er etter hukommelsen fra Tron Mois kokebok. Den bruker jeg til alle typer stekt rødt kjøtt.

Karamelliser 2 ss sukker i en gryte. når sukkeret er lysebrunt slår du i en halvflaske rødvin, og koker det ned til en sirup. Så tilsetter du 1/2 l kraft, og koker det ned igjen til halvparten. Smak til med salt og pepper. Så langt kan den gjøres klar på forhånd. Rett før servering visper du inn en god skje med smør. Sausen må ikke koke etter dette.

Til denne sausen er det godt med litt "fløtete" tilbehør. En litt eksklusiv potetmos, eller fløtegratinerte poteter, gjerne tilsatt litt stekte kantareller. Og

de grønnsakene du liker best. :)

Skrevet (endret)

Regner med det er söndagsmiddagen du sikter til og ikke fredagskosen, så da er det fortsatt tid...

Jeg har ikke peiling på stek, men vil gjerne komme med et par vintips.

Kraftig kost trenger en noe kraftig vin.

Er du glad i litt "eikesmak" er Gran Feudo et godt alternativ med en utolig bra relasjon pris / kvalitet! De har denne i Reserva og Crianza, men det er ikke automatisk slik at reservaen er bedre i kraft av å har vaert lagret lengre på eikefat. Det er nemlig forskjellig årgang på disse to vinene. Tror jeg har smakt begge (hvis det var disse årgangene da...) og jeg mener å huske at Crianzaen var best.

Om du / dere ikke er så glad(e) i tunge (Gran Feudo er absolutt ikke av de aller tyngste altså) viner lagret på eik, ville jeg gått for Austum. Denne har bare vaert lagret seks måneder på eikefat; og er fortsatt ung og frisk men med et innslag av vanilje i aromaen.

Håper det blir en vellykket middag! ;)

Endret av Amadea
Skrevet

Takk, begge to! Det er neste helg, så jeg tar gjerne imot flere tips. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...