Gå til innhold

Krumkaker

Smarties

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en krumkakeoppskrift etter min mor (som var kjent for sine gode krumkaker..), men har liksom ikke klart å få dem til slik hun gjorde.. (Har forsøkt et par ganger.) I den oppskriften står det at det skal være så og så mye sur fløte, og så og så mye søt.. Men jeg mener så tydelig å huske at hun brukte rømme også..!? Er det noen som har krumkakeoppskrifter med rømme i? (Mamma's ble alltid skikkelig tynne, porøse og sprø, og jeg mistenker at det var takket være denne rømmen...) Kan det være at mamma byttet ut noe av den sure fløten med rømme? (Hun lever ikke lenger, for de som lurer, så det er vanskelig å få spurt henne... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke oppskriften som vi vanligvis bruker her, men rømme er ikke en ingrediens i oppskriften vår. Og sprø blir de...

Fant en oppskrift på nettet som høres ganske lik ut som den jeg har hjemme:

Krumkaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min favorittoppskrift:

250 gram egg (altså uten skall)

250 gram sukker

250 gram margarin

250 gram hvetemel

rør smør og sukker hvitt.

Ha i resten. Stek og kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora mi satte bestandig kromkake røra i kjøleskapet natta over for da ble kakene bedre, sa hun. Kanskje det er det som skal til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det er jeg som husker feil, da... ;) Men den med å sette røra i kjøleskapet natta over skal jeg jammen prøve.. Det tror jeg kanskje hun gjorde, når jeg tenker meg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke strull du tenker på da? Forskjellen på strull og krumkaker er jo at strullen som regel skal ha rømme/evt. fløte i røren, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks - det er ikke strull, det er krumkaker jeg mener. Har nå snakket med en tante, og hun bekreftet min mistanke om at noe av fløten var byttet ut med rømme :) Så jeg skal få nærmere instruksjoner fra henne :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...