Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fant jeg katten min død på trappa utenfor inngangsdøra. Død. Den hadde fått buken sprettet opp, og en blodig skarp kniv lå ved siden av den. Jeg vet at det er eksen min som har gjort dette: Jeg har ingen andre fiender i verden, og han har truet og forfulgt meg helt siden det ble slutt for en måned siden. Han har til og med sagt at han skulle drepe katten min!

Hva kan jeg egentlig gjøre med dette? Er drap på kjæledyr for å skremme straffbart? Jeg var så glad i katten min, som var det kjæreste jeg hadde, og nå vet jeg ikke hvordan det skal gå videre... :( Nå kommer jeg aldri til å få kjenne det nydelige pusetrynet som koser meg om morgenen, som trøster meg når jeg er trist og som likte så godt å ligge i armene mine å male igjen... *gråte* Å miste et kjæledyr som man er glad i er minst like ille som å miste et familiemedlem!

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet
I dag fant jeg katten min død på trappa utenfor inngangsdøra. Død. Den hadde fått buken sprettet opp, og en blodig skarp kniv lå ved siden av den. Jeg vet at det er eksen min som har gjort dette: Jeg har ingen andre fiender i verden, og han har truet og forfulgt meg helt siden det ble slutt for en måned siden. Han har til og med sagt at han skulle drepe katten min!

Hva kan jeg egentlig gjøre med dette? Er drap på kjæledyr for å skremme straffbart? Jeg var så glad i katten min, som var det kjæreste jeg hadde, og nå vet jeg ikke hvordan det skal gå videre...  :( Nå kommer jeg aldri til å få kjenne det nydelige pusetrynet som koser meg om morgenen, som trøster meg når jeg er trist og som likte så godt å ligge i armene mine å male igjen... *gråte* Å miste et kjæledyr som man er glad i er minst like ille som å miste et familiemedlem!

selvfølgelig er dette straffbart, du trenger ikke være advokat engang for å få dette til å høres ut som en opplagt drapstrussel.

ta vare på alle eventuelle sms du får osv, og anmeld imorgentidlig. jo tidligere anmeldt, jo mer troverdig.

og ang troverdighet... jeg håper at dette ikke er sant,for isåfall er det jævlig gjort.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Anmeld ham!

:klem: Føler med deg, kaninen min som jeg har hatt siden den ble født ble drept (av katten vår) i sommer, og jeg satt grein hele den natten.

Skrevet
:overrasket: Eh, du anmelder det sporenstreks, pakker en liten bag og flytter inn til noen du føler deg trygg hos mens du venter på at politiet utsteder et besøksforbud på han og forhåpentligvis gir deg en voldsalarm mens du venter på at han får noe pes
Skrevet

Dette både kan og bør du anmelde. Både som drapstrussel, og som “hærverk på annen manns eiendom” eller noe slikt, husker ikke helt ordlyden (ja, jeg vet det er jævlig at dyr blir sett på som ting i regelverket, men det er nå en gang slik…) Er også mulig at det havner inn under noen regler ang inhuman avlivning, men den vil være vanskelig/umulig å nå frem med.

Skrevet

Ja, dette kan du anmelde. Kontakt politiet, så hjelper de deg å finne ut hva det er mest hensiktsmessig å anmelde han for. Rådet om å bo hos noen venner en liten stund er heller ikke så dumt...

Skrevet

Dette kan vel gå som dyremishandling og?

Og kjempetrist at du mistet pusen på en slik måte! :tristbla:

Skrevet

Hva i helvete!? Ja, det kan du definitivt anmelde!

Skrevet

Så utrolig trist at katten din har blitt drept på en sånn grusom måte. Jeg er så lei meg på dine vegne, og så sint på den som gjorde det :frustrert:

Dette må du gå å anmelde til politiet i dag.

Det er nok det beste som noen har anbefalt deg her, at du bor hos familien din eller noen venner over helgen.

Vil gi deg en :klem:

Skrevet

Du burde ringt politiet med en gang.

Klart det er ulovlig å drepe dyr på en slik måte. I tillegg kan dette virke som en tydelig trussel, og om det ligger en blodig kniv der så kan det jo være fingeravtrykk på den.

Ring politiet!

Skrevet

Herrelighet! Eksen din må jo være gæærn! Dette må du gjøre noe med med en gang. Hvem vet hva det neste blir. Det er fært, men dessverre finnes det slike folk.

Pass på deg selv og ring politiet ja!

Skrevet

En god ting kan ikke sies for ofte: Anmeld!

Her er aktuelle lovparagrafer fra Straffeloven:

"§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av almene hensyn.

§ 227. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes. "

Og be om besøksforbud. Veldig mange av den sorten roer seg så snart de skjønner at politiet har dem i søkelyset.

Skrevet

Jeg hadde stukket fra stedet med en gang og ringt politiet uten å flyttet på katten. Men det er sikkert for sent?

Ring politiet. GAL FYR!!!!

Skrevet

Herregud er det mulig? psyko fyr da!! Klart du må anmelde han og komme deg i trygghet inntil videre. Stakkars deg og lille uskyldige pusen din :tristbla:

Skrevet

Herregud så fælt!! :overrasket:

Dette er det ingen vits i å tenke over en gang! Anmeld og kom deg til et trygt sted!

Håper du har vært i kontakt med politiet nå :klem:

Skrevet
Dette kan vel gå som dyremishandling og?

Og kjempetrist at du mistet pusen på en slik måte!  :tristbla:

Stemmer at dette er dyremishandling. Det er kun lov å avlive katter enten ved skyting, hos dyrlege eller elektrisk apparat godkjent av mattilsynet:

forskrift om avliving av hund og katt

straffen reguleres av dyrevernloven § 31

§ 31. Straff.

Bryt nokon med vilje eller i aktløyse føresegn gjeven i eller med heimel i denne lova, vert han straffa med bot eller fengsel i opptil 1 år. Er brotet grovt, kan straffa vera bot eller fengsel i opptil 3 år.

Nå er det sjelden noen får så streng straff for dyremishandling, så sannsynligvis vil han få strengere straff på de andre punktene som er nevnt her. Men synes også det er viktig å få fram at også dyr har rettigheter, og at folk som kan gjøre slikt mot dyr helt klart mangler elementære evner til empati.

Skrevet

Har du flyttet pusen?

IKKE GJØR DET FØR DU HAR FOTOGRAFERT DEN!

Det er bevisforspillelse.

Ring politiet NÅ.

Skrevet
Har du flyttet pusen?

IKKE GJØR DET FØR DU HAR FOTOGRAFERT DEN!

Det er bevisforspillelse.

Ring politiet NÅ.

Ja!! Kjempeviktig! Har du "ryddet opp"må du ihvertfall bevare det du har igjen, og fortelle politiet om dette i detalj!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...