-frøya- Skrevet 23. november 2006 #1 Skrevet 23. november 2006 Ifjor vinter så begynte hunden min å klø veldig,klødde sånn at hun fikk sår! Så dro til dyrlegen for å sjekke hva det kunne være! Tok masse prøver og hun fikk forskjellige medisiner,og så ble det bra!Dyrlegen fant egentlig aldri ut hva det var. Men nå har hun begynt å klø igjen,og da jeg var hos dyrlegen så spurte jeg om det kunne ha noe med fyring inne og gjøre,at huden hennes tørket ut eller noe...Men dyrlegen mente at det ikke var det! Så er det noen som har vært borte i det samme? Trenger råd og tips.....Ellers så blir det dyr veterinærregning igjen
Gjest Lea Skrevet 23. november 2006 #2 Skrevet 23. november 2006 Mange raser er utsatt for eksem/allergi. Grunnen kan være veldig mye, så jeg vil vel egentlig anbefale å bytte dyrlege for anledningen, slik at du finner grunnen. Vi har hatt en hund som reagerte på fòret og vi gikk over til sensitiv fòr med kylling og ris. Det hjalp veldig mye. Men det er vel egentlig umulig å si om det er dette som er grunnen.
-frøya- Skrevet 23. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2006 Har prøvd å bytte for også....men det hjalp ikke....Og hadde da brukt det samme foret i 2 år.....
Gjest Ninakanin Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 Har prøvd å bytte for også....men det hjalp ikke....Og hadde da brukt det samme foret i 2 år..... ← spørs hva du bytter til... hva har du foret på, hva skiftet du til, og hva bruker du nå? og hvor lang tid gikk hunden på det andre föret?
-frøya- Skrevet 23. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2006 Brukte labb i par år,så byttet jeg til eukanuba for å se om det var foret hun reagerte på og det hjalp ikke...så nå bruker jeg labb igjen...
Gjest Ninakanin Skrevet 23. november 2006 #6 Skrevet 23. november 2006 Brukte labb i par år,så byttet jeg til eukanuba for å se om det var foret hun reagerte på og det hjalp ikke...så nå bruker jeg labb igjen... ← og hvor lenge brukte du eukanuba?
Gjest Ninakanin Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 brukte eukanuba 3-4 mnd ← det var bra du var tolmodig, for det tar som hovedregel 7-9 uker før man merker forskjell på pels og hud. Selvsagt kan man få reaksjoner tidligere, men man må alltid legge inn et godt "tidsbudsjett". Da anbefaler jeg faktisk den nye sensitive-serien til eukanuba, der har de en for sensitiv hud
Gjest Ninakanin Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 det var bra du var tolmodig, for det tar som hovedregel 7-9 uker før man merker forskjell på pels og hud. Selvsagt kan man få reaksjoner tidligere, men man må alltid legge inn et godt "tidsbudsjett". Da anbefaler jeg faktisk den nye sensitive-serien til eukanuba, der har de en for sensitiv hud ← ..eller nutro choice, det er også et kjempebra för! hvis du gir tilleggs-ting, som griseører og ting og tang, så kutt ut en måned og introduser gradvis for å eliminere
monikabrx Skrevet 23. november 2006 #10 Skrevet 23. november 2006 Svarte han att det ikke var det??? Fyring har negativ effekt på hundens pels og klør. Noen hunder er mere plager en andre,noen plages ikke i det hele tatt. Jeg hadde en shafer som klødde noe vanvittig,hadde sprø/sprekte klør. Vet.sa det kom av fyringa,og rådet oss til å begrense det litt. Jeg byttet vet.iløpet av året,neste høst var det pånigjenn... Det første hen spurte om var om vi fyrte mye. Vi kjøpte en luftvasker,som renser og fukter luften. Det hjalp.
-frøya- Skrevet 23. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 23. november 2006 Kanskje prøve en de av de fortypene da....Ser hun plages skikkelig med at hun klør så fælt......Begynner å få skikkelig sår på halsen
Gjest Ninakanin Skrevet 23. november 2006 #12 Skrevet 23. november 2006 Svarte han att det ikke var det??? Fyring har negativ effekt på hundens pels og klør. Noen hunder er mere plager en andre,noen plages ikke i det hele tatt. Jeg hadde en shafer som klødde noe vanvittig,hadde sprø/sprekte klør. Vet.sa det kom av fyringa,og rådet oss til å begrense det litt. Jeg byttet vet.iløpet av året,neste høst var det pånigjenn... Det første hen spurte om var om vi fyrte mye. Vi kjøpte en luftvasker,som renser og fukter luften. Det hjalp. ← gode råd verd å prøve!
-frøya- Skrevet 23. november 2006 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2006 Svarte han att det ikke var det??? Fyring har negativ effekt på hundens pels og klør. Noen hunder er mere plager en andre,noen plages ikke i det hele tatt. Jeg hadde en shafer som klødde noe vanvittig,hadde sprø/sprekte klør. Vet.sa det kom av fyringa,og rådet oss til å begrense det litt. Jeg byttet vet.iløpet av året,neste høst var det pånigjenn... Det første hen spurte om var om vi fyrte mye. Vi kjøpte en luftvasker,som renser og fukter luften. Det hjalp. ← Var kanskje det jeg også trodde,for merker det jo på min egen hud også,at den er tørrere på denne tiden.... Hvor får man kjøpt luftvasker?Hvor mye koster det?Og hvordan fungerer den?Kan den feks stå på gulvet?
Gjest Lea Skrevet 23. november 2006 #14 Skrevet 23. november 2006 Det er ikke våteksem hunden din får da? Da klør den gjerne og mister pels der det blir sår og såret vesker og sprer seg. Eller klør den over hele kroppen? Våteksem kan komme av mange ting. F.eks fòret/maten. Vår hund fikk faktisk våteksem etter at vi prøvde Eukanuba (uten at jeg er sikker på at det var fòret som gjorde utslaget). Jeg ville uansett fått testet hunden hos en annen dyrlege. Kanskje du finner en som er spesialist på allergi. Selvsagt kan det være at hunden ikke tåler fyringen om vinteren også. Jeg har aldri vært borti det selv, men så er det også "kaldt" halve døgnet hjemme hos oss. Fyres kun et par timer på kvelden. Har ikke merket noen forskjell på hunden i vinterhalvåret.
-frøya- Skrevet 23. november 2006 Forfatter #15 Skrevet 23. november 2006 Klør så og si over hele kroppen,men er verst på halsen og magen.....men det er jo der hun kommer best til selv også da.....Hun får sår for at hun klør seg,så de sprer seg ikke...
Gjest Ninakanin Skrevet 23. november 2006 #16 Skrevet 23. november 2006 Klør så og si over hele kroppen,men er verst på halsen og magen.....men det er jo der hun kommer best til selv også da.....Hun får sår for at hun klør seg,så de sprer seg ikke... ← hvilken rase er det forresten?
Gjest gjesta Skrevet 23. november 2006 #18 Skrevet 23. november 2006 Vi hadde en hund som fikk tyroksin-mangel, og fikk da lignende problemer. Få dyrlegen til å ta en blodprøve og sjekke.
Gjest Eir Skrevet 24. november 2006 #20 Skrevet 24. november 2006 Brukte labb i par år,så byttet jeg til eukanuba for å se om det var foret hun reagerte på og det hjalp ikke...så nå bruker jeg labb igjen... ← Hverken Labb eller Eukanuba er spesielt gode for, så du bør nok prøve noe annet også. Eukanuba er kjent for å være spesielt dårlig for hunder med allergi eller eksem. Ser du har amstaff, og de kan også være utsatt for hudproblemer, så jeg råder deg til å prøve ett for med bedre kvalitet. Selv har jeg god erfaring med det vanlige foret til Royal Canine, og vet at mange andre med amstaff også er fornøyd med det. (Kjøp Maxi hund foret, med tanke på leddene.) Hvis ikke det hjelper kan du forsøke noe som er spesielt for sensitive hunder, men for vår hund forsvant problemene med det vanlige foret. Hvis ingenting hjelper er det også ett alternativ å ikke bruke tørrfor i det hele tatt, men fore med rått kjøtt, men dette krever at du setter deg skikkelig inn i det. Siden du sier at det blir verre om vinteren, og det er verst på hals/mage synes jeg også det høres ut som våteksem. Forsøk forbytte, og for å forebygge må du også sørge for å holde hunden tørr, og alltid tørke henne når dere har vært ute og det er vått. Prøv også å holde henne unna saltede gater, og dersom det ikke er mulig bør hun dusjes og tørkes etter at hun har blitt utsatt for salt. Du kan også smøre henne med naturlige salver, for å lindre kløen, feks ringblomstsalve, aloe vera eller en urtesalve de selger på helsekostbutikker som heter Bioforce. Den siste har jeg positiv erfaring med selv, de andre vet jeg at mange andre har hatt god nytte av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå