Murf Skrevet 23. november 2006 #1 Skrevet 23. november 2006 Er grønn på stempler og sånt, men synes at sånne bokstavstempler ser litt tøffe ut, særlig til kortbruk og scrapping. Fant noen stilige myke stempler idag, og lurer på hva man stempler med? Kan vel kjøpe stempelpute, men går det an å stemple med noe sånnn at motivet blir uthevet? Hvis noen skjønt hva jeg mente... Hvor kan jeg få kjøpt fine stempelputefarger? Scrapper mye på sort kartong, hvordan blir stemplet da? Som sagt, jeg er grønn
Gjest Gjesta Skrevet 24. november 2006 #2 Skrevet 24. november 2006 Er vel embossing det heter når du stempler så motivet blir uthevet. Bruker da et eget stempel, og en varmepistol tror jeg... Det kommer jo an på fargen på stempelet hvor godt det vil synes på sort kartong. Gull for eksempel vil fungere helt fint. Kjøp i diverse hobbybutikker eller på nett.
Blueberry Skrevet 24. november 2006 #3 Skrevet 24. november 2006 Det er såvidt meg bekjent to måter å få stemplene uthevet: 1) Når du har stemplet på kartongen dekker du stempelmotivet med såkalt glassvæske. Når det tørker har du en gjennomsiktig 3D-effekt. 2) Embossing. Her stempler du med en blank stempelpute, strør straks over embossingpulver, tømmer det overflødige pulveret tilbake i boksen (enkelt hvis du har liggende et ark som har blitt brettet en gang under kartongen, det lager en slags helletut). Så skal du varme dette pulveret så det smelter inn i stempelet/kartongen. Det gjør du enten ved bruk av en spesiell varmepistol, eller som jeg gjør å holde det over stekeplata på komfyren. Ellers har jeg hørt at folk har brukt strykejern og brødrister. Pass bare på at du ikke holder kartongen så nærme varmekilden at den blir brent. Som jente 26 skriver så kommer det an på fargen på stempelputa hvor godt det vil vise på sort kartong. Men husk at det også går an å stemple på hvit papp og så klippe ut og lime på den sorte kartongen med 3D-puter. Da får du en ganske kul effekt på f.eks. kort! Stempelputer får du kjøpt i mange hobbybutikker, Binders, og på internett. Ofte er det billigere å kjøpe fra amerikanske nettsider, for eksempel www.blockheadstamps.com. Norske sider er f.eks. www.sgshobby.no og www.panduro.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå