Gå til innhold

Vannmaling på møbler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vet noen om det finnes vannmalig som jeg kan bruke for å male møblene mine? Oljemaling er for tiden helt utelukket da det er baby i hus. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bl.a. Jotun har noe de kaller vannbasert oljemaling. Jeg har prøvd den og har forbannet meg på at noe slikt aldri skal inn i mitt hus igjen! Det var som å forsøke å male med surmelk og resultatet ble slett ikke bra. :frustrert: Jeg har for så vidt forsøkt mye forskjellig av maling, så hvis jeg skal anbefale deg en vannbasert maling som er lett å jobbe med og som gir pent resultat (Ikke så pent og holdbart som oljemaling da ;) ...), så må det bli Jotun Lady beregnet for vegg med glansgrad 25. (Tror det er den høyeste glansgraden og dermed den som er lettest å få pen).

Husk også at vannbasert malig produserer avgasser i lang tid selv om det ikke lukter. Oljemalingen slutter å avgi gasser når den har herdet og sluttet å lukte. Så vidt jeg vet strides de lærde om hva som er verst...

Skrevet
Bl.a. Jotun har noe de kaller vannbasert oljemaling. Jeg har prøvd den og har forbannet meg på at noe slikt aldri skal inn i mitt hus igjen! Det var som å forsøke å male med surmelk og resultatet ble slett ikke bra. :frustrert: Jeg har for så vidt forsøkt mye forskjellig av maling, så hvis jeg skal anbefale deg en vannbasert maling som er lett å jobbe med og som gir pent resultat (Ikke så pent og holdbart som oljemaling da ;) ...), så må det bli Jotun Lady beregnet for vegg med glansgrad 25. (Tror det er den høyeste glansgraden og dermed den som er lettest å få pen).

Husk også at vannbasert malig produserer avgasser i lang tid selv om det ikke lukter. Oljemalingen slutter å avgi gasser når den har herdet og sluttet å lukte. Så vidt jeg vet strides de lærde om hva som er verst...

Takk for svar Leo. Men du, tror du at den første malingen du nevnte (den som ble som surmelk) hadde kunne blitt blandet ut med en lakk f.eks?

;)

Skrevet

Glemte å spørre om jeg må etterbehandle med noe?

Skrevet
Takk for svar Leo. Men du, tror du at den første malingen du nevnte (den som ble som surmelk) hadde kunne blitt blandet ut med en lakk f.eks?

;)

Jeg vet ikke for jeg har ikke prøvd, men jeg tviler. Da ville jeg heller ha forsøkt med en vannbasert lasur.

I og med at vannbasert maling/lasur på møbler vil være relativt lite slitesterk, ville jeg nok ha spandert på ett strøk med vannbasert lakk til slutt. Pass på at du får produkter som passer sammen, så spør i fargehandelen og vær klar over at lakkstrøket kan gi fargen en litt annen tone.

Hvis møblene ikke er lakket eller malt fra før, kan du også bruke en vannbasert beis.

Skrevet

Takk for svar. Møblene er behandlet før, men verken med lakk eller maling.

Skrevet

Jeg drev og ville male med vannbasert maling istedenfor oljemaling tidligere. Fordi jeg trodde det var sunnere mtp avgasser. Så fikk jeg vite at vannmaling avgir "skjulte" eller luktfrie avgasser lenge, mens oljemaling er farlig så lenge man kjenner det lukter. Så man skal ikke la seg lure av luktfrie produkter.

Skrevet
Jeg drev og ville male med vannbasert maling istedenfor oljemaling tidligere. Fordi jeg trodde det var sunnere mtp avgasser. Så fikk jeg vite at vannmaling avgir "skjulte" eller luktfrie avgasser lenge, mens oljemaling er farlig så lenge man kjenner det lukter. Så man skal ikke la seg lure av luktfrie produkter.

Har du noen side til hvor dette står?

Skrevet
Har du noen side til hvor dette står?

Nei, jeg har ikke lest det men fått det fortalt. Mamma fortalte meg det, også har jeg snakket med en selger i bygg-butikken som bekreftet det. Så det kan godt være at mine kilder ikke har rett, men jeg ble i allefall litt skremt av det. Hvis du spør der du kjøper maling kan de sikkert bekrefte eller avkrefte dette.

Skrevet (endret)

Googlet vannbasert maling avgasser og fikk opp blant annet denne siden: her. Se i tabellen nederst.

Nye kjemikalier som markedsføres som miljøvennlige, behøver ikke være bedre enn gamle kjemikalier. Et eksempel er vannbasert lateksmaling. Denne ble lansert på grunn av løsemiddelskader med oljemaling. Vannbasert maling avgasser vesentlig langsommere, dvs., det er du som beboer istedenfor maleren som får belastningen. Gassene er riktignok noe forskjellig, men du sliter med dem i årevis.
Endret av Embla s
Skrevet

Takker Embla. Skal google litt selv og se hva jeg finner. :)

Skrevet

Takk skal du ha for svar. Jeg var inne på IFI sin side i dag, men fant ikke den linken du fant. Tusen takk. skal studere dette litt mer. :bukke:

Skrevet (endret)
Glemte noe....

Etter oppramsingen av typer maling...

"Det er gjort en del sammenlignende studier av avgassing av flyktige organiske forbindelser (VOC) fra noen slike malinger. Resultatene vil avhenge også av andre forhold slik som hva slags materiale malingen brukes på, tykkelse strøk, antall strøk etc. Den beste type maling mht avgassing av VOC ser ut til å være "annen generasjons" vannbasert maling.", jfr. http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=146

(Mener å ha lest en gang at Jotun anbefales som "annen generasjons" vannbasert maling.).

Det peneste resultatet vil man få med oljemaling - bare så det er sagt. Slik at hvis du har mulighet til å male møblene en annen plass, "utbake" og flytte de hjem senere så hadde det kanskje vært det du blir mest fornøyd med.

Helt til slutt fra http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=146 :

"Er det farlig for nyfødte å oppolde seg i rom/hus hvor det er nymalt med vannbasert latexmaling?

SVAR

Det kan være skadelig ut fra generell kunnskap, men har selvfølgelig aldri vært gjenstand for systematisk forskning. Nyfødte, småbarn (og alle andre) bør ha så ren og lite forurenset luft inne som mulig. Selv de beste malinger avgasser kjemiske stoffer i noen tid, og nymalte rom og gjenstander bør luftes ut ("utbaking") helst i en 14 dagers tid før de tas i bruk av nyfødte.

OK, men er vannfortynnede maling uten latex?

Endret av Mie
Skrevet

Tusen takk for tips og kunnskap. :smilyblomst:

Skrevet
Endelig fann jeg linken vedr. vanntynnbar oljemaling. Det kan være ett alternativ (har ikke prøvd den selv)....

Hentet fra http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Ny.../vannmaling.htm

"Vanntynnbar oljemaling er en kombinasjon av de beste egenskapene til tradisjonell olje- og vannbasert maling, sier Hege Lund hos Jotun.

Whitespriten som finnes i oljemaling er byttet ut med ny teknologi og nye bindemidler, og Lund garanterer at den nye innholdsfortegnelsen er helt fri for helseskadelige løsemidler."

De kan si hva de vil, men dette er altså malingen jeg omtaler som fullstendig håpløs i gårdagens innelgg! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...