Gå til innhold

Helsesøsters "taushetsplikt"

Anbefalte innlegg

Gjest Blodbruden
Skrevet

Jeg jobber som helsesøster på en ungdomskole,

og vet godt at jeg har taushetsplikt.

Men jeg har allikevel plikt til å melde fra om alvorlige tilfeller.

Hva er vitsen med en slik taushetsplikt?

Eksempel: Ei jente på 15 og et halvt ønsker abort. Skal jeg eller skal jeg ikke ta det opp med faren?

En gutt skader seg selv. Skal jeg si noe til hans foreldre, eller bare henvise til psykolog?

Fordeler:

# Foreldre kan hjelpe barnet å bli kvitt problemene. (?)

Ulemper:

# "taushetsplikten" er den som gjør at ungdommen tør å stole på oss. Hvis vi "sladrer" kan vi bare glemme den troverdigheten.

# Foreldrenes innblanding gjør problemene 10 ganger større for barnet.

Sladrehank skal selv ha bank?

Jobben går greitt, men jeg er litt i tvil av og til...

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samarbeid med skolens ledelse, sosiallærer og rektor.

Det er slik jeg har forstått det vanlig? Correct me if I`m wrong...

Skrevet

Enig med Cosette. Man har ansvarsmøter om enkelte elever innimellom, hvor ledelse, sosiallærer og helsesøster møtes. Og her vil man finne ut om ting er så alvorlige at foreldre skal varsles. Det skal være veldig alvorlig før man bryter taushetsplikten. Jeg vet at ved f.eks.spiseforstyrrelser og selvskadingssaker, blir disse anonymisert og før man rådfører seg med BUP om hva man bør gjøre.

Når det gjelder gravide jentunger, skal du henvise til lege. Du kan jo uansett ikke sende inn begjæring om svangerskapsavbrudd. Det må legen gjøre, og det er h*n som må varsle foreldrene, evt. BV hvis familiesituasjonen tilsier det. Da vil du fortsatt være der kun for henne, og hun kan prate med deg uten frykt for at hennes foresatte skal få vite noe.

Skrevet

Jeg mener at taushetsplikten er utrolig viktig her. Dersom ungdommene får høre at du går videre til foreldrene så vil de ikke bruke deg som samtalepartner. Det er bedre at de har en voksen å snakke med enn ingen.