honey21 Skrevet 23. november 2006 #1 Skrevet 23. november 2006 Jeg liker å lage Toro Bali kyllinggryte og her bruker man 3 dl matfløte. Fløten har 22% fett og jeg føler at dette er ganske mye. Prøvde å lage det med helmelk en gang, men selv om det var mye mindre fett ble konsistensen litt rar og ekkel. Ikke smakte det noe særlig heller. Kan man bruke noe annet i stedet for matfløte eller helmelk i gryteretter? Matyoghurt eller kaffefløte kanskje?
Gjest Shoreh Skrevet 23. november 2006 #2 Skrevet 23. november 2006 Hvis du ikke kan lage Bali gryte med matfløte får du heller lage noe annet. Lei av kalorihysteriske fjortizer som spør om de kan lage grøt med skummelt melk.
afr0dite Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 Prøv med kokosmelk! Da blir den enda mer asiatisk :-) (Men den er best med fløte!)
Latee Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 Kokosmelk! Det er uansett best mener jeg
honey21 Skrevet 23. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2006 Hvis du ikke kan lage Bali gryte med matfløte får du heller lage noe annet. Lei av kalorihysteriske fjortizer som spør om de kan lage grøt med skummelt melk. ← Herregud, da? Jeg bare tenker på kroppen min, og vil unngå å spise så innmari mye fett og kolesterol som skader blodårene mine og kroppen min.
honey21 Skrevet 23. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2006 Men takk til dere andre som svarte!
Robbiedeluxe Skrevet 23. november 2006 #7 Skrevet 23. november 2006 (endret) Lei av kalorihysteriske fjortizer som spør om de kan lage grøt med skummelt melk. ← Fjortis er ikke en alder, men en tilstand - noe du er et bevis på. Trådstarter spør om ett enkelt spørsmål, dersom du ikke er i stand til å svare - være seg av protest eller av ren mangel på kompetanse - så går det faktisk an å la være. Om det er noe jeg er lei av så er det bedrevitende forumbrukere hvis eneste formål er å spre dårlig stemning.. Og til trådstarter, du kan erstatte matfløte med kokosmelk. Endret 23. november 2006 av Robbiedeluxe
Gjest Huldali Skrevet 27. november 2006 #8 Skrevet 27. november 2006 Det går fint an å lage grøt med skummet melk
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2006 #9 Skrevet 27. november 2006 Herregud, da? Jeg bare tenker på kroppen min, og vil unngå å spise så innmari mye fett og kolesterol som skader blodårene mine og kroppen min. ← Da vil jeg anbefale deg å droppe halvfabrikata og lage maten din fra scratch. I fullt alvor. Det brukes svært mye tilsetningsstoffer, salt og sukker, for ikke å snakke om fett, i sånne produkter, for at de skal være holdbare i årevis og smake godt.
Supraspinatus Skrevet 27. november 2006 #10 Skrevet 27. november 2006 Støtter meg opp til de som foreslår å spise noe annet i stedet for. Ikke fordi halvfabrikat inneholder så mange fæle E-stoffer, sukker og salt, men fordi da slipper du å bruke feks fløte for å få det til å smake OK. Enkel mat har en tendens til å være sunn. Lag kyllinggryte uten fløte, masse grønnsaker, kylling og kraft/fond. Kokosmelk kan du også bruke, men den inneholder en del mettet fett den også, dog ikke like mye som fløte.
Gjest Shoreh Skrevet 29. november 2006 #11 Skrevet 29. november 2006 Det går fint an å lage grøt med skummet melk ← Nei det går ikke fordi man trenger fettet i melken for å få grøten til å tykne. Det du lager heter risvelling og jeg kan garantere at den smaker dynge. Du er sikkert en sånn type som steker biffen i olje også Bevares, jeg er helt for sunn mat men hysteri er jeg ikke noen tilhenger av.
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2006 #12 Skrevet 29. november 2006 Bruk kokosmelk. Og helmelk til grøt. Hvor ofte spiser man det igrunn? Ikke ofte nok til å bli feit vel?
Rainbow Brite Skrevet 29. november 2006 #13 Skrevet 29. november 2006 Nei det går ikke fordi man trenger fettet i melken for å få grøten til å tykne. Det du lager heter risvelling og jeg kan garantere at den smaker dynge. Du er sikkert en sånn type som steker biffen i olje også Bevares, jeg er helt for sunn mat men hysteri er jeg ikke noen tilhenger av. ← I hvertfall ikke sunt å bli så provosert! :blunke: Hvis du ikke liker hvordan TS fører livet sitt, så la vær å svare da vettu! :rosasmil:
pulverheksa Skrevet 29. november 2006 #14 Skrevet 29. november 2006 Baligryte uten halvfabrikata. Har lagd denne gryten noen ganger og syns den er kjempegod. Til fest hender det vi har i litt matfløte eller koksomelk, men det er ikke nødvendig og står heller ikke i oppskriften.
flickan Skrevet 30. november 2006 #15 Skrevet 30. november 2006 Hvis jeg bruker fløte i maten bruker jeg nesten alltid kaffefløte (10%) og det fungerer utmerket. Nå har jeg ikke prøvd det i akkurat den retten du nevner da.. Og det er vel ikke noe hysteri i å prøve å redusere på det animalske fettet, det kalles sunnhet og fornuft det. Alt trenger vel ikke å bades i smør, fløte eller rømme i hverdagen. Det kan man kose seg med en gang i blant.
Gjest Huldali Skrevet 30. november 2006 #16 Skrevet 30. november 2006 Nei det går ikke fordi man trenger fettet i melken for å få grøten til å tykne. Det du lager heter risvelling og jeg kan garantere at den smaker dynge. Du er sikkert en sånn type som steker biffen i olje også Bevares, jeg er helt for sunn mat men hysteri er jeg ikke noen tilhenger av. ← oioioi! Jeg klarer i hvert fall fint å lage grøt med skummet melk og syns det smaker godt, jeg. Jeg er ikke den typen som steker biffen min i olje, spiser ikke biff Må si at det er fult lovlig å lage maten sin litt lettere enn den opprinnelig er. Det er ikke alltid man har lyst til å lage alt fra bunnen av, og da går det jo an å lage "ferdig maten" litt lettere. Så TS er i sinn fulle rett til å spørre om slike ting. Føler meg heller ikke hysterisk fordi jeg lager grøt med skummetmelk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå