Gjesteline Skrevet 23. november 2006 #1 Skrevet 23. november 2006 (endret) Av alle mine søsken er jeg den eneste som har barn. Søsteren min og mannen hennes har planlagt (håper å få) 2-3 barn (begynner å prøve neste år?), og har allerede valgt ut ett gutte- og ett jentenavn. Sønnen min har to navn, og mellomnavnet er veldig uvanlig. Han er oppkalt fra farssiden og er veldig stolt av dette navnet, men det er ikke i daglig bruk. I barnehagen bruker de det til tider, da han deler fornavn med et annet barn, og jeg ser muligheten for at det samme kan skje når han begynner på skolen. Problemet er at det guttenavnet min søster og svoger har valgt seg ut, er mellomnavnet til sønnen min De hadde først et som ligner veldig, og jeg svelget litt og tenkte at det er jo ikke sikkert de får en gutt, en gang. Nå sier hun plutselig at det er dette det har vært hele tiden, og jeg sa ikke noe da hun sa dette, da det var andre tilstede, og jeg følte at jeg måtte tenke på det. Nå har jeg tenkt, og jeg er ikke komfortabel med dette! Jeg har nevnt det for en annen av søsknene mine, som syns jeg overreagerer, men jeg har nok litt sterke følelser for dette navnet, og ønsker ikke at de skal ta det i bruk. Jeg kommer til å ta det opp med henne (gruer meg!), men er litt interessert i hva andre syns. Overreagerer jeg? Det er da så veldig mange andre navn å ta av, hvorfor må de velge akkurat min sønns navn - selv om det ikke er i daglig bruk? På den annen side lever vi i en fri verden... Jeg kan vel ikke nekte dem, men vil gjerne ha dette ute av verden før et evt. barn blir "påbegynt". Hva syns dere? Endret 23. januar 2008 av Gjesteline
Elodi Skrevet 23. november 2006 #2 Skrevet 23. november 2006 Selv ville jeg reagert dersom søsteren min brukte opp igjen navnet til mitt barn, selv om det ikke brukes til vanlig! Men jeg vet også at det ville vært helt utenkelig i min familie.Jeg synes absolutt du bør prate med henne om hva du synes og føler! Når alt kommer til alt kan du nok ikke nekte henne å ta det navnet, men jeg synes hun bør ta hensyn til deg siden du brukte navnet først!!! Håper det ordner seg uten at dere blir uvenner
Gjest Hedda Gabler Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 Jeg skjønner at du reagerer, men jeg må også si at jeg synes du overreagerer. Mellomnavnet til sønnen din er jo et familienavn for dere begge? Søsteren din har sikkert også et sterkt forhold til navnet siden hun velger nettopp det. Eller tror du at hun velger det bare for å irritere deg? Synes saken hadde vært litt annerledes hvis sønnen din hadde hatt navnet som første navn, men det er jo ikke daglig bruk. Tenk deg godt om før du tar dette opp med søsteren din. Hva vil du oppnå? Du kan selvfølgelig ikke nekte henne å bruke det, men du kan få ødelagt forholdet dere imellom. Er du villig til å risikere det? Du kan jo prøve å få henne til å lufte det for andre familiemedlemmer - de vil kanskje si fra at det er påfallende?
Gjest "gjest" Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 Jeg forstår dama godt, det må da kunne gå an å bruke fantasien sin og finne et annet navn.
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2006 #5 Skrevet 23. november 2006 Mellomnavnet til sønnen din er jo et familienavn for dere begge? Søsteren din har sikkert også et sterkt forhold til navnet siden hun velger nettopp det. Eller tror du at hun velger det bare for å irritere deg? . ← Her har du nok misforstått, se under: Han er oppkalt fra farssiden og er veldig stolt av dette navnet, men det er ikke i daglig bruk. ←
Gjest Hedda Gabler Skrevet 23. november 2006 #6 Skrevet 23. november 2006 Her har du nok misforstått, se under: ← Beklager. Da begynner det å bli litt spesielt, ja...
Gjest Pax Skrevet 23. november 2006 #7 Skrevet 23. november 2006 (endret) Han er oppkalt fra farssiden og er veldig stolt av dette navnet, men det er ikke i daglig bruk. ← Det er altså et familienavn. Da synes jeg det er helt greit at søsteren bruker navnet. Selv om det er fra farssiden. Endret 23. november 2006 av greensky
Gjest Madam Felle Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 Det er altså et familienavn. Da synes jeg det er helt greit at søsteren bruker navnet. ← Er det helt greit at søsteren til TS "stjeler" navnet som hører til i familien til mannen til TS? Søsteren har jo ikke noe med mannens slekt å gjøre, foruten at hun er hans svigerinne. Men familienavnene har hun ikke noe med å ta, og jeg hadde faktisk sagt i fra. Forstår ikke hvorfor hun ikke kan finne seg et eget navn, for jeg vil si hun "stjeler" navnet til din sønn. Det er da virkelig ikke vanlig å bruke samme navn til søskenbarn, men det kan jo være det bare er jeg som syns det er rart. Jeg selv ville ikke gi min sønn navnet jeg egentlig hadde tenkt ut, for en bekjent av meg fikk en sønn med det navnet. Og her er det tross alt snakk om noen som blir søskenbarn, og jeg hadde rett og slett blitt irritert på at de ikke kunne finne sitt eget.
Gjest Pax Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 Er det helt greit at søsteren til TS "stjeler" navnet som hører til i familien til mannen til TS? ← Jeg skrev jo at jeg synes det er greit.
Helen Skrevet 23. november 2006 #10 Skrevet 23. november 2006 Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Jeg hadde nok selv også reagert på det hadde jeg vært i samme situasjon. Mannen min har ei niese som fikk et barn, hun valgte det samme navnet til sin gutt som vi har til vår bare at hun ga han et navn foran det navnet. De bruker begge navnene til vanlig. Jeg ble litt overrasket men vi har så liten kontakt at det ikke gjør meg noe. Et par jeg kjenner fikk et dødfødt barn, barnet fikk navn og egen gravplass. Et par år etter fikk hennes bror et barn som fikk samme navn som det dødfødte barnet til hans søster pluss et navn til. Det er kun det navnet som begge barna har felles som blir brukt. Moren og faren til det døde barnet ble veldig såret og lei seg pga dette, noe jeg har full forståelse for. Når det finnes så mange navn å velge mellom er det litt merkelig at det ikke går ann å velge noe annet enn det som finnes i den nærmeste familie.
ToveM Skrevet 23. november 2006 #11 Skrevet 23. november 2006 syntes jo det er litt rart at søsteren din vil ha likt navn som din gutt, to søskenbarn med like navn, klinger liksom ikke helt, men jeg tror bare keg vill latt det bero, kanskje de ombestemmer seg når gutten først kommer...om han kommer da...Jeg har hatt planlagte navn på mine før de kom, men etter fødselen passet det liksom ikke til ungen, hvis du forstår hva jeg mener. Selv sa jeg alltid at fikk jeg en jente skulle hun hete Charlotte, men så fikk bror min en jente som de kalte Lotte, og da kunen det ikke falt meg inn å bruke det navnet likevel, uten problemer
Pasha Skrevet 23. november 2006 #12 Skrevet 23. november 2006 personlig hadde jeg aldri valgt et navn til søskene mine hadde på sine unger til mine unger, selv om det bare var et mellomnavn.. men jeg hadde nok ikke brydd meg så særlig om det var omvendt. har jo ikke copyrett på et navn
Gjest Miloine Skrevet 23. november 2006 #13 Skrevet 23. november 2006 (endret) Han er oppkalt fra farssiden og er veldig stolt av dette navnet, men det er ikke i daglig bruk. Jeg kommer til å ta det opp med henne (gruer meg!), men er litt interessert i hva andre syns. Overreagerer jeg? Det er da så veldig mange andre navn å ta av, hvorfor må de velge akkurat min sønns navn - selv om det ikke er i daglig bruk? På den annen side lever vi i en fri verden... Jeg kan vel ikke nekte dem, men vil gjerne ha dette ute av verden før et evt. barn blir "påbegynt". Hva syns dere? ← Er han oppkalt etter faren til barnet eller faren din? Dersom det er etter faren til barnet syns jeg det er litt rart ja! Som du sier så er det mange andre navn å ta av, og når du snakker med henne om hva du mener om det navnvalget forstår hun deg sikkert! Nei, du kan jo ikke nekte henne å bruke det navnet! Endret 23. november 2006 av Miloine
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2006 #14 Skrevet 23. november 2006 Er det helt greit at søsteren til TS "stjeler" navnet som hører til i familien til mannen til TS? Søsteren har jo ikke noe med mannens slekt å gjøre, foruten at hun er hans svigerinne. Men familienavnene har hun ikke noe med å ta, og jeg hadde faktisk sagt i fra. Forstår ikke hvorfor hun ikke kan finne seg et eget navn, for jeg vil si hun "stjeler" navnet til din sønn. Det er da virkelig ikke vanlig å bruke samme navn til søskenbarn, men det kan jo være det bare er jeg som syns det er rart. Jeg selv ville ikke gi min sønn navnet jeg egentlig hadde tenkt ut, for en bekjent av meg fikk en sønn med det navnet. Og her er det tross alt snakk om noen som blir søskenbarn, og jeg hadde rett og slett blitt irritert på at de ikke kunne finne sitt eget. ← Støtter denne.
Gjest Sumiko Skrevet 23. november 2006 #15 Skrevet 23. november 2006 Jeg skjønner at dette er en kjedelig situasjon, men om du og din søster har felles far og dette navnet kommer fra farssiden, er jo dette navnet like nært for henne som for deg. Men, det er jo utrolig dårlig oppfinnsomhet da, å absolutt måtte gå for det samme navnet. Om du mente at sønnen din er oppkalt fra farssiden til sin far og ikke din far, så er det desto mer merkelig. Du får ta å høre med henne hvorfor hun må ta dette navnet.
Gjesteline Skrevet 23. november 2006 Forfatter #16 Skrevet 23. november 2006 Jeg ser at det kanskje ble litt uklart å si "fra farssiden", men jeg mente altså at barnet er oppkalt fra sin farsside, altså har ikke min søster noe med denne siden å gjøre.
Gjest Revenka Skrevet 23. november 2006 #17 Skrevet 23. november 2006 Kjedelig situasjon du er i. De syns vel navnet er så fint at de vil ha det på sin sønn. Nå er det vel ikke sikkert de får en sønn, og mye kan forandre seg når det kommer til navnevalg. Skjønner at du vil ha det ut av verden før det eventuelt blir et problem. Jeg syns ikke du overreagerer hvis du aldri ville ha gjort det samme. Desverre tenker mennesker forskjellig. I min familie har vi flere med samme navn, og det er ikke problematisk å henge med på samtaler og skjønne hvem vi snakker om. Men på den andre siden ville ikke jeg hatt det samme navnet på mine barn som noen andre barn i familien. Hadde vært annerledes om det hadde vært en eldre person i familien babyen hadde blitt "oppkalt" etter. Jeg sier forresten ofte at mine barn skal hete ditt og datt, men det er egentlig bare navn jeg syns er fine og det er ikke noe endelig bestemmelse her i gården nei. Mager trøst kanskje Kan du ikke ta det opp med søsteren din på en pen måte og si f.eks at du er beæret over at hun vil kalle sønnen sin det samme som din men at du syns det er litt dumt siden det ikke kommer til å være sååå mange år mellom dem. Kan jo sikkert også nevne at det spesielle navnet dere har valgt har dere også valgt fordi det ikke er så mange som heter det, men nå blir det kanskje en til i familien med akkurat samme navn, noe som var motsatt av hva dere ønsker.. eller no.
Lula Skrevet 23. november 2006 #18 Skrevet 23. november 2006 Synes det er litt merkelig at de velger det samme navnet, men vet ikke om jeg hadde sagt noe. Om dette er så vanskelig for deg at du føler du må ta det opp, så er jeg enig med deg i at du bør ta det nå før et evt barn er påbegynt. Det blir jo ikke det samme da, men min sønn har samme mellomnavn som fetteren sin, onkelen sin, grand-onkelen sin, to av mine fettere, tremenningen sin og oldefaren sin Det er altså 8 stk i familien som har samme mellomnavn.
Gjest Ninakanin Skrevet 23. november 2006 #19 Skrevet 23. november 2006 hos oss har alle jentene samme mellomnavn, og alle er like stolte over det Men hvis du ikke er komfortabel, og hun faktisk ikke spurte om det var ok, så ville jeg tatt det opp med henne uten å gått rundt grøten
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2006 #20 Skrevet 23. november 2006 Jeg hadde nok reagert slik som deg jeg også. Selv om jeg ikke har barn selv kan jeg tenke meg at det å finne et navn til barnet sitt sikkert er en spesiell prosess for både far og mor, og at man får et eget forhold til det. Copyright på navn har man jo ikke, men litt skjønn kan man jo bruke uansett. Jeg synes navnet på sønnen til kusina mi er nydelig og noe jeg godt kunne tenkt meg selv en gang, men i mine øyne finnes det allerede en Noah i familien og det er han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå