Gå til innhold

Parissyndromet


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har også vært i Paris og merket ikke noe som helst til dette. har ikke hørt om det før engang jeg......... :sjenert:

For meg var Paris fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en gang på guidet tur i Paris, der det også var lagt inn lunsjpause der alle skulle finne seg lunsj på egenhånd. Området vi stoppet i hadde en rekke fortausrestauranter, og utsikten til div turistattraksjoner var upåklagelig. Servicen var derimot skrekkelig. Etter endt lunsjpause hadde bare litt under halvparten av selskapet i bussen klart å få seg lunsj. De resterende hadde sittet på cafe og blitt oversett av kelnerene, og hadde ikke engang fått bestillt selv om de hadde sittet i nesten en time og ventet på service. Vi tok heldigivs til vett og byttet restaurant til en der vi fikk meget god service og kelneren fikk dertil rikelig tips ;). Da vi kom tilbake lo guiden og fortalte at vi nå hadde vært usatt for fransk service. Det vi hadde opplevd var åpenbar ikke uvanlig.

På mindre turistinfiserte områder i Paris opplevde jeg ingenting liknende. Uhøfflighet er vel egentlig et fellestrekk for europeere generelt så vi legger nok ikke merke til det på samme måten som asiatene. Og lommetyver må man vel nesten forvente i en storby, enten det er Paris eller andre steder i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært au-pair rett utenfor Paris i nesten et år, vært flere ganger i Paris, og andre plasser i Frankrike etter det, og aldri følt at jeg ble behandlet verre der enn andre steder i Europa

Dessuten ifølge min kjære far, som har vært sjømann i over 40 år, og vært mange ganger i Japan, er ingen verre enn japanere i arroganse, så kanskje de bare får smake sin egen medisin ;)

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Har heller ikke opplevd dette, men så er gjerne den franske kulturen mer lik den norske enn hva den japanske er. I Japan innbiller jeg meg også at de er veldig høflige, og at franskmenn kan virke litt uhøflige av den grunn, hvis man sammenligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italienere, derimot...  :sur:

Ja, italienere og. Hehe, husker da jeg skulle bestille billett på jernbanestasjonen i Venezia, og ekspeditøren ikke skjønte helt hva jeg mente, han var ikke så flink i engelsk. Så han sa til meg med bred, italiensk aksent mens han hyttet med knytteneven: "I dont' know what going in in your big head, you stupid, little girl". - Jaja, tenkte jeg bare, det hadde jeg nok ikke hørt i skranken hos NSB i Norge. :ler:

Endret av greensky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Paris ennå, men var i Pau og Biarritz for noen år siden. På meg virket det som om de var vennlige nok til de hørte at vi snakket engelsk. De freste nesten mot oss.

Vi ga faktisk opp å finne en restaurant hvor betjeningen ikke skulte på oss, og endte opp med å kjøpe rundstykker og ost på en matbutikk.

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Paris ennå, men var i Pau og Biarritz for noen år siden. På meg virket det som om de var vennlige nok til de hørte at vi snakket engelsk. De freste nesten mot oss.

Vi ga faktisk opp å finne en restaurant hvor betjeningen ikke skulte på oss, og endte opp med å kjøpe rundstykker og ost på en matbutikk.

Vi ble godt mottatt på de restaurantene vi oppsøkte den ene gangen vi var på tur.

Vi var 3 familier, 12 stk med stort og smått, men det hadde kanskje litt med at jeg prøvde meg frem på Fransk når vi bestilte ;)

Endret av ToveM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan knapt et eneste ord fransk, men jeg fant fort ut at servicenivået og smilefaktoren steg noen hundre prosent bare jeg fikk kvekket ut en "bonjour" på vei inn i butikken, på kafeen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Paris en gang og andre steder i Frankrike mange ganger, men har aldri opplevd noe negativ service. Synes de fleste har vært veldig hyggelige faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt ikke noe jeg har opplevd altså. Jeg har vært i Paris, og det gikk veldig fint. Kommunikasjon var ikke et problem, siden jeg var der sammen med min mor, som snakker fransk nogenlunde godt.

Det kunne selvsagt ha utartet seg annerledes hvis jeg hadde kommet dit, og måtte stolt på min egen dårlige fransk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan godt se for meg at opplevelsen sjokkerer korrekte og ultra-høflige japanere, men et eget syndrom var jo drøyt da :ler:

Tja, det er kanskje ikke så rart da. De reiser på ferie på en litt annen måte enn oss. For det første har de kortere ferie, så de få dagene de får betyr utrolig mye for dem. For det andre er økonomien stort sett en annen, så de har gjerne spart til sitt livs store ferie når de reiser til Europa. Om de aldri har vært på reise i Europa før, og forventningene er tilstrekkelig høye, så kan jeg forstå at nedturen blir stor. Tør ikke tenke på hvordan det går med de mange som reiser på bryllupsreise til Nord-Norge for å se nordlys (det skal visst bringe lykke over ekteskapet), for så bare å oppleve gråvær de to dagene de er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flere steder i Frankrike (blant annet Paris) mange ganger og har merket godt at noen av dem kan være temmelig arrogante. Dette gjelder spesielt kelnere på fisefine restauranter, de kan jo finne på å fnyse høyt av deg hvis du bestiller "feil" vin. Det er jo også kjent blant franskmenn selv at "parisianere" er vemmlige folk. Hjelper masse å prøve å snakke fransk da, de hater jo alt som har med engelsk å gjøre.

Men japanere er visstnok noen av de frekkeste og mest arrogante menneskene på jord! Bl a skal de etter det jeg har hørt være utrolig rasistiske og hovne overfor kinesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...