Gå til innhold

Leser til privatisteksamen. Hvordan få rutine i lesingen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt om dagene. Leser til to eksamener som privatist i år, og trenger sårt en leseplan.

Jeg har prøvd å sette opp en liste over alt jeg har å gjøre hver dag i en uke, og plotte inn lesing der det passer, men det er alltid noe som er mer "interessant" enn å sette seg ned å lese. SKAMMER meg over min manglende selvdisiplin på dette her. :oops: Jeg går hjemme, jobber ikke, så jeg har mye tid til å lese og gjøre oppgaver. Derfor er det ekstra flaut.

Sliter litt med selvdisiplinen og motivasjonen, ja.... Vet jo at det bare er jeg som kan gjøre noe med dette, men kanskje det er noen her inne som har noen lure tips og råd til meg?

Noen som selv har slitt litt med selvdisiplinen i forhold til det å lese fag, og som fant på noe veldig smart for å motivere seg selv?

Noen dager er jeg toppmotivert, mens andre dager, som idag, har jeg mest lyst til å utsette lesingen til imorgen... :wink: Og det VET jeg ikke er så lurt. Erfaringen tilsier at litt hver dag er beste fremgangsmåte.

Såh- noen med tips? Jeg hadde blitt veldig, veldig glad! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Har aldri tatt eksamen som privatist, men jeg vet hvor vanskelig det kan være å konsentrere seg om lesing hjemme.

Mitt råd er å oppsøke en lesesal eller et bibliotek. Noen bibliotek har forresten en liten egen lesesal. For meg funker det i hvertfall å bestemme seg for at når jeg er på lesesalen leser jeg, og når jeg er hjemme så kan jeg ta fri med god samvittighet.

Hvis man skal lese hjemme, er det jo så mye annet man kan ta seg til. Pluss at man føler at man aldri har fri når man har lesing hengende over seg.

Hvis du leser hjemme bør du bestemme deg for at nå leser jeg fram til et bestemt klokkeslett. Så kan du ta fri med god samvittighet etterpå uten å tenke på at du burde lest mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har gjort når jeg har lest til eksamen hjemme er å sette opp en liste over hva som skal gjøres, som f.eks:

*Dusj

*Les kapittel 1

* Frokost

*Skriv sammendrag kap. 1

*Gå på butikken

* Les kapittel 2

* Vask kopper

*Sammendrag kap2.

* Lunsj

Jeg må sette opp to-do liste eller timeplan for å få lest ordentlig hjemme. Blir liksom ikke så kjedelig å vaske kopper heller, når det er alternativet til å lese.. Klarer ikke å sitte i ro lenge og lese av gangen, derfor syns jeg det er greit å ta mange små pauser i lesinga for å gjøre andre ting.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...