Gå til innhold

Tungepiercing

Gjest Gjest_Lille_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Jeg har lyst på og lurer litt på å ta piercing i tunga. Og da lurer jeg på om det er noen her inne som har noen erfaringer å dele. Er jo mye man lurer på.

Hvor vondt er det, både å ta den og etterpå?

Hva må man gjøre etterpå i forhold til rensing og slik?

Er det stor fare for infeksjon?

Har hørt at det er skadelig for tennene, er det noen av dere som har/har hatt piercing som har fått problemer med tennene på grunn av piercingen?

Hvis jeg bestemmer meg for å ta den ut, hvor lang tid tar det før hullet gror, og gror det ordentlig, jeg må ikke gå rundt med et evig hull i tungen?

Om dere har noe mer å tilføye annet enn det jeg spør om hadde det også vært fint.

Håper noen kan svare meg.. :)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke tatt i tungen selv. Men har tatt i leppen og jeg kjenner mange som har tatt i tungen. Så jeg kan prøve å svare så godt je kan..

Jeg tror det gjør mer vondt å ta den i leppen enn i tungen. De jeg kjenner som har tatt det sa at det ikke gjorde så veldig vondt. Men litt vil det no alltid gjøre! :)

Rensing: Man må skylle munnen med en spesielt stoff, hver gang man har spist noe. Vet ikke hvor lenge.

Infeksjonsfare er vil det jo alltid være. Men hvis du er flink å rense det. Så skal ikke det være noe problem.

Skade på tennene tror jeg ikke det gjør hvis du ikke sitter og klirrer piercingen opp i tennene hele tiden. For den er jo ikke i direkte kontakt med tennene hvis du ikke gjør det. Men er ikke helt sikker, ring til en tannlege for sikkerhets skyld hvis det har noe og si.

Når du tar den ut gror det fort! Så hvis du skulle mot formodning skulle miste den på fylle, så kan det være du må ta den på nytt!

Og de veninnene jeg har som har hatt og har det, med deres ord: Bare elsker den!

Den er visst bra og ha av mange forskjellige grunner. Men, ved oralsex kan man få infeksjon! Så vær forsiktig! Rens den godt, og skyll heller munnen en gang for mye enn en gang for lite!!!

Håper dette hjalp deg litt!

Og lykke til! :klem:

Endret av Fergie
Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Tusen takk for svar.. :)

Leste litt om det i går, og jeg fant en artikkel hvor det stod at man kunne dø??!! :overrasket: Det har jeg jo ikke akkurat lyst til. :forvirret:

Hadde satt pris på om enda flere kunne dele sine erfaringer.

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet

Nå begynner det å bli noen år siden jeg tok den... 7 år kanskje... gammal...

-gjorde ikke noe særlig vondt, har tatt inni brusken på øret og i navelen og det var ondere. Etterpå var det ubehagelig, men ikke så vondt. kommer ann på hvor mye du hovner opp. Jeg spiste for eks middag når jeg kom hjem den dagen

-må bruke desifiserende en god stund... ikke så mye slit egentlig

- det er nok det, mye bakterier, du setter hull på slimhinner. skal du ta det må du være obs på hygienen!

Har hørt at det er skadelig for tennene, er det noen av dere som har/har hatt piercing som har fått problemer med tennene på grunn av piercingen?

-Jeg tok den ut fordi jeg hadde uvannen med å la den skli forran fortennern. Ikke særlig bra for tennern og ikke så det særlig tøft ut.

Hvis jeg bestemmer meg for å ta den ut, hvor lang tid tar det før hullet gror, og gror det ordentlig, jeg må ikke gå rundt med et evig hull i tungen?

-kommer ann på hvor lenge siden det var du tok den. Jeg hadde den i kanskje 2 år? kanskje mindre... hullet varte i hvertfall i noen uker om kanskje ikke lengre. Nå er det bare en liten tut på undersiden.

Håpe du fikk svar på noe.

Lykke til

Skrevet

Hei! Det kan hende du allerede har fått svar på det du lurte på, men jeg peiser på likevel!

Jeg hadde tre piercinger i tunga i noen år. Jeg syntes ikke selve stikkene gjorde noe vondt. Riktig nok var det litt ubehagelig, men søstera mi som så på da jeg tok det ene, sa at det var litt rart å se at jeg ikke foretrakk en eneste mine. Dagene etterpå er ikke så morsomme, man merker virkelig hvor mye man bruker tunga f.eks. når man spiser. Men smertene etterpå synes jeg ikke er så mye å grue seg til, for da er jo "det skumle", nemlig stikket, for lengst over.

Hvis smykket klakker mye mot tennene kan det nok forårsake noen slitasje, og innimellom kan man være uheldig å tygge på det, og hvis man da er enda uheldigere, kan det sikkert skalle litt av tanna. Selv fikk jeg ingen problemer!

Infeksjonsfaren i tunga er ikke stor. Rens med Listerine munnvann morgen og kveld, og kanskje etter måltider også i begynnelsen. Tunga gror kjempefort, altså tar det ikke så lang tid før hullet er fiks ferdig og fint. Dette gjør også at det gror igjen innmari fort når smykket er ute. Et par døgn etterpå kan du nok ikke sette det inn igjen. Det synes ingen spor etter hullene på oversiden av tunga mi, men undersiden ser ut som en blekkspruttentakkel, ganske sugekoppaktig. :tunge1:

Når du piercer tunga får du først et langt smykke som har rom for en hoven tunge, og så drar du tilbake til studioet og får byttet dette til et kortere når hevelsen har gått ned. For øvrig anbefaler jeg å ta ut smykket innimellom for en skikkelig rens. Det gjorde nemlig ikke jeg, og da dannet det seg tannstein på undersiden. :sjenert:

Bare spør hvis du kommer på noe mer du lurer på!

Skrevet

-gjorde ikke noe særlig vondt, har tatt inni brusken på øret og i navelen og det var ondere. Etterpå var det ubehagelig, men ikke så vondt. kommer ann på hvor mye du hovner opp. Jeg spiste for eks middag når jeg kom hjem den dagen

Jeg synes heller ikke det var vondt akkurat da dama stakk. Drakk mye isvann og tygde isbiter med en gang. Men jeg spiste ikke mye annet enn youghurt og mykt brød de første to dagene.

Hvis noen dør av å pierce tunga, så må de være veeeldig allergisk mot stålet i barbellen eller slurve med hygienen.

Skrevet

Ikke vondt og ta den, litt uvant å ha den der de første dagene. Etter det går det bra. jeg spiste isbiter etter jeg tok den, og hovna ikke opp. renset med skyllevann og hadde ikke noen infeksjoner. jeg tok den ut for et år siden da den gnisset bak tennene foran/nede i munnen og det begynte og ise. hullet grodde utrolig kjapt igjen!

Gjest Gjest_Lille_*
Skrevet

Tusen takk for svar, dere er supre! Blir bare mer og mer sikker på at jeg ønsker å ta denne piercingen. Men må nok bearbeide det litt til, er ganske pinglete. :ler:

Kom på noe som kanskje vil bli et problem. Jeg skal inn og fjerne visdomstenner, men jeg aner ikke når. Men det blir nok ikke før over nyåret. Dette må gjøres under narkose, og da må jeg vel ta den ut. Nå vet ikke jeg hvor lang tid det tar før dem får røska ut tenna mine, men er livredd for at hullet skal være grodd da jeg kommer til meg selv igjen etter narkosen.. Noen synspunkter på dette?

Skrevet

Du burde ha titan som førstegangssmykket, ikke kirurgisk stål, da det siste her inneholder nikkel.

Gå til et seriøst piercingstudio som har et bra ryktet på seg blant sine egne (ikke bare at den 14 år gamle kusina di syntes de var flinke ;)). Er ganske mange useriøse piercingstudioer der ute.

Skrevet
Jeg har lyst på og lurer litt på å ta piercing i tunga. Og da lurer jeg på om det er noen her inne som har noen erfaringer å dele. Er jo mye man lurer på.

Om dere har noe mer å tilføye annet enn det jeg spør om hadde det også vært fint.

Håper noen kan svare meg..  :)

Du kan få min? :)

Jeg har hatt min i en del år nå, og begynner så smått å bli lei :)

Vondt å ta den? :) Neei.. Jeg kjente ikke noe, og satt å prata med nåla i tunga.. Tror det var verre for de som så på..

Vondt etterpå? Det var ikke akkurat behagelig, men vondt var det ikke.. Jeg gikk under kallenavnet Keiko de neste dagene, men etter 2-3 dager så var hevelsen borte.. (Ta sink, det gjør at ting gror fortere, men ikke ta de hvis du mangler jern.. for da hemmer du jernopptaket)

Når det gjelder rensing så er det ikke noe stress.. Er bare å ta en kørk Corsodyl hver gang du putter noe i kjeften.. Er du utendørs så kan man jo spytte det ut igjen, ellers er man ofte ikke så langt unna nærmeste toalett hvis man skal være litt diskret. Er litt stress hvis man røyker, men tror de fleste kommer seg gjennom det..

Jeg kjenner ei som fikk infeksjon, men hun kunne litt til det selv da.. Hvem er det som skyller med vanlig Solidox munnskyllemiddel.. Vær nøye med hygienen og bruk et betennelsesdempende/hemmende munnvann som Corsodyl, eller Listerine.

Tannlegen min var ikke så veldig begeistra da jeg kom med piercing i tunga, men hun sier at tennene mine ikke har tatt skade enda.. Jeg har plastkule under, slik at den skal slite minst mulig på emaljen.. Den øverste kula er jeg ikke borti tennene med i heletatt.. Men noen får tannkjøttproblemer av metallet i piercingen, og da trekkes tannkjøttet oppover, ofte får man ikke disse symptomene før etter man har tatt den ut igjen heller..

Hull i tungen skal gro forholdsvis fort, og hvis du tar tar sink, så gror det enda fortere.. :) Så jeg tror du slipper å gå med et hull i tungen for alltid:)

Skrevet

Hei. har hatt lyst til og ta hull i tunga siden jeg var 12.

men tørr ikke helt... vis du tar hullet selv, har jeg hørt at tungen blir så stor at du ikke klarer og puste. og at jeg kan dø. :overrasket:

pliz og svar meg så fort dere kan.. :)

Skrevet

Du må ikke finne på å ta piercing i tungen selv!!

Skrevet

Ja, det stemmer, du kan få en kraftig infeksjon i tunga som gjør at den hovner opp sinnsykt mye. I tillegg kan infeksjonen spre seg via bihulene til hjernen, og det kan man også dø av.

Gå til et bra studio, der har de peiling på dette med sterile instrumenter osv.

Skrevet

Siden du lurer på smerten (utsagn fra en piercer, ikke fra meg ;)):

Basert på hva kunder sier, kan man putte piercinger i tre smerte-kategorier:

Lite vond: tunge, øreflipp, øyenbryn, navle

Middels vond: leppe, septum, bridge, assorterte intimpiercinger

Vond: brystvorter, ørebrusk, nesebor, assorterte intimpiercinger

Så tunge ser ikke ut til å være sååå skummelt. Har sjøl i alle tre kategoriene (dog ikke i tunga), og jeg overlevde fint ;)

• 2 år senere...
Gjest Gjest_moi_*
Skrevet
Tusen takk for svar, dere er supre! Blir bare mer og mer sikker på at jeg ønsker å ta denne piercingen. Men må nok bearbeide det litt til, er ganske pinglete. :ler:

Kom på noe som kanskje vil bli et problem. Jeg skal inn og fjerne visdomstenner, men jeg aner ikke når. Men det blir nok ikke før over nyåret. Dette må gjøres under narkose, og da må jeg vel ta den ut. Nå vet ikke jeg hvor lang tid det tar før dem får røska ut tenna mine, men er livredd for at hullet skal være grodd da jeg kommer til meg selv igjen etter narkosen.. Noen synspunkter på dette?

du må nok ikke ta den ut bare fordi du skal trekke en tann ;) det måtte ikke jeg

• 2 måneder senere...
Gjest Tungepiering
Skrevet

Håper noen kan svare meg.. :)

Jeg tok i sommer, så kan jo dele min erfaring så langt. :)

Jeg har hatt lyst på piercing i tunga i mange år. Jeg har hatt i leppa, men den måtte jeg ta ut når jeg skulle opereres, så jeg fikk ikke satt den i igjen før hullet var grodd.

Når jeg og samboeren min var på ferie i sommer var vi litt i Lillestrøm og litt i Oslo. Jeg stakk innom Odins Merke i Lillestrøm og bare tok en. Først som sist. :P

Den stanga jeg fikk isatt er 16mm lang, slik at tungen har plass til å hovne opp. Jeg fikk beskjed om at den stangen skulle stå i til såret var grodd, noe som ville ta alt fra 4 til 6 uker. Jeg fikk også beskjed om å skylle munnen med Corsodyl to ganger om dagen (angivelig morgen og kveld). I tillegg til at han ville tipse meg om å skylle munnen med vanlig vann etter måtid, kaffe og røyk.

Jeg har ikke hatt noen problemer med min piercing, og kan se frem til førstkommende lørdag (25. juli, da kan jeg sette i en kortere stang. :) Det ser jeg fram til, for den som er 16 mm lang er en smule irriterende til tider.

Ellers kan jeg bare si at det gjør ikke vondt. Man skvetter litt, men det er mest fordi man har forventet noe helt annet enn hva som egentlig skjer.

Et lite tips; når du skal rekke ut tungen før stikket burde du ikke bite over tungen for å holde den i ro. Da samles det mye blod i tungen og du vil blø en del. Jeg gjorde den tabben og jeg gikk med blodsmak i munnen i flere timer etterpå. Det er totalt ufarlig, men blod smaker ikke spesielt godt. :P

Lykke til. :)

Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Hei. har hatt lyst til og ta hull i tunga siden jeg var 12.

men tørr ikke helt... vis du tar hullet selv, har jeg hørt at tungen blir så stor at du ikke klarer og puste. og at jeg kan dø. :overrasket:

pliz og svar meg så fort dere kan.. :)

Du må for alt i verden ikke finne på å ta piercing i tunga selv eller hos noen som sier at de kan gjøre det for deg gratis. En tungepiercing kan være farlig dersom det ikke blir gjort av fagfolk. Stangen skal nemmelig ikke treffe en nerve som ligger i tungen som kan forrårsake at tungen hovner mer opp enn nødvendig, og det finnes faktisk tilfeller hvor folk har dødd av at dem ble kvalt av sin egen tunge etter tungepiercing. Tar du derimot piercing hos en autorisert person har du ingenting å være redd for. Samtidig som du kan klage dersom du ikke er fornøyd. Klageretten forsvinner dersom du tar piercing selv eller hos folk uten autorisasjon.

Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Jeg hadde piercing i leppa og en sånn tvers-over piercing i ørebrusken. Begge piercingene hadde jeg hatt i over ett år, og så måtte jeg fjerne mandlene under narkose. Jeg måtte ta piercingene ut før jeg skulle opereres. Jeg våknet av narkosen to timer etter at jeg hadde tatt ut piercingene, og da var alle hullene grodd. Men det skal jo sies at jeg har veldig godt grohold i kroppen, så det kan være derfor. Du burde kanskje vente med å ta hull i tungen til etter du har fjernet visdomstennene? Da slipper du stresset med å måtte ta en evt ny piercing i tungen. :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...