Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maksprell
Skrevet

" `En dag skal vi skrive en bok sammen`sa Helge mange ganger når vi gikk turer i parken rundt sykehuset.`Jeg kan skrive om hvordan det er å være 20 år og psykiatrisk langtidspasient og du kan skrive om hvordan det er å være moren min`.

Det gikk ikke slik at vi fikk fullført boken sammen. Jeg har måttet prøve å gjøre det alene. Jeg håper likevel Helges stemme er tydelig. Han fortjener å bli hørt"

Jeg bare MÅ anbefale en bok jeg nettopp er ferdig med å lese; Blåmann av Nina Berg.. Veldig sterk historie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
" `En dag skal vi skrive en bok sammen`sa Helge mange ganger når vi gikk turer i parken rundt sykehuset.`Jeg kan skrive om hvordan det er å være 20 år og psykiatrisk langtidspasient og du kan skrive om hvordan det er å være moren min`.

Det gikk ikke slik at vi fikk fullført boken sammen. Jeg har måttet prøve å gjøre det alene. Jeg håper likevel Helges stemme er tydelig. Han fortjener å bli hørt"

Jeg bare MÅ anbefale en bok jeg nettopp er ferdig med å lese; Blåmann  av Nina Berg.. Veldig sterk historie!

Jeg så etter den på bokkilden.no, men finner den ikke der. Hvor har du kjøpt den?

Skrevet

Den er utsolgt fra forlaget, så det må bli antikvariat eller bibliotek :)

Skrevet (endret)

Fant litt om den her. Ser interessant ut. Takk for tips! :)

Endret av nostalgia
Skrevet
Den er utsolgt fra forlaget, så det må bli antikvariat eller bibliotek :)

Åh, jeg trodde den var helt nyutgitt. Så leit at den er utsolgt da, kunne gjerne tenkt meg å lese den.

Skrevet
når vi gikk turer i parken rundt sykehuset.

Jeg går ut i fra at personen som personen gikk tur i parken rundt sykehuset med er borte, og kan dermed ikke gjøre det mer?

Forfatteren burde kanskje få litt innsyn i korrekt norsk, i hvert fall om man skal skrive bok, for så å gi den ut...

Skrevet
Jeg går ut i fra at personen som personen gikk tur i parken rundt sykehuset med er borte, og kan dermed ikke gjøre det mer?

Forfatteren burde kanskje få litt innsyn i korrekt norsk, i hvert fall om man skal skrive bok, for så å gi den ut...

Hva mener du språkfeilene består i, Caboodle?

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

"Når" indikerer at det fortsatt er noe som skjer.

Skrevet

Å ja. Trodde det var brukt i betydningen "hver gang - når", jeg.

Skrevet
"Når" indikerer at det fortsatt er noe som skjer.

Da blir det vel "når vi går", ikke "når vi gikk". Gikk er jo fortid.

Skrevet

Jeg siterer Per Egil Hegge:

Problemet med når og da er et stadig tilbakevendende spørsmål i norsk. De som er litt opp i årene, har lært at det må hete hver gang når, den ene gangen da. Altså: Når han kom hjem om kvelden, var han alltid full - og da han kom hjem den kvelden, var han full.

Men det er tydelig at da er på vei ut, akkurat som i svensk for 100 år siden.

Derfor ser ikke jeg at den opprinnelige setningen fra boka var feil.

Skrevet
Jeg siterer Per Egil Hegge:

Derfor ser ikke jeg at den opprinnelige setningen fra boka var feil.

Om man skriver når i stedet for da om noe har skjedd, får man fortsatt pirk i norsk og blir trukket ned om en hel tekst er skrevet med når, når, når og når. ;)

Det er jo "in" å skrive SMS-språk, også er det "in" å si si ", skjøpe, skjøttkaker og sjino" blant unge også - skal vi følge etter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...