Gjest Maksprell Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 " `En dag skal vi skrive en bok sammen`sa Helge mange ganger når vi gikk turer i parken rundt sykehuset.`Jeg kan skrive om hvordan det er å være 20 år og psykiatrisk langtidspasient og du kan skrive om hvordan det er å være moren min`. Det gikk ikke slik at vi fikk fullført boken sammen. Jeg har måttet prøve å gjøre det alene. Jeg håper likevel Helges stemme er tydelig. Han fortjener å bli hørt" Jeg bare MÅ anbefale en bok jeg nettopp er ferdig med å lese; Blåmann av Nina Berg.. Veldig sterk historie!
nostalgia Skrevet 23. november 2006 #2 Skrevet 23. november 2006 " `En dag skal vi skrive en bok sammen`sa Helge mange ganger når vi gikk turer i parken rundt sykehuset.`Jeg kan skrive om hvordan det er å være 20 år og psykiatrisk langtidspasient og du kan skrive om hvordan det er å være moren min`. Det gikk ikke slik at vi fikk fullført boken sammen. Jeg har måttet prøve å gjøre det alene. Jeg håper likevel Helges stemme er tydelig. Han fortjener å bli hørt" Jeg bare MÅ anbefale en bok jeg nettopp er ferdig med å lese; Blåmann av Nina Berg.. Veldig sterk historie! ← Jeg så etter den på bokkilden.no, men finner den ikke der. Hvor har du kjøpt den?
Ciara Skrevet 23. november 2006 #3 Skrevet 23. november 2006 Den er utsolgt fra forlaget, så det må bli antikvariat eller bibliotek
nostalgia Skrevet 23. november 2006 #4 Skrevet 23. november 2006 (endret) Fant litt om den her. Ser interessant ut. Takk for tips! Endret 23. november 2006 av nostalgia
nostalgia Skrevet 23. november 2006 #5 Skrevet 23. november 2006 Den er utsolgt fra forlaget, så det må bli antikvariat eller bibliotek ← Åh, jeg trodde den var helt nyutgitt. Så leit at den er utsolgt da, kunne gjerne tenkt meg å lese den.
Caboodle Skrevet 23. november 2006 #6 Skrevet 23. november 2006 når vi gikk turer i parken rundt sykehuset. Det gikk ikke slik at vi fikk fullført boken sammen. Jeg har måttet prøve å gjøre det alene. Jeg håper likevel Helges stemme er tydelig. Han fortjener å bli hørt" Jeg går ut i fra at personen som personen gikk tur i parken rundt sykehuset med er borte, og kan dermed ikke gjøre det mer? Forfatteren burde kanskje få litt innsyn i korrekt norsk, i hvert fall om man skal skrive bok, for så å gi den ut...
Ciara Skrevet 23. november 2006 #7 Skrevet 23. november 2006 Jeg går ut i fra at personen som personen gikk tur i parken rundt sykehuset med er borte, og kan dermed ikke gjøre det mer? Forfatteren burde kanskje få litt innsyn i korrekt norsk, i hvert fall om man skal skrive bok, for så å gi den ut... ← Hva mener du språkfeilene består i, Caboodle?
Gjest Hedda Gabler Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 "Når" indikerer at det fortsatt er noe som skjer.
Ciara Skrevet 24. november 2006 #9 Skrevet 24. november 2006 Å ja. Trodde det var brukt i betydningen "hver gang - når", jeg.
Caboodle Skrevet 24. november 2006 #10 Skrevet 24. november 2006 "Når" indikerer at det fortsatt er noe som skjer. ← Da blir det vel "når vi går", ikke "når vi gikk". Gikk er jo fortid.
Ciara Skrevet 24. november 2006 #11 Skrevet 24. november 2006 Jeg siterer Per Egil Hegge: Problemet med når og da er et stadig tilbakevendende spørsmål i norsk. De som er litt opp i årene, har lært at det må hete hver gang når, den ene gangen da. Altså: Når han kom hjem om kvelden, var han alltid full - og da han kom hjem den kvelden, var han full. Men det er tydelig at da er på vei ut, akkurat som i svensk for 100 år siden. Derfor ser ikke jeg at den opprinnelige setningen fra boka var feil.
Caboodle Skrevet 25. november 2006 #12 Skrevet 25. november 2006 Jeg siterer Per Egil Hegge: Derfor ser ikke jeg at den opprinnelige setningen fra boka var feil. ← Om man skriver når i stedet for da om noe har skjedd, får man fortsatt pirk i norsk og blir trukket ned om en hel tekst er skrevet med når, når, når og når. Det er jo "in" å skrive SMS-språk, også er det "in" å si si ", skjøpe, skjøttkaker og sjino" blant unge også - skal vi følge etter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå