SunAndMoon Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 (endret) Hei! Jeg får nå konstant spam i min gjestebok på hjemmesiden min. Det er en tabell - laget i database sql. Er det noen forslag til hva jeg kan gjøre for å forhindre spam? Finnes det en tabell eller kode el.lign jeg kan legge inn som hindrer spam-brukere å legge igjen "hilsen" i min gb? Mailadressene inneholder som regel tall og bokstaver etterfulgt av @yahoo.com, @hotmail.com eller @bravenet.com.. jeg klarer selv å slette dem. bruker phpMyAdmin 2.9.1.. her kommer et eksempel i skrivende stund.. som ble lagt ut rett etter at jeg slettet de andre "hilsene": Dato: 2006-11-22 22:38:46 Navn: macular degeneration Mail: Mail meg! -->mailto:[email protected] URL: Besøk meg på nettet! Kommentar: Very nice resource - thank you. macular degeneration macular degeneration shower curtains shower curtains seven jeans seven jeans home depo home depo yankee stadium yankee stadium weber grills weber grills buddy icons buddy icons rack room shoes rack room shoes universal studios florida universal studios florida rubber stamps rubber stamps på forhånd takk for all hjelp! Endret 22. november 2006 av SunAndMoon
Gjest DapperBloke Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 Velkjent problem det der. Hva er gjestebok-skriptet laget i? Er det PHP, VBScript, Perl/CGI? Jeg tar en velkvalifisert gjetning og antar at det er PHP, men jeg kan jo ikke akkurat poste noe PHP-skript her i dette forumet heller.. Nå er det engang slik, da, at med mindre det finnes mekanismer for dette i skriptet, så er det vanskelig å unngå spam med mindre du lager noe selv. Det vil si at du lager en eller annen mekanisme som kan sile ut spam før det lagres i databasen. Her finnes det ulike løsninger, men felles for alle slike løsninger er at det må postes noe unikt inn i skjemaet hver gang noe skal lagres. Dette må være såpass unikt at en bot ikke kan finne ut av det, men et menneske kan. Ofte bruker man feks å gjengi tekst i et bilde (som ikke kan leses av en bot), andre ganger er en innlogging med brukernavn og passord nødvendig. Alternativt kan du lage en godkjenningsfunksjon hvor du må godkjenne alle innkommende poster før de legges ut. Selv har jeg begynt å notere meg alle ipadresser som sender meg spam og regelrett blokkert disse på webområdet mitt. Jeg har imidlertid funnet ut at antallet ipadresser blir fryktelig mange etterhvert..
SunAndMoon Skrevet 22. november 2006 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2006 ja, den er laget i php.. www.trinse.com/Innhold/gjestebok_les.php og www.trinse.com/Innhold/gjestebok_2.php er det enkelt å blokkere ip-adressene? du gjør dette manuelt?
Gjest DapperBloke Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 Er dette noe du har laget selv, eller er det noe du har funnet på nettet? For å si det sånn, det å ekskludere IP-adresser må i større eller mindre grad gjøres manuelt, da det er du som må avgjøre hva som er spam eller ikke. En løsning kan være å lage et skript som sender innlegget som epost til din egen adresse. I denne eposten kan du feks. lage en link som sletter innlegget fra databasen og legger IP-adressen inn i en liste. Denne listen må du igjen knytte til gjestebok-skriptet ditt slik at fremtidige innlegg fra denne adressen ikke blir lagret. Har du litt kunnskap om PHP og programmering fra før, forresten?
SunAndMoon Skrevet 22. november 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2006 det er noe jeg har fått laget selv ved hjelp for 3 år siden. det er ikke noe jeg har funnet på nettet. jeg har ikke noe særlig kunnskap om php, dessverre. har ikke hatt tid til å lære meg det (men har et tykt hefte om det, som jeg kjøpte for 1 år siden el.lign). Kan html..
SunAndMoon Skrevet 23. november 2006 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2006 Nå har jeg fått ordnet det i første omgang. fikk hjelp av et datageni jeg har på msn takk fora all hjelp!
Gjest DapperBloke Skrevet 23. november 2006 #7 Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg fant ut at jeg trengte noe liknende, så jeg satt meg ned og laget et PHP-skript som kanskje kan hjelpe. Dersom du fortsatt er interessert, da. Endret 14. desember 2006 av DapperBloke
Gjest DapperBloke Skrevet 23. november 2006 #8 Skrevet 23. november 2006 Kremt.. en liten bug er rettet.. Nå skal det fungere knirkefritt.
Annikken Skrevet 23. november 2006 #9 Skrevet 23. november 2006 Med det samme vi er på temaet, vet dere om noen ferdiskrevne PHP-gjestebøker som er å få ute på nettet? Laste ned, koble til egen database, smelle ut på nettet? Noe alla Wordpress, men bare gjestebok?
Gjest DapperBloke Skrevet 23. november 2006 #10 Skrevet 23. november 2006 Joda, det finnes haugevis av dem. Mange er samlet i scriptdatabaser som www.hotscripts.com og liknende. Det er bare å søke etter dem i din foretrukne søkemotor.
SunAndMoon Skrevet 28. november 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2006 Det kameraten min gjorde ordnet hele greia. hindret spammerne i å legge ut html-tekst i hilsenen - og jeg har ikke fått en spam-hilsen sin jeg fikset dette for en uke siden (hm..tiden flyr).. har ikke fått testet scriptet ditt, men skal ta en titt på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå