Gå til innhold

Svidde grøten i kasserollen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget grøt for siste gang. Melk og kasseroller blir bare tull, ihvertfall når man ikke har tid til å koke på lav varme.

Etter maskinvask er den svidde kasserollen fortsatt dekket av et sort og standhaftig lag i bunnen. Hvordan får jeg løsnet det uten å nødvendigvis skure til den store gullmedaljen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om den er laget av aluminium kan du koke litt vann (viktig at det er lite, siden det blir mye skum når det koker) sammen med vaskepulver for klær i den. La det koke en stund og vask så bort. Gjenta om det er behov for det.

Jeg har hatt veldig gode resultater med det etter akkurat det samme som deg.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Stålull.

Ikke gi opp grøt da - det er jo så himla godt!

Skrevet

Jeg har hatt stort hell med vann og zalo. La det stå ganske lenge og vask.

Skrevet

Og forresten, lag grøt med helmelk. Det svir ikke så lett pga fettinnholdet.

Skrevet

Og jeg synes det fungerer veldig bra og la kjelen stå med varmt vann og oppvaskmaskinpulver i noen timer før jeg vasker den for hånd med Zalo og børste.

Som Hedda sier, så kan stålull også fungere helt fint, men ikke i kjeler med teflonbelegg innvendig.

Ønsk deg kjele® med skikkelig teflonbelegg innvendig til jul, f.eks. Høyang Party, så kan du koke så mye grøt du vil uten at det svir seg! (D.v.s. jeg har klart det, men det skal mye til! ;) )

Skrevet

Enig ang oppvaskmaskinmiddel. Det tar alt, bare å tørke vekk restene med papir etterpå :) Og seff vaske opp til slutt da.

Gjest Catwoman
Skrevet

Kjøp kjele med teflonbelegg i bunn. Da svir det seg ikke - det skal ihvertfall utrolig mye til.

Skrevet

Dekk dritten med vann og ta i bakepulver. Kok opp. Vips - borte. :)

Skrevet

Ja, oppvaskmaskinmiddel er tingen. Ha i en real dose (dobbel dose i forhold til vanlig oppvask i maskin minimum) og en liter eller to med varmt vann. La stå over natta. Vask som vanlig, og kjelen er som ny!

Skrevet

Klesvaskepulver inneholder enzymer som løser opp det som har svidd seg, så hvis du fyller i litt vann og har oppi vaskepulver for klær og lar det stå en stund, har det som har svidd seg løst seg opp litt, slik at det blir lettere å vaske det ut..

Skrevet

Jeg prøvde oppvaskmaskintablettforslaget (langt ord!), og det gjorde susen på et par-tre timer.

Kanskje jeg gir grøten (da med H-melk) en sjanse til.

Takk for hjelpen!

Skrevet
Kanskje jeg gir grøten (da med H-melk) en sjanse til.

Husk da også at den ikke blir fortere ferdig om du koker på høy varme (det er riskornene som skal svelle, ikke melka som skla fordampe), og at du må røre ofte nok. Jeg pleier å bruke alarmklokke sånn at jeg ikke skal glemme å røre. Ellers har jeg hørt at grøten fra fjorland er god :ler:

Skrevet

I barndomshjemmet mitt er det pappa som er grøtsjef. Vi hadde grøt hver lørdag, og han tok med seg lørdagens VG og stilte seg ved siden av grøtgryta og leste, og rørte hver gang han bladde om. Aldri svidd grøt. Mamma derimot - litt mer utålmodig og drev med tusen ting samtidig - både kokte over og svidde grøten hver gang hun måtte lage grøt. :ler:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
I barndomshjemmet mitt er det pappa som er grøtsjef. Vi hadde grøt hver lørdag, og han tok med seg lørdagens VG og stilte seg ved siden av grøtgryta og leste, og rørte hver gang han bladde om. Aldri svidd grøt. Mamma derimot - litt mer utålmodig og drev med tusen ting samtidig - både kokte over og svidde grøten hver gang hun måtte lage grøt. :ler:

Sånn gjør jeg det også. :) Har fast lørdagsrituale: Grøtkoking og lørdags-Dagbla.

Skrevet (endret)

.

Endret av Smygel
Skrevet
Niomis råd er helt riktig.

Bakepulver og varmt vann løser det garantert opp. Husk det neste gang du koker grøt.

Bakepulver? Det er vel ikke et typisk eksempel på hva single menn har i kjøkkenskapet sitt :)

Skrevet
Bakepulver? Det er vel ikke et typisk eksempel på hva single menn har i kjøkkenskapet sitt :)

Jeg lover deg at det ikke er noen stor investering. :ler:

Skrevet

Jeg lover deg at det ikke er noen stor investering.  :ler:

Hehe, de fleste studenter ender opp med en boks bakepulver etter et par forsøk på nedibrente kjeler. Boksen står seg uendelig - også kan du brilliere som vaffelsteker dersom du har med deg date hjem. ;)

Skrevet

Kokende vann og salt funker bra syns jeg. Pleier la det stå og skrubbe lett med oppvaskbørsten innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...