Gjest Deppa nå Skrevet 22. november 2006 #1 Skrevet 22. november 2006 Uff, tårene stopper ikke å trille. Hvor skal jeg begynne. Jo, er ansatt på engasjement i drømmejobbe. Engasjementet går ut året. Søkte på faststilling i sommer, men da resultatene mine ikke har vært som forventet fikk jeg beskjed om at de ville se ann utviklingen min en stund til. I midten av oktober hadde vi medarbeidersamtaler- hvor avdelingssjefen fortalte at de nå så meget positivt på resultatene mine og at jeg ville få svar første uken i november. Første uken i november kom og gikk- fredagen i uke 2 spurte jeg teamlederen min om jeg snart kunne forvente ett svar (og at jeg var blitt lovet dette uken før). jeg fortalte henne også at jeg var ganske stresset rundt dette. Da sa hun at de ikke hadde fått snakket om det pga endel sykdom (er tre ledd som skal godkjenne evt fastansettelser), men at jeg ikke trengte å bekymre meg. Mandag denne uken ba jeg om ett møte med henne og sa at NÅ måtte jeg snart få ett svar- så jeg vet om jeg må begynne å søke jobber (er jo bare litt over en mnd igjen av kontrakten).... Da sa hun at det skulle jeg få (gjensto bare godkjenning fra konsernsjefen)- men at det skulle ikke være nødvendig for meg å tenke på jobbsøking..... Hele denne situasjonen har vært forferdelig stressende og går utover både nattesøvn og konsentrasjon (og det på ett tidspunk konsentrasjonen så absolutt budre vært på topp)... Jeg bruker masse penger på å ta lappen nå (trenger lappen i jobben), penger som jeg ikke ville brukt dersom jeg visste at jeg ikke får fortsette etter jul. Penger jeg da kunne ha spart opp og hatt i en overgangsperiode til jeg evt fikk ny jobb. Jeg er enslig forsørger med vanlige faste utgifter (samt endel andre utgifter pga øko.rot etter min x). I dag forsov jeg meg (for annen gang på 14 dager) slik at jeg kom 20 min forsinket. Dum som jeg var sa jeg hadde vært innom en kunde (som jeg var hos i går) istendenfor å si som sant- at jeg hadde forsovet meg... Men vil jo så gjerne gi ett godt inntrykk- og vil ikke fortelle teamlederen min at jeg sliter endel med nattesøvn pga situasjonen (vil jo vise at jeg takler enhver situasjon- også personlig stress)... Det har også vært ett tilfelle hvor jeg sa jeg hadde vært innom en kunde- når jeg faktisk ikke hadde rukket det enda. Dette ble avslørt dagen etter- da kunden ringte inn (jeg var syk den dagen) å ville ha ett møte om det jeg angivelig allerede hadde hatt ett møte om. En times tid før arbeidsdagen var slutt kom hun inn på kontoret mitt og fortalte at hun tilfeldigvis hadde pratet med denne kunden- som hadde avkreftet at han hadde pratet med meg i dag.... Hun var ganske så skarp og (forståelig nok) veldig skuffet. Så sa hun bare at hun ikke visste hva hun skulle gjøre med dette, vi fikk komme tilbake til det. Etter det ble jeg bare sittende med tårene trillende... Angrer og er helt nedbrutt og ødelagt. Har vel (endelig) løsnet litt på den klumpen av psykisk stress og dårlig magefølelse. Har sendt henne en mld nå- med spørsmål om vi kunne ta en prat i kveld. Vil prøve å fortelle henne litt om hvordan jeg har det. At jeg i flere mnd har følt at jeg har måtte gå på "tå hev" og at alt jeg har gjort er blitt målt og veid. Har ikke klart å ta til meg noe positiv tilbakemelding og dermed bare følt at alt som blir lagt merke til er negativt... Og at dette har gått såpass utover konsentrasjonen min at jeg har havnet i de to overnevnte hendelser. Vet ikke om det er lurt av meg- eller om jeg driter enda mere på draget ved å snakke med henne, men føler at jeg trenger (og hun fortjener) å forklare (unnskylde) meg- for jeg ser selv at jeg virkelig skuffet henne og at hun kakn ha problemer med å stole på meg. At når ting først er som de er kan jeg i allefall være mann nok til å forklare meg- ikke komme på jobb i morgen å "late som ingenting" Fikk en mld tilbake om at hun gjerne tok en prat i kveld (vil ikke vente til jobben i morgen- er så små forhold hos oss at alle vil få med seg "at det skjer noe".) Og at hun skulle ringe meg når sønnen hennes var i seng. Oisann- ble langt dette giiiit- og jeg vet jo ikke engang hva jeg vil med å skrive dette- ant bare få lettet litt på trykket. Om noen har noen gode vibber å sende tar jeg gladelig i mot.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2006 #2 Skrevet 22. november 2006 kjære deg, si det akkurat som du sier det her. Forklar hvorfor, men ikke unnskyld deg. Si at du skjønner at det var helt feil av deg. Det er den eneste måten å få en mulighet til. Jeg haddde ikke ansattt en person jeg var usikker på og ikke visste om snakket sant. Men innrømmer du det nå, så kanskje. Det er ikke vanskelig å skjønne at du gjorde det du gjorde, men neste gang må du si det som det er . Med en gang. Det er ingen annen måte. Småjuging går dårlig i det lange løp, uansett evt gode grunner.
:-) anna Skrevet 22. november 2006 #3 Skrevet 22. november 2006 Uff da, dette var ikke greit. Nå må jeg få si at jeg ikke synes sjefen din hørtes så veldig ok ut heller. Både fordi du ikke får svar når du trenger det, og fordi det ikke bør være en krise om du kommer 20 minutter for sent fordi du forsvover deg. (så lenge du ikke jobber i en jobb der du overtar noen andres plass. (i kassa på Rema f.eks) Jeg synes du skal beklage at du ikke sa det som det var, men at du ikke sover så godt for tiden og forsov deg, og følte at det var dumt ettersom du har spesielt lyst til å gi et godt inntrykk for tiden.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2006 #4 Skrevet 22. november 2006 minner om at det å komme for sent 3 ganger kan være oppsigelsesgrunn. Det er noe det er lett å "ta" en ansatt på hvis arbeidsgiver ønsker det. SÅ her gjleder det rett og slett å si det som det er å være dønn ærlig.
monikabrx Skrevet 22. november 2006 #5 Skrevet 22. november 2006 Det er selvfølgelig ikke krise å forsove seg en skjelden gang. Å lyve til arbeidsgiver å si att man har gjordt en jobb man ikke har gjordt,atpåtill for å dekke over noe... Dette forstår jeg godt hun reagerer kraftig på. Legg deg flat og si det som det er ! Si att du slett ikke pleier å lyve,men att du fikk panikk,forde du har så lyst til å fortsette i jobben.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2006 #6 Skrevet 22. november 2006 Forferdelig situasjon å være i. Jeg antar at en nødløgn ikke vil friste igjen. Sånn sett har du jo fått noe positivt ut av det. Jeg ville nok ha sett meg om etter andre jobber uansett. Ikke på grunn av situasjonen du nå er i, men fordi jeg avskyr å la skjebnen henge i andres hender. Bedre å gardere seg og være føre vàr. Uansett hva som skjer så husk at før eller siden vil du komme gjennom det og livet går videre.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2006 #7 Skrevet 22. november 2006 Å arbeide rundt slik mye stress og usikkerhet må være forferdelig. Virker som en arbeidsplass uten forståelse og mye fokus på negativitet Hvorfor skal man finne seg i slikt?
monikabrx Skrevet 22. november 2006 #8 Skrevet 22. november 2006 (endret) jeg syntes det virker som denne arbeidsgiveren liker å ha litt makt Tja....du kan kansje få jobb..hmmmm.vi får se ... Det virker som de drar litt lenge på det. Endret 22. november 2006 av monikabrx
Gjest Gjesta Skrevet 22. november 2006 #9 Skrevet 22. november 2006 (endret) Uff, stakkars deg. Lykke til med samtalen! Det er forferdelig å bli tatt i løgn og det gir ikke noe godt inntrykk, men kanskje hun skjønner at du ble stresset og overmannet pga situasjonen du er i. Det å leve med så mye usikkerhet og å føle at man er konstant under lupen er ikke godt for noen, og det burde sjefen din også vite. Lykke til og mange gode "vibber" i din vei Endret 22. november 2006 av Embla s
Gjest Gjest_ikke innlogget_* Skrevet 22. november 2006 #11 Skrevet 22. november 2006 Personlig syns jeg du går alt for langt med å komme med slike forklaringer og unnskyldninger om at dette stresser deg,gjør deg søvnløs etc...er du da rett person til jobben? Ærlighet er viktig men ikke om ALT..ikke dine personlige ting i forbindelse med jobben...for hva ønsker du å oppnå med å si det? Lettere arbeidsbyrde? At du skal få forståelse for..hva da? Du kan kreve svar på det du skal og er blitt lovet svar på,men det andre bør du holde for deg selv..Du er forholdvis ny slik jeg forstår det,erfor mener jeg det er viktig at du viser hva du er laget av uten å "sutre"..
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2006 #12 Skrevet 22. november 2006 Personlig syns jeg du går alt for langt med å komme med slike forklaringer og unnskyldninger om at dette stresser deg,gjør deg søvnløs etc...er du da rett person til jobben? Ærlighet er viktig men ikke om ALT..ikke dine personlige ting i forbindelse med jobben...for hva ønsker du å oppnå med å si det? Lettere arbeidsbyrde? At du skal få forståelse for..hva da? Du kan kreve svar på det du skal og er blitt lovet svar på,men det andre bør du holde for deg selv..Du er forholdvis ny slik jeg forstår det,erfor mener jeg det er viktig at du viser hva du er laget av uten å "sutre".. ← Nok ett eksempel på ett kynisk arbeidsliv....
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2006 #14 Skrevet 22. november 2006 Personlig syns jeg du går alt for langt med å komme med slike forklaringer og unnskyldninger om at dette stresser deg,gjør deg søvnløs etc...er du da rett person til jobben? ← Les gjennom en gang til, så kanskje du får med deg hvorfor hun sliter med å sove.
Gjest Gitte Skrevet 22. november 2006 #15 Skrevet 22. november 2006 Personlig syns jeg du går alt for langt med å komme med slike forklaringer og unnskyldninger om at dette stresser deg,gjør deg søvnløs etc...er du da rett person til jobben? Ærlighet er viktig men ikke om ALT..ikke dine personlige ting i forbindelse med jobben...for hva ønsker du å oppnå med å si det? Lettere arbeidsbyrde? At du skal få forståelse for..hva da? Du kan kreve svar på det du skal og er blitt lovet svar på,men det andre bør du holde for deg selv..Du er forholdvis ny slik jeg forstår det,erfor mener jeg det er viktig at du viser hva du er laget av uten å "sutre".. ← Hvorfor turte du ikke skrive det der som innlogget? Feigt
pookie Skrevet 23. november 2006 #16 Skrevet 23. november 2006 Hvorfor turte du ikke skrive det der som innlogget? Feigt ← Det kan jeg vel. Det var meg som skrev dette!
Gjest niomi Skrevet 23. november 2006 #17 Skrevet 23. november 2006 Er ganske så enig med deg, pookie. Og å falle i fella med å ljuge for arbeidsgiver er ille... Men regner med at ts har lært... Alle forsover seg. Til og med sjefen. Når man forsover seg, varsler man sjefen med én gang. Enten ringer man, eller sender en SMS. Disse morgenene går alt fort. Man kaster seg rundt. Dropper morgendusjen, vasker seg sånn aller nødvendigst, og slenger på seg det aller nødvendigste av sminke. Slike morgener er jeg faktisk ute av døra på 10 min. Ingen tid brukes på tant og fjas, og frokosten kjøpes i kaffebaren på jobb. Høres ut som ts er fersk i arbeidslivet. Og da må det være hakket mer rom for å falle i gruvene. Så lenge man lærer av det. Det er bra ts vil prøve å forklare for sjefen, men da bør h*n utelate alt det personlige. Det driter de fleste sjefer en syltynn marsj i. Ihvertfall når det kommer opp i ettertid. Men ts bør kreve et svar og stå på det kravet. For ikke å vite hva som skjer videre, sliter fryktelig.
La Guapa Skrevet 23. november 2006 #18 Skrevet 23. november 2006 Oj. Kjedelig situasjon for deg, dette. Det at du har måttet vente så lenge kan være rot i administrasjonen ved tilsettingssaker. DET er for dårlig! Det skulle aldri ha skjedd. Først må jeg si at det å ha blitt tatt i direkte løgn hele to ganger er ille! Siden du i fremtiden skal sitte med kundekontakten må arbeidsgiveren kunne stole på at du gjør det du sier at du gjør! Hvis dette ikke kommer frem før på dårlige kundetilfredshetsmålinger eller i regnskapene er det litt for sent. De som har valgt å anbefale deg for ansettelse vel vitende om at du har løyet om kundekontakt vil da legges på hoggestabben... Det beste er vel å forklare seg...beklage seg ...og håpe på det beste... Lykke til Jeg håper at det ordner seg.
Malama Skrevet 23. november 2006 #19 Skrevet 23. november 2006 Å bli tatt i direkte løgn om å ha gjort en jopbb du ikke har gjort, to ganger, er jo ikke helt betryggende med tanke på videre jobb da... Jeg vet hvor lite festlig det er å leve på en kort kontrakt, usikker på forlengelse, antydninger om at det sikkert går, (og i mitt tilfelle også kontrabeskjeder om at det nok ikke blir mer enn bare noen få måneders forlengelse i så fall) og den "skal jeg søke andre jobber nå"-problemstillingen. Men å lyve er uansett ikke løsningen. Uansett. Jeg håper det løser seg for deg, og at du da for fremtiden husker at å lyve til sjefen om å ha gjort en jobb du ikke har gjort IKKE er lurt...
Gjest Gjesta Skrevet 23. november 2006 #20 Skrevet 23. november 2006 Å bli tatt i direkte løgn om å ha gjort en jopbb du ikke har gjort, to ganger, er jo ikke helt betryggende med tanke på videre jobb da... Jeg vet hvor lite festlig det er å leve på en kort kontrakt, usikker på forlengelse, antydninger om at det sikkert går, (og i mitt tilfelle også kontrabeskjeder om at det nok ikke blir mer enn bare noen få måneders forlengelse i så fall) og den "skal jeg søke andre jobber nå"-problemstillingen. Men å lyve er uansett ikke løsningen. Uansett. Jeg håper det løser seg for deg, og at du da for fremtiden husker at å lyve til sjefen om å ha gjort en jobb du ikke har gjort IKKE er lurt... ← Ja. Og en ting er å lyve til sjefen (definitivt IKKE bra). En annen ting er at selv med en god forklaring vil hun risikere å framstå som ute av stand til å takle stress og som en som velger letteste utvei litt hals over hode og som rett og slett kan miste hode i pressede situasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå